داروی چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

داروی چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

آخرین بروز رسانی: 21 شهریور 1401توسط برچسب‌ها: , , , ,

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد داروی چاقی سماگلوتید می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

طبق گزارش های فن تک، بر اساس تحقیقات جدید، داروی چاقی با نام سماگلوتید می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا بیش از 50 درصد کاهش دهد.

بر اساس تحقیقات جدیدی که در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) شهر استکهلم سوئد ارائه شده است، با تزریق هفتگی داروی جدید چاقی Wegovy (semaglutide) خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بیش از 50% کاهش می یابد. Wegovy نام تجاری سماگلوتاید است که از هورمون گلوکاگون الهام گرفته شده است. هورمون گلوکاگون مانند پپتید 1 (GLP 1) مناطقی از مغز را که اشتها و دریافت غذا را تنظیم می کند، هدف قرار می دهد. این دارو اخیراً توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان یک داروی درمان چاقی تأیید شده است و به طور موقت توسط مؤسسه ملی مراقبت های بهداشتی انگلستان نیز به تایید رسیده است.

دکتر دبلیو تیموتی گاروی متخصص غدد درون ریز، سرپرست تیم تحقیقاتی گروه علوم تغذیه دانشگاه آلابامای آمریکا و دانشگاه بیرمنگام، می‌گوید: «به نظر می‌رسد سماگلوتاید مؤثرترین روش برای درمان چاقی تا به امروز، بعد از جراحی چاقی است». تایید سازمان های نظارتی براساس نتایج آزمایش های بالینی بود که نشان می‌داد این دارو در کنار رعایت یک برنامه سبک زندگی سالم، می تواند به طور متوسط بیش از 15 درصد وزن را کاهش ‌دهد.

این میزان کاهش وزن برای درمان یا پیشگیری از ابتلا به عوارض چاقی که سلامت و کیفیت زندگی را به مخاطره می اندازد کافی است و از طرفی می تواند روش های درمانی چاقی را متحول کند.»

چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را حداقل تا شش برابر افزایش می دهد. دکتر گاروی و همکارانش می خواستند ببیند که آیا داروی سماگلوتاید می تواند این خطر را کاهش دهد یا خیر؟! آن ها برای پیدا کردن پاسخ این سئوال، داده های به دست آمده از دو آزمایش را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
گام اول، 1961شرکت کنندگان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی، در مدت 68 هفته 2.4 میلی گرم سماگلوتاید یا دارونما در هفته، دریافت نمودند.
گام 2 : 803 شرکت کننده مبتلا به صورت هفتگی 2.4 میلی گرم سماگلوتاید در مدت 20 هفته دریافت کردند و بعد از آن به مدت 48 هفته بعد دارونما استفاده کردند.
نتایج به دست آمده نشان داد افرادی که سماگلوتاید دریافت کردند، 6.2 درصد از وزن اولیه بدن خود را در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کردند، از دست داده بودند. محققان دریافتند با افزایش نرخ چاقی و دیابت در جامعه، سماگلوتید می تواند به طور موثر برای کاهش بار این بیماری های مزمن استفاده شود.

شرکت کنندگان در هر دو کارآزمایی توصیه هایی در مورد رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی دریافت نمودند. دکتر گاروی به عنوان محقق اصلی در کارآزمایی‌های مراکز بالینی که توسط Novo Nordisk پشتیبانی مالی می‌شود، خدمت می کند. او همچنین از Novo Nordisk برای ارائه خدمات مشاوره نیز هزینه هایی را دریافت کرده است.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

20 − 17 =