احداث یک مزرعه بادی 1 گیگابایتی در منطقه ممنوعه چرنوبیل!

احداث یک مزرعه بادی 1 گیگابایتی در منطقه ممنوعه چرنوبیل!

آخرین بروز رسانی: 29 شهریور 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

اوکراین و آلمان برای تامین برق مورد نیاز مناطق مسکونی کی‌یف و ساخت یک مزرعه بادی 1 گیگاباتی در مناطق ممنوعه چرنوبیل به تفاهم رسیدند.

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از وب سایت ؛ آلمان قصد دارد یک مزرعه بادی 1 گیگابایتی را در مناطق تحت حفاظت کی یف احداث کند. اوکراین با وجود جنگ روسیه، به فکر ساخت یک مزرعه بادی بزرگ در مناطق تحت حفاظت چرنوبیل است. کارشناسان معتقدند احداث نیروگاه بادی در شعاع 18 مایلی(29 کیلومتری) اطراف محل نیروگاه هسته ای در چرنوبیل می تواند بهترین گزینه بای اجرای چنین پروژه ای باشد. بعد از فاجعه نیروگاه مردم زیادی در این مناطق زندگی نمی کنند. منطقه پیشنهادی به دو علت انتخاب شده است: اول این که فاصله کمی با پایتخت اوکراین دارد و دوم: زیرساخت های لازم موجود در آن می تواند با کاربری جدید قابل تطبیق است. نیروگاه بادی جدید قادر است برق مورد نیاز 800000 منزل مسکونی را در کی یف تامین کند.

جوانه زدن امید در دل فاجعه چرنوبیل!

دولت قبل از این، زیرساخت های منطقه را برای احداث یک مزرعه بادی کوچکتر آماده کرده بود. آن ها در سال 2018 یک مزرعه خورشیدی 1 مگاواتی راه اندازی کرد که می تواند برق 2000 خانه مسکونی را به راحتی تامین کند. با نتایج موفقیت آمیز این طرح، اوکراین تصمیم گرفت نیروگاه بزرگ تری در این منطقه احداث کند.

چرنوبیل نیروگاه هسته ای

با وجود تهاجم روسیه، کی یف امیدوار است این منطقه محروم را منبع بزرگ انرژی های پاک تبدیل کند. شرکت آلمانی Notus Energy مسئولیت ساخت مزرعه بادی را بعهده دارد و شرکت توزیع انتقال نیرو اوکراین(Ukrenergo) آن را راه اندازی می کند. با این حال انجام چنین پروژه ای در منطقه تحت تشعشع رادیواکتیو چرنوبیل خطرات زیادی دارد. با وجود گذشت 40 سال از فاجعه انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل، هنوز احتمال خطر تشعشع در این مناطق بالاست!
طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برخی از مواد رادیواکتیو مانند استرانسیوم-90 و سزیم-137 هنوز در هوای منطقه ممنوعه وجود دارد. با این وجود برای مدت زمان کوتاه تهدید جدی به حساب نمی آیند. تا جایی که تعدادی از اوکراینی ها در طول سالیان اخیر تصمیم گرفتند به منازل مسکونی خود برگردند. سطح تشعشع در حال حاضر از حد استاندارد بیشتر است. اما، قرار گرفتن در معرض مقادیر جزئی از تشعشع رادیو اکتیو نمی تواند به اندازه زمان انفجار خطرناک باشد. به غیر از همه این نگرانی ها، احتمال دارد موشک های روسی در روند احداث نیروگاه اختلال ایجاد کنند. سربازان روسی در اوایل تهاج سال 2023 به صورت غیر مستقیم در معرض تشعشعات هسته ای قرار گرفته بودند.

عملیات بازیابی نیروگاه چرنوبیل متوقف شد

طبق ادعای مقامات دولتی اوکراین، قبل از آغاز حمله روسیه در فوریه 2022 پیشنهاد تبدیل منطقه ممنوعه به “منطقه بازیابی” مطرح شده بود. اما بعد از حمله، این منطقه به صورت موقت تحت کنترل نیروهای روسی در آمد. پیمانکاران معتقد بودند این تهاجم به جای نابودی فقط باعث تاخیر در چشم انداز نیروگاه شده است. با گذشت 40 سال از انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل که به عنوان یکی از فجایع بزرگ تاریخ شناخته می شود اکنون، این منطقه با استفاده از انرژی سبز خود را برای آغاز فصل جدیدی آماده می کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

3 × سه =