ساخت اولین راکتور همجوشی هسته ای جهان در استرالیا!!

ساخت اولین راکتور همجوشی هسته ای جهان در استرالیا!!

آخرین بروز رسانی: 26 شهریور 1402توسط برچسب‌ها: , ,

دانشجویان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا (UNSW) موفق شدند اولین راکتور همجوشی هسته ای در جهان را بسازند.

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از وب سایت دانشگاه نیو ساوت ولز ؛ اولین راکتور همجوشی هسته ای جهان قرار است در استرالیا به زودی راه اندازی شود. پروژه ساخت و طراحی آن توسط دانشجویان دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) انجام شده است.

همجوشی هسته‌ای فرآیندی است که در آن اتم‌های عناصر سبک‌تر مانند هیدروژن تا صدها میلیون درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند تا همجوشی آن‌ها امکان‌پذیر شود. در طول این فرآیند مقادیر زیادی انرژی آزاد می شود که می‌توان از آن برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه‌ها و ماشین‌ها استفاده کرد. فرآیند همجوشی هسته ای معمولا در خورشید رخ می دهد و می توان از آن برای تولید انرژی بدون کربن در زمین استفاده کرد.همجوشی هسته ای علکس شکافت هسته ای عمل می کند. نیروگاه های هسته ای از شکافت هسته ای برای تولید انرژی استفاده می کنند. اما، روش جدید به علت عدم تولید زباله های رادیواکتیوی از امنیت بیشتری نسبت به روش قبلی برخوردار است.

دستگاه هایی برای ایجاد همجوشی هسته ای

بزرگترین چالشی که در فرآیند همجوشی هسته ای وجود دارد تولید مقادیر زیاد انرژی حاصل از انجام این واکنش است. محققان برای انجام این کار، از لیزرهای پرقدرت و راکتورهای توکامک استفاده کردند. راکتورهای توکامک به محفظه های خلا دوناتی شکل گفته می شود که با آهنرباهای قوی پوشانده شده است. این راکتورها برای گرم کردن و کنترل اتم های هیدروژن در دمای بسیار بالا استفاده می شود. ساختمان راکتور بخشی از پروژه‌های یکپارچه عمودی (VIP) دانشگاه در نظر گرفته شده است. این دانشگاه در آینده قصد دارد از لیزرهای پر قدرت هم در این راکتورها استفاده کند. پیش بینی می شود این دستگاه دو تا سه سال آینده به بهره برداری برسد.

اهداف ساخت راکتور همجوشی هسته ای

پاتریک بور، مدرس رشته مهندسی مکانیک و ساخت در دانشگاه UNSW می گوید: «دانشجویان درگیر در این پروژه باید راه‌حل‌هایی برای چالش‌های بزرگ مهندسی پیدا کنند و از نزدیک با شرکت های صنعتی همکاری کنند.»
هدف اصلی از انجام این پروژه تولید انرژی نیست، بلکه کمک به تربیت محققان نسل آینده است تا بتوانند تغییرات مهمی در جهان ایجاد کنند. دانشگاه های زیادی در سراسرجهان برای کمک به آموزش مهندسان هسته ای به راکتورهای کوچک هسته ای مجهز هستند. این راکتورهای برای تولید ایزوتوپ‌ها در مصارف پزشکی و صنعتی استفاده می شوند. اما؛ این اولین راکتورهای همجوشی هسته در جهان است که توسط دانشگاه UNSW راه اندازی می شود.

راکتورهای توکامک ابعاد کوچکی دارد و اندازه آن ×1 متر است. در هر صورت، ساخت چنین راکتورهایی به متخصصانی نیاز دارد که بتوانند ولتاژهای بالا را به راحتی مدیریت کنند و با مهارت هایی که کسب می کنند بتواند در بخش زیرساخت های امنیتی حیاتی، حمل و نقل و فضای بیرونی کاربرد داشته باشد. تیم سازنده قرار است در ارزیابی تأثیر اجتماعی این فناوری با محققان همکاری کنند. بور افزود: «گاهی اوقات در صنعت هسته‌ای، اتفاقی می‌افتد و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین علت صنعت فیوژن نیاز به تعامل با جامعه دارد.»

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

پنج − 4 =