آزمایش موشک های قاره پیما توسط زیردریایی هسته ای جدید روسیه

آزمایش موشک های قاره پیما توسط زیردریایی هسته ای جدید روسیه

روسیه اعلام کرد زیردریایی هسته ای جدید آنها موفق شد موشک های بالستیک قاره پیمای بولاوا را با موفقیت شلیک کند.

وزارت دفاع اعلام کرد که روسیه موشک بالستیک قاره پیمای بولاوا (ICBM) را از زیردریایی هسته ای راهبردی جدید خود معروف به ” امپراتور الکساندر سوم” با موفقیت شلیک کرده است. موشک های قاره پیمای ICBM توان حمل شش کلاهک هسته ای را دارند و می توانند از فاصله 8000 کیلومتری دشمن را هدف قرار دهند. شلیک این موشک می تواند مسیر را برای پیوستن زیردریایی جدید به ناوگان نیروی دریایی هموار کند. این پرتاب تنها چند روز پس از اعلام خبر خارج شدن مسکو از معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT) توسط ولادیمیر پوتین صورت می گیرد. روسیه این معاهده بین المللی را در سال 1996 امضا کرده بود که به علت امضا نکردن هشت کشور ابرقدرت جهان از جمله آمریکا هرگز اجرایی نشد. روسیه معتقد است لغو تصویب این طرح، روسیه را همسو با آمریکا می کند.

از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، روابط سیاسی بین مسکو و واشنگتن در پایین ترین سطح خود قرار گرفت. هدف از معاهده CTBT در اواخر جنگ سرد، پایان دادن به آزمایش های هسته ای و برقراری صلح بین دو ابرقدرت جهان بود. آنها به توافق رسیدند که به جمع آوری و ساخت تسلیحات هسته ای پایان دهند. روسیه این طرح را به تصویب رساند اما، ایالات متحده فقط آزمایش های هسته ای خود را متوقف کرد. تا اینکه دولت های غربی در جریان حمله مسکو به کیف، تصمیم گرفتند به اوکراین کمک نظامی کنند. در اوایل امسال، روسیه مشارکت خود را در آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته ای بین مسکو و واشنگتن به حالت تعلیق در آورد و اعلام کرد که همچنان به سقف تعیین شده این معاهده پایبند می ماند.

شلیک آزمایشی موشک قاره پیما می تواند یک نمایشی از قدرت هسته ای روسیه را در جهان به نمایش بگذارد. علاوه براین، به کاخ سفید هم نشان می دهد که با وجود تحریم های شدید همچنان به توسعه موشک های مافوق صوت خود ادامه خواهد داد.

امپراتور الکساندر سوم، هفتمین زیردریایی هسته ای روسیه و چهارمین زیردریایی مدرن جهان محسوب می شود. ناتو این زیردریایی‌ها را به‌عنوان زیردریایی‌های کلاس Dolgoruky، اولین کشتی Yuri Dolgoruky که نیروی دریایی روسیه پس از جنگ سرد معرفی کرد، می‌شناسد. این زیردریایی قابلیت حمل 16 موشک بالستیک قاره پیما ICBM Bulava را دارد که هریک از این موشک ها حدود 12 متر طول و 8000 کیلومتر برد را دارند.

به گفته وزارت دفاع، موشک های بولاوا از منطقه ای در دریای سفید و نزدیک به سواحل شمالی روسیه شلیک شد. این موشک هزاران مایل دورتر در شبه جزیره کامچاتکا در خاور دور روسیه به هدف اصابت کرد. روسیه زمان انجام این آزمایش را فاش نکرد. به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی، موشک بولاوا قادر است تا شش کلاهک هسته ای را حمل کند. وزارت دفاع معتقد است الکساندر III می تواند نسخه های دیگری از موشک های ICBM Bulava را حمل کند. اگر این شلیک هم با موفقیت انجام شود، در مورد ملحق شدن آن به ناوگان نیروی دریایی تصمیم گیری خواهد شد. به غیر از الکساندر III، روسیه سه زیردریایی کلاس Borei در فاز عملیاتی، یک زیردریایی دیگر در مراحل آزمایشی نهایی و سه زیردریایی در حال ساخت را به عنوان بخشی از اهداف خود در تقویت نیروی دریایی اعلام کرده است.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

19 − سیزده =