آزمایش خون جدیدی که پروتئین آلزایمر را تشخیص می دهد

آزمایش خون جدیدی که پروتئین آلزایمر را تشخیص می دهد

آخرین بروز رسانی: 16 آذر 1401توسط برچسب‌ها: , ,

مححقان دانشگاه واشنگتن (UW) موفق شدند با استفاده از آزمایش خون جدید، پروتئین سمی ایجاد کننده بیماری آلزایمر را شناسایی کنند.

پزشکان معمولا بیماری آلزایمر را زمانی در بیماران می توانند تشخیص دهند که یک سری علائم اولیه مانند از دست دادن بخشی از حافظه قابل شناسایی باشد. در این مرحله روش های درمانی می توانند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

با این حال، تحقیقات نشان داده است که ریشه اصلی بیماری آلزایمر سال‌ها یا حتی دهه‌ها قبل در بدن بیمار کاشته می‌شوند. قبل از ابتلا، می توان مدت‌ها قبل از روی اختلالات شناختی این بیماری را تشخیص داد. این دانه‌ها، پروتئین‌های بتا آمیلوئیدی هستند که به اشتباه به دور هم جمع می‌شوند و یک توده به نام الیگومرها را تشکیل می‌دهند. با گذشت زمان، از طریق فرآیندهایی این الیگومرهای سمی آمیلوئید بتا به آلزایمر تبدیل می‌شوند.

محققان دانشگاه واشنگتن (UW) به تازگی یک آزمایش خونی جدید ساختند که می تواند سطح الیگومرهای بتا آمیلوئید را در نمونه های خون اندازه گیری کند. نتایج این مطالعه 5 دسامبر در مجله علمی Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) منتشر شد. آزمایش آن‌ها که با نام اختصاری SOBA شناخته می شود؛ می تواند الیگومرها را در خون بیماران مبتلا به آلزایمر تشخیص دهد. اما در زمان نمونه گیری خون، افراد هیچ نشانه ای از اختلال شناختی نداشتند.

با این حال SOBA ، الیگومرها را در خون 11 فرد شناسایی کرد. پزشکان به پرونده پزشکی 10 نفر از این افراد دسترسی پیدا کردند. این افراد سالها بعد با اختلال شناختی خفیف یا آسیب مغزی مانند بیماری آلزایمر تشخیص داده شدند. برای این 10 نفر، SOBA الیگومرهای سمی را قبل از ظهور علائم بیماری شناسایی کرده بود.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

2 × 3 =