فناوری زمین گرمایی: تولید برق بدون کربن با ظرفیت 3.5 مگاوات

فناوری زمین گرمایی: تولید برق بدون کربن با ظرفیت 3.5 مگاوات

شرکت آمریکایی Fervo Energy موفق شد از نیروگاه زمین گرمایی نوادا حدود 3.5 مگاوات برق بدون کربن تولید کند.

طبق گزارش اینگجت؛ سایت نوادا شرکت Fervo Energy قرار است برق مورد نیاز مرکز داده گوگل را تامین کند. این شرکت ادعا کرده است توانسته به پیشرفت های زیادی در فناوری زمین گرمایی دست پیدا کند. این شرکت یک آزمایش چاه 30 روزه را در سایت شمال نوادا انجام داد و می‌گوید که موفق شد با دبی 63 لیتر در ثانیه در دمای بالا حدود 3.5 مگاوات برق تولید کند». در این تست آزمایشی بدون این که حادثه ای رخ دهد جریان و توان خروجی برای یک سیستم زمین‌گرمایی پیشرفته (EGS) به ثبت رسید.

یک مگاوات می تواند برق مورد نیاز حدود 750 خانه را به صورت همزمان تامین کند. طبق پیش بینی کارشناسان، Fervo امسال سایت Project Red خود را به شبکه برق متصل کند. از این سایت قرار است برای تامین انرژی مورد نیاز مراکز داده گوگل و برخی دیگر از زیرساخت های نوادا استفاده شود. گوگل و شرکت فروو در سال 2021 قراردادی را برای ساخت نسل جدید “سایت های انرژی زمین گرمایی ” امضا کردند. این اولین بار است که یک شرکت انرژی نشان می دهد که یک سایت EGS این قابلیت را دارد که در مقیاس صنعتی کار کند. دانشمندان برای رسیدن به این نقطه مسیر زیادی را از سال 1970 طی کردند.

سیستم زمین گرمایی EGS (Enhanced Geothermal System) یک فناوری است که از انرژی زمین گرمایی برای تولید برق استفاده می‌کند. EGS به معنای سیستم ژئوترمال افزایش یافته است. یک سیستم زمین گرمایی طبیعی برای تولید الکتریسیته به ترکیبی از گرما، سیال و نفوذپذیری سنگ نیاز دارد. سنگ های لایه های درونی زمین دارای سطوح مختلفی از گرما هستند اما، نفوذپذیری کافی برای جریان سیال در آن ها وجود ندارد. به همین علت از یک مایع حامل حرارتی برای ایجاد شکاف میان سنگها استفاده می کنند، تا حرارت آنها را بتوانند استخراج کنند. این حرارت سپس به یک توربین منتقل شده و به برق تبدیل می‌شود. سیستم EGS می‌تواند از منابع حرارتی با درجه حرارت متوسط استفاده کند و به همین علت ظرفیت بالایی برای تولید انرژی دارد. این رویکرد می تواند تعداد سایت های بالقوه را برای یک نیروگاه زمین گرمایی به شدت افزایش دهد.

شرکت فروو، اولین شرکتی است که با موفقیت یک جفت چاه عمیق را برای تولید انبوه انرژی زمین گرمایی حفاری کرد. این چاه ها به طول 3250 فوت و در دمای 191 درجه سانیتگراد کار می کنند.

یکی از مزیت های اصلی نیروگاه های زمین گرمایی این است که، آنها کاملاً بدون کربن هستند. گوگل قصد دارد تا سال 2030 تمام دفاتر و مراکز داده خود را از طریق انرژی بدون کربن راه اندازی کند. این نیروگاه ها برخلاف انرژی خورشیدی و بادی هیچ محدودیتی ندارند. به همین علت در مقایسه با سایر انرژی تجدیدپذیر گزینه بهتری هستند.

این شرکت امیدوار است بتواند این موفقیت را در سایت یوتا هم تکرار کند. لاتیمر، مدیرعامل شرکت گفت:” اگر Fervo نتایج مشابه سایت نوادا را در آنجا هم بدست بیاورد، این سایت می تواند برق مورد نیاز 300000 خانه را به طور همزمان تولید کند. حجم برق تولیدی معادل حدود یک چهارم خانه‌های ایالت یوتا است.”

مایکل ترل، مدیر ارشد انرژی شرکت گوگل در بیانیه‌ای گفت: «دستیابی به انرژی 24 ساعته بدون کربن، منابع جدیدی از انرژی پاک و تجدیدپذیر به غیر از باد و خورشید را می طلبد. از انرژی خورشیدی یا بادی می توان 7 ساعت در شبانه روز استفاده کرد. به همین علت تصمیم گرفتیم در سال 2021 برای استفاده از ظرفیت های زمین گرمایی در 24 ساعته شبانه روز با Fervo قرارداد همکاری منعقد کنیم. نتایج آزمایش شرکت Fervo همه ما را هیجان زده کرده است. »

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

دو × 4 =