مقایسه تراشه 3 نانومتری با تراشه4 نانومتری اپل!

اپل به تازگی از مدل های ممتاز سری آیفون 15 با تراشه جدید 3 نانومتری رونمایی کرد.

تراشه 3 نانومتری اپل

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از فون ارنا؛ اپل طبق یک سنت قدیمی هر سال سری بعدی گوشی های آیفون را با یک پردازنده جدید از خانواده A عرضه می کند. سال قبل، شرکت سازنده از پردازنده جدید در همه مدل های آیفون14 استفاده کرد. اما، امسال تصمیم گرفت فقط مدل های ممتاز آیفون15 را به پردازنده های جدید و مدل های غیر پرو را به پردازنده های سیلیکونی نسل قبلی مجهز کند. به همین خاطر، مدل های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس در زیر کاپوت از یک پردازنده جدید A17 Pro و مدل های آیفون 15 و آیفون 15 پلاس از یک پردازنده A16 Bionic استفاده می کنند. Apple سال قبل در سری آیفون 14 از تراشه های 4 نانومتری A16 Bionic استفاده کرده بود. تراشه های امسال A17 Pro را بزرگترین کارخانه ریخته گری جهان یعنیTSMC با فرآیند 3 نانومتری ساخت.

نحوه کار پردازنده 3 نانومتری Pro A17

به خاطر داشته باشید، هر چه تعداد گره های فرآیند در پردازنده ها کاهش پیدا کند به این معناست که ابعاد ترانزیستورهای موجود در آن کوچکتر شده است تا بتوانند تعداد بیشتری از آنها را در کنار هم قرار دهند. از طرف دیگر، هر چه تعداد ترانزیستورهای یک پردازنده بیشتر باشد، عملکرد و قدرت بیشتری در اجرای برنامه های مختلف خواهد داشت.

تراشه های اپل

تراشه A17 Pro

پردازنده A17 Pro از معماری 2+4 با دو هستهCPU استفاده می کند تا بتواند عملکرد خود را با حداکثر سرعت کلاک 3.78 گیگاهرتز به میزان 10 درصد افزایش دهد. اما، سرعت کلاک هسته در پردازنده A16 Bionic حدود 3.46 هرتز بود. سرعت کلاک چهار هسته پردازنده جدید در مجموع 2.11 گیگاهرتز است و طبق ادعای شرکت نسبت به سایر رقبا سه برابر کارایی بهتری دارد. اپل علاوه بر آن، عملکرد پردازنده های گرافیکی شش هسته ای «Pro-Class» را هم ارتقا داده است. پردازنده گرافیکی جدید 20 درصد سریع تر نسبت به نسخه قبلی عمل می کند. یکی از تغییرات مهم دیگری که در این پردازنده ها رخ داد، ارائه قابلیت «ردیابی پرتو با شتاب سخت‌افزاری» است. ردیابی پرتو، چهار برابر سریع‌تر از ردیابی پرتوی مبتنی بر نرم‌افزار عمل می کند. گوشی آیفون با کمک این قابلیت، می تواند بازی ها را واقعی تر نمایش دهد. وجود این ویژگی در تراشه های A17 Pro به پردازنده امکان ارائه ردیابی پرتوهای نور را به صورت لحظه ای با سرعت 30 فریم بر ثانیه می دهد.

تراشه 3 نانومتری به یک مودم اسنپدراگون X570 G شرکت کوالکام با قابلیت پشتیبانی از هوش مصنوعی مجهز است. این ویژگی در مودم اسنپدراگون X65 5Gتراشه های 4 نانومتری A16 وجود نداشت. مودم های X570 G می توانند از تمام باندهای فناوری 5G با پهنای باند بین 600 مگاهرتز تا 41گیگاهرتز امواج میلی متری پشتیبانی می کند. از نظر حافظه، آیفون15 پرو برای اولین بار است که با حافظه 8 گیگابایتی رم عرضه می شود.


اپل با قرارداد خرید مودم های 5G اسنپدراگون کوالکام تا سال 2026، قصد دارد یک مودم ثابت خانگی برای گوشی های آیفون عرضه کند اما، این کار به همین سادگی نیست. توسعه چنین مودم هایی با مشکلاتی همراه است. موتور شبکه های عصبی A17 Pro که برای یادگیری ماشینی استفاده می‌شود، می تواند از طریق تصحیح خودکار و صداها را روی دستگاه کنترل ‌کند. تعداد هسته‌های موتور عصبی همان 16 هسته ای است اما، تعداد عملیات‌هایی که می‌تواند در ثانیه انجام دهد انسبت به تراشه A16 دو برابر شده است. این ویژگی باید سرعتی را که آیفون برای انجام وظایف یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی لازم دارد، بهبود ببخشد.

عملکرد A17 Pro در تست های بنچمارک چگونه بود؟

همانطور که می دانید اپل امسال طبق قانون دیجیتال اتحادیه اروپا، از پورت USB-C به جای پورت لایتنینگ استفاده کرده است. شرکت برای انجام این کار، یک USB3 در پردازنده A17 Pro قرار داد که بتواند سرعت انتقال داده تا 10 گیگابایت را پشتیبانی کند. متاسفانه کابل USB-C که با مدل‌های آیفون 15 پرو ارائه می‌شود، فقط می تواند از سرعت انتقال USB2 پشتیبانی کند. بنابراین، کاربران برای دسترسی به سرعت انتقال بیشتر باید از کابل های مخصوص اپل استفاده کنند.

تراشه 3 نانومتری بنچمارک

پردازنده A17 Pro که در آیفون 15 پرومکس وجود دارد توانست در تست بنچمارک گیگ بنچ در بخش تک هسته ای 2958 امتیاز و در بخش چند هسته ای 7288 امتیاز کسب کند. اما، تراشه A16 به ترتیب در بخش تک هسته ای و چند هسته ای 22 و 16 درصد عملکرد پایین تری ارائه داد. تراشه 3 نانومتری اپل حتی در مقایسه با تراشه اسنپدراگون نسل دوم گلکسی اس 23 اولترا در بخش تک هسته ای 50 درصد و در بخش چند هسته ای 42 درصد عملکرد بهتری داشت.

تست بنچمارک Mark3D که معمولا برای اندازه گیری عملکرد پردازنده گرافیکی استفاده می شود. آیفون 15 پرومکس در این تست توانست امتیازی بین 2394 تا 3103 کسب کند. اما، گوشی گلکسی اس 23 اولترا توانست امتیاز 3828 را کسب کند. این تست می تواند تا حد زیادی داغ شدن بیش از حد آیفون15 پرومکس را توجیه کند.


چاپ