اینتل از ساخت تراشه های جدید Sierra Forest پرده برداشت!

اینتل از ساخت تراشه های جدید Sierra Forest پرده برداشت!

آخرین بروز رسانی: 8 شهریور 1402توسط برچسب‌ها: , , , ,

اینتل مشغول ساخت تراشه های جدید Sierra Forest برای مراکز داده است. میزان بهره وری این تراشه ها دو برابر تراشه های فعلی تخمین زده می شود.

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از خبرگزاری رویترز؛ شرکت اینتل برای کاهش مصرف انرژی مراکز داده تراشه های می سازد که میزان بهره وری در آنها دو برابر حالت فعلی است.

تراشه های جدید “Sierra Forest” نصف انرژی میکروتراشه های مشابه موجود در بازار را مصرف می کند. اینتل این تراشه ها با عملکرد دوگانه را فقط مخصوص مراکز داده طراحی کرده است و قصد دارد تا سال 2024 آماده عرضه کند. این اقدام در جهت سیاست صنعت تراشه به منظور کاهش مصرف برق و حفظ محیط زیست اجرا می شود.

بازدهی دو برابری و قدرت بالا

اینتل تراشه Sierra Forest را در جریان برگزاری کنفرانس فناوری صنعت نیمه هادی دانشگاه استنفورد در پارک فناوری سلیکون ولی رونمایی کرد. طبق ادعای اینتل تراشه “سریا فورست” در هر وات، حدود 240 درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل فعلی تراشه های مراکز داده دارد. این پردازنده ها می تواند مراکز داده را متحول کنند. معمولا مراکز داده ای که خدمات اینترنت و آنلاین را ارائه می دهند برق بیشتری را مصرف می کنند. به همین علت، دولت ها فشار بیشتری به این شرکت ها در جهت کاهش مصرف انرژی می آورند.

مراکز داده برای نگه داری سرورها نیاز به برق زیادی دارند. طبق آمارها گروه فناوری C حدود 1000 کیلووات ساعت در هر متر مربع مصرف می کنند که این میزان حدود 10 برابر بیشتر از میانگین مصرف برق یک خانوار آمریکایی است. رک های سرور یکی از تجهیزات دیگر مراکز داده اند که انرژی زیادی را برای خنک نگه داشتن قطعات خود مصرف می کنند. اما، از طرف دیگر بیشتر سیستم های خنک کننده مستقر در مراکز داده قدرت کافی برای خنک نگه داشتن سیستم ها ندارند و حدود 70% از کل برق مصرفی این مراکز را مصرف می کنند.

در حال حاضر، سیستم های خنک کننده و سرورهای مراکز داده برای ارائه عملکرد مناسب نیاز به سرویس و تعمیر مداوم دارند. در کنار آن، سرورهای قدیمی و ابزارهای ارتباطی موجود در شبکه ها از تجهیزات دیگری هستند که انرژی زیادی مصرف می کنند. بنابراین، سازندگان تراشه باید راهی برای به حداکثر رساندن عملکرد محاسباتی در تراشه ها پیدا کنند. اینتل در این مسیر قدم اول را برداشته است.

یک استارتاپ جدید به نام Ampere Computing که توسط جمعی از مدیران سابق اینتل راه اندازی شده است، تراشه ای مخصوص محاسبات ابری ساختند. ازآن زمان تا به امروز اینتل و رقیب معروف آن شرکت AMD محصولات مشابه زیادی به بازار عرضه کردند. آخرین نسخه AMD نیز در بخش محاسبات ابری ژوئن امسال منتشر شد.

طبق اطلاعیه Intel تراشه “Sierra Forest” تا سال آینده آماده عرضه جهانی می شود. این شرکت برای اولین بار تراشه های Data Center خود را به دو دسته تقسیم کرد: گروه اول که تراشه های با عملکرد بالا یا “گرانیت رپیدز” هستند که از قدرت بیشتری برخوردارند و گروه دوم تراشه هایی که انرژی کمتری مصرف می کنند مانند تراشه “Sierra Forest”. تحلیلگران معتقدند این اقدام به علت افت شدید اینتل در صنعت مراکز داده صورت گرفته است.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

2 × 3 =