پیامدهای منفی قلدری

اثرات مخرب و ماندگار قلدری در دوران کودکی بر سلامت روان!!

اثرات مخرب و ماندگار قلدری در دوران کودکی بر سلامت روان!!

آخرین بروز رسانی: 24 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , ,

تحقیقات جدید نشان می دهد که قلدری در دوران کودکی به طور مستقیم با مشکلات شدید سلامت روان در دوران بزرگسالی مرتبط است.

قلدری در دوران کودکی، فراتر از یک شوخی ساده است. این تجربه تلخ می‌تواند ریشه‌های عمیقی در سلامت روان افراد در بزرگسالی و افزایش بی اعتمادی بین فردی داشته باشد. نتایج این مطالعه می تواند منجر به افزایش اعتماد بین همسالان و پیشگیری از مشکلات بعدی در دوران بعدی زندگی شود.

محققان مرکز پزشکی رونالد ریگان دانشگاه کالیفرنیا(  UCLA Health) معتقدند نوجوانانی که در معرض قلدری قرار می‌گیرند و به دیگران بی‌اعتماد می‌شوند، تا سن 17 سالگی حدود 3.5 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامت روان قرار می گیرند.

این تحقیق که با همکاری مرکز UCLA Health و دانشگاه گلاسکو انجام شد نشان داد نوجوانانی که در دوران کودکی مورد قلدری قرار می‌گیرند و به دیگران بی‌اعتماد می‌شوند، با ورود به دوران بزرگسالی بیشتر در معرض آسیب های روانی هستند.

نتایج این مطالعه امروز (13 فوریه) در ژورنال Nature Mental Health منتشر شد. به عقیده محققان این اولین مطالعه ای است که  به ارتباط بین قلدری همسالان، بی اعتمادی بین فردی و به دنبال آن مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی، بیش فعالی و عصبانیت می پردازد.

آنها برای انجام این تحقیق از داده های 10000 کودک انگلیسی استفاده کردند که در طول دو دهه به عنوان بخشی از مطالعه کوهورت هزاره جمع آوری شده بود. با تجزیه و تحلیل این داده ها، آنها دریافتند نوجوانانی که در سن 11 سالگی مورد قلدری قرار می‌گیرند و تا سن 14 سالگی به دیگران بی‌اعتماد می‌شوند، 3.5 برابر بیشتر نسبت به نوجوانانی که بی‌اعتمادی کمتری دارند در معرض مشکلات روانی جدی در سن 17 سالگی قرار می گیرند. دکتر جورج اسلاویچ، مدیر آزمایشگاه سنجش استرس و تحقیقات UCLA Health و محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید:” این یافته‌ها می‌تواند به مدارس و سایر سازمان‌های مرتبط برای مقابله با اثرات منفی قلدری بر سلامت روان کمک کند.”

سلامت روان جوانان

اسلاویچ گفت: «در حال حاضر چند موضوع بهداشت عمومی مهمتر از سلامت روان جوانان وجود دارد. ما برای کمک به نوجوانان برای دستیابی به حداکثر پتانسیل خود، باید روی تحقیقاتی سرمایه گذاری کنیم که عوامل خطرساز برای سلامت را شناسایی می کند. سپس این دانش را تبدیل به برنامه های پیشگیری می کند که می تواند سلامت و تاب آوری مادام العمر افراد را بهبود ببخشد.”

این نتایج در میان بحبوحه نگرانی های رو به رشد سلامت روان جوانان صورت گرفته است. طبق مطالعات اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) حدود 44.2 درصد از دانش‌آموزان نمونه دبیرستانی در سال 2021 حداقل به مدت دو هفته افسرده بودند و از هر 10 دانش‌آموزی که مورد بررسی قرار گرفتند، حداقل یک نفر در آن سال اقدام به خودکشی کرده بود.

 

در این مطالعه جدید، محققان به بررسی اثرات قلدری بر سلامت روان از دیدگاه نظریه ایمنی اجتماعی پرداختند. طبق این نظریه تهدیدات اجتماعی مانند قلدری می‌توانند با ایجاد بی‌اعتمادی به دیگران و القا حس ناامنی، خطرناک بودن و غیرقابل پیش‌بینی بودن دنیا، بر سلامت روان افراد تأثیر منفی بگذارند.

تحقیقات قبلی به وجود ارتباط بین قلدری و مسائل مربوط به سلامت روانی و رفتاری در بین جوانان از جمله تأثیر آن بر سوء مصرف مواد، افسردگی، اضطراب، آسیب به خود و افکار خودکشی پرداخته بود. با این حال، این تحقیق اولین مطالعه ای است که نشان می دهد چگونه قلدری می تواند منجر به بی اعتمادی و به نوبه خود مشکلات سلامت روان در اواخر نوجوانی شود.

اسلاویچ گفت:” هنگامی که افراد در طول سال های نوجوانی دچار مشکلات بالینی مهم سلامت روان می شوند، در صورت عدم توجه خطر ابتلا به مشکلات سلامت روانی و جسمی را در طول زندگی افزایش می دهد. این داده ها نشان داد که ما در مدارس به برنامه های خاصی نیاز داریم که به تقویت حس اعتماد بین‌فردی در سطح کلاس و مدرسه کمک کند. طراحی برنامه‌هایی که بیشتر روی دوران دبیرستان و دانشگاه تمرکز دارند و مدرسه را به فرصتی برای ایجاد روابط نزدیک و پایدار تبدیل می‌کنند.”

 

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

3 × دو =