راکتور هسته ای eVince بدون آب، 8 سال برق تولید می کند

راکتور هسته ای eVince بدون آب، 8 سال برق تولید می کند

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

نسل جدید راکتورهای هسته ای eVince می توانند تا 8 سال بدون نیاز به آب، برق تولید کنند.

شرکت آمریکایی وستینگهاوس در زمینه تولید تجهیزات الکتریکی، هسته ای و خدمات مهندسی فعالیت دارد. مهندسان این شرکت به تازگی راکتور هسته ای جدید به نام ” eVinci” طراحی کرد که می تواند بدون نیاز به آب تا 8 سال برق تولید کند. این نوآوری می تواند مسیر استفاده از انرژی هسته ای را در مناطق خشک و بیابانی که به آب کمتری دسترسی داشته باشند، هموار کند. اولین نسل از راکتورهای eVinci قرار است تا پایان این دهه در نیروگاه هسته ای ساسکاچوان کانادا راه اندازی شود.

برخلاف نیروگاه های هسته ای مرسوم که ساخت آنها به سال ها زمان نیاز دارد، میکروراکتورهای eVinci راه حل سریعتری برای راه اندازی یک نیروگاه با استفاده از سوخت هسته ای ارائه می دهد. همانطور کا از نام میکروراکتور eVinci می توان فهمید، این راکتورها به حدی کوچک هستند که می توان آنها را به راحتی با کامیون یا هواپیما به مکان هایی که نیاز به برق دارند منتقل کرد. راکتورهای eVinci به عنوان پاسخی در پی یک فاجعه طبیعی یا برای کاربردهای .نظامی آزمایش می شود

راکتور هسته ای جدید کاربردها

راکتورهای eVinci می توانند برای تولید برق در مناطقی که پس از یک فاجعه طبیعی مانند زلزله یا سیل، زیرساخت های اصلی شبکه برق آن به کلی از بین رفته است، استفاده شوند . این راکتورها کوچک و قابل حمل هستند. به علاوه، می توانند به سرعت نصب و راه اندازی شوند. به عنوان نمونه: در سال ۲۰۱۱، وقوع زلزله و سونامی در ژاپن منجر به قطع سراسری برق شد. راکتورهای eVinci می توانستند برای تولید برق در این مناطق آسیب دیده به کار گرفته شوند.
یکی دیگر از موارد استفاده eVinci ، کاربردهای نظامی آن است. راکتورهای جدید می توانند برای تولید برق تجهیزات نظامی مانند ناوگان های زیردریایی و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شوند. این راکتورها می توانند در مناطقی که دسترسی به سوخت های فسیلی دشوار یا غیرممکن است، به راحتی برق تولید کنند . eVinci به زیردریایی ها کمک می کند تا مدت زمان بیشتری زیر آب بمانند و از شناسایی آنها توسط دشمن جلوگیری می کند. راکتورهای eVinci هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند. اما می توانند در آینده نقش مهمی در هر دو زمینه ایفا کنند. راکتورهای مرسومی که در نیروگاه های اتمی استفاده می شوند، برای انتقال گرما از هسته به توربین‌های بخار یا برای حذف گرمای اضافی به آب نیاز دارند. اما مهم ترین مزیت راکتور eVinci در این است که به آب نیاز ندارد.

راکتور هسته ای جدید بدنه

میکرو راکتور eVinci

استفاده از انرژی هسته ای در جهان گسترش پیدا کرده است. تولید برق با کمک انرژی هسته ای می تواند به ما در تولید انرژی پایدار بدون انتشار گاز دی اکسید کربن کمک کند. شرکت Westinghouse ادعا می کند که توانسته با فناوری ” Heat Pipe” به این هدف دست پیدا کند. آنها در وب سایت رسمی شرکت اعلام کردند به تازگی موفق شدند اولین لوله حرارتی هسته ای خود را به طول 12 فوت (3.6 متر) بسازند. این لوله های حرارتی می تواند خطرات ناشی از فشار بالا یا نشت خنک کننده را که در مدل های فعلی رخ می دهد، از بین ببرد. آنها علاوه براین، از یک سیستم حذف حرارت غیرفعال (PHRS) استفاده کردند که حالت های تابشی و همرفتی انتقال حرارت را برای حذف گرما از هسته راکتور بدون نیاز به مداخله اپراتور انجام می دهد.

راکتور هسته ای جدید فناوری

eVinci علاوه بر حمل و نقل آسان، به راحتی نصب می شود. با ترکیب راکتور با منابع تجدیدپذیر انرژی مانند باد و خورشید می توان آنها را به بخشی از شبکه برق تبدیل کرد. گرمای خارج شده از راکتور بسته به محیطی که در آن کار می کند، می تواند برای گرمایش منطقه ای یا برای کاربردهای صنعتی استفاده شود.

Westinghouse از سوخت TRISO در eVinci استفاده می‌کند که در برابر خوردگی، اکسیداسیون و دمای بالا نسبت به سوخت‌های هسته‌ای سنتی مقاوم‌تر است. ریزراکتور نیازی به سوخت گیری ندارد و می تواند بیش از هشت سال کار کند. آنها می توانند 5 مگاوات انرژی تولید کنند و از انتشار 55000 تن گاز گلخانه ای مضر جلوگیری کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

1 × 2 =