کشف اسرار معابد آشوری پس از یک قرن!

کشف اسرار معابد آشوری پس از یک قرن!

آخرین بروز رسانی: 9 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: ,

باستان شناسان موفق شدند پس از هزار سال راز نهفته در یک تصویر باستانی مربوط به امپراطوری آشور را رمزگشایی کنند.

پس از گذشت یک قرن، سرانجام رمز یک نقاشی باستانی گشوده شد. این کشف، می تواند اطلاعات بیشتری از امپراتوری قدرتمند آشور در اختیار ما قرار دهد. امپراطوری آشور در قرن 7 تا 14 پیش از میلاد بر بخش وسیعی از خاورمیانه حکمرانی می‌کرد. این نقاشی های به ویژه با دوران سلطنت شاه سارگون دوم (۷۲١ – ۷۰۴ پیش از میلاد) مرتبط هستند. این کد رمز به شکل یک شیر، یک درخت انجیر و یک گاوآهن در تصویر گنجانده شد. در تصویر کامل‌تر آن، پنج نماد به ترتیب قرار گرفته‌اند: یک شیر، یک پرنده، یک گاو، یک درخت انجیر و یک گاوآهن. این تصاویر در چند معبد شهر دور-شاروکین، پایتخت آشور کشف شده‌اند. خرابه‌های مدفون این شهر باستانی در طی قرن‌های نوزدهم و بیستم میلادی حفاری شدند.

باستان شناسان مدتها بر سر معانی این تصاویر با هم اختلاف نظر داشتند. بعضی از آنها این نمادها را به عنوان خدایان، نیروهای ماوراءالطبیعه، اقتدار پادشاه یا تقلیدی از هیروگلیف‌های مصری می دانستند.

مارتین وورتینگتون، متخصص آشورشناسی و تاریخ از کالج ترینیتی دوبلین در ایرلند می گوید:”این منطقه از جهان که شامل عراق امروزی و بخش‌هایی از ایران، ترکیه و سوریه می‌شود، اغلب به عنوان ‘گهواره تمدن’ شناخته می‌شود. این همان جایی است که شهرها و امپراتوری‌ها متولد شدند و بخش بزرگی از تمدن بشر در آنجا شکل گرفت.” کشف راز کد تصویری آشوری: نام شاه در میان ستارگان! دکتر مارتین وورتینگتون سرنخ‌ها را کنار هم قرار داد و به این نتیجه رسیده است که این تصاویر در واقع نام سارگون را هجیمی‌کنند. ایده‌ای که اولین بار در سال ۱۹۴۸ مطرح شد.

به عقیده این دانشمند باستان شناس این نمادها می‌توانند به صورت‌های فلکی نیز اشاره کنند. بدین معنا که با نوشتن نام شاه در میان ستارگان و پیوند دادن او با خدایان، به او ادای احترام می‌کردند. نکته مهم این است که این تفسیر در هر دو شکل کوتاه و بلند این کد تصویری دیده می شود. نظریه‌های قبلی با توجه به رنگ‌های آبی و زردی که در این نمادها به کار گرفته شد معتقد بودند که این تصاویر به شاه و آسمان شب اشاره دارند.

دکتر وورتینگتون در مورد زبان استفاده شده در این کد تصویری می گوید:«کلمه آشوری برای “درخت” صدایی شبیه به کلمه “آرو” دارد که نام صورت فلکی‌ است که مردم آن زمان با آن آشنا بودند. علاوه بر این، به علت ارتباط صورت‌های فلکی با خدایان باستان مردم احترام بیشتری برای پادشاه سارگون قائل می‌شدند. تأثیر این پنج نماد و قرار دادن نام سارگون در آسمان راهی هوشمندانه برای جاودانه کردن نام شاه بود. البته، ایده نوشتن نام افراد مهم روی ساختمان‌ها منحصر به آشور باستان نیست.”

علاوه براین تصاویر شیرهای در حال قدم زدن، نام سارگون را به زبان آشوری باستان هجی می‌کردند و در عین حال ارتباط قوی با شخصیت‌های سلطنتی داشتند که این ارتباط را در نسخه‌های بزرگتر هم می توان مشاهده کرد. ورتینگتون می‌گوید: “این واقعیت که این تفسیر هم برای توالی پنج نماد و هم برای توالی سه نماد صدق می‌کند تصادفی نیست!”

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

8 + یازده =