کاهش مصرف سوخت کشتی ها با نسل جدید بادبان های بادی!

یک شرکت انگلیسی بادبان هایی برای کشتی های باری ابداع کرد که می تواند تا 30 درصد انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد.

کشتی باری بادبان بادی 1

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از انگجت؛ استارتاپ انگلیسی  BAR Technologies مشغول آزمایش دو بادبان 123 فوتی(10 متری) جدید خود در کشتی باری اقیانوس پیمای Pyxis Ocean می باشد. این بادبان می تواند در کاهش مصرف سوخت کشتی ها و میزان انتشار CO2 در صنعت کشتیرانی کمک زیادی کند. سازندگان آن معتقدند فناوری جدید قادر است تا 30 درصد کربن زدایی کند. البته اگر از این فناوری در کنار سوخت های جایگزین استفاده شود، می تواند میزان کاهش گازهای گلخانه ای بیشتر از این رقم باشد.

کشتی اقیانوس پیما دو بادبان 37.5 متری دارد که از مواد مشابه توربین های بادی در ساخت آن استفاده شده است. این بادبان ها در قسمت عرشه کشتی ها باری نصب می شوند. بنابراین، قابلیت نصب در کشتی های باری قدیمی را دارد. اولین کشتی قرار است با فناوری جدید مسیر چین تا برزیل را طی کند.

این پروژه حاصل همکاری شرکت های BAR Technologies، شرکت حمل و نقل کشتیرانی Cargill Ocean Transportation ، شرکت ژاپنی Mitsubishi Corporation و استارتاپ Yara Marine فعال در صنعت کشتیرانی است. جان دیلمان، رئیس Cargill در مورد این پروژه می گوید:«کار کربن زدایی در صنعت کشتیرانی به همین راحتی نیست. یکی از مشکلات موجود برای انجام این کار، نبود ابزارهای لازم است. به همین علت، باید به عنوان فعالان صنعت کشتیرانی در پروژه های نوآورانه مانند این مشارکت کنیم تا بتوانیم از این طریق صنعت را به جلو ببریم.»

کشتی باری بادبان باری 2

صنعت کشتیرانی در ژوئیه گذشته پذیرفت که تا سال 2050 میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را به صفر خالص برساند. طبق گزارش نیویورک تایمز این قرارداد الزام آور نیست اما، می تواند به دولت ها این سیگنال را بفرستند که باید از حالا به فکر تغییر زیرساخت های خود در این صنعت باشند. اگر فشار شدید کشورهای ساحلی کمتر توسعه یافته برای کاهش گرمایش زمین تا 1.5 درجه سانتی‌گراد نبود، همین توافق هم صورت نمی گرفت. این دما، میزان استانداری است که دانشمندان هواشناسی در مورد آن توافق دارند. آنها معتقدند کاهش گرمای 1.5 درجه سانتیگراد می تواند زمین را از حوادث طبیعی ناشی از تغییرات آب و هوایی در امان نگه دارد.

کارلوس فولر، نماینده کشور بلیز در نشست ماه گذشته سازمان ملل گفت: «ما برای رسیدن به این عدد با چنگ و دندان جنگیدیم. این دمای ایده آلی نیست اما، به ما کمک می کند در همین دما بمانیم."

نیروی بادی پتانسیل دستیابی به این اهداف را دارد، اما پذیرش این فناوری در صنعت کشتیرانی به همین راحتی نیست. استفان گوردون، مدیر عامل شرکت داده های دریایی کلارکسونز ریسرچ به تازگی اعلام کرد: «در حال حاضرتعداد کشتی هایی که از این فناوری استفاده می کنند در 12 ماه گذشته دو برابر شده است اما، کافی نیست. امیدورایم در آینده نزدیک شرکت های بیشتری تمایل به استفاده از روش داشته باشند.»


چاپ