اپل قصد انحصارسازی لوگوی سیب در جهان را دارد!!

اپل قصد انحصارسازی لوگوی سیب در جهان را دارد!!

آخرین بروز رسانی: 30 خرداد 1402توسط برچسب‌ها: ,

شرکت اپل قصد دارد لوگوی سیب را با هر رنگ و شکلی در سراسر جهان به انحصار خود درآورد.

طبق گزارش فون ارنا؛ شرکت آمریکایی در اقدامی جدید از بزرگترین شرکت سوئیسی به نام Fruit Union Suisse که سالیان طولانی در زمینه فروش سیب فعالیت دارد، شکایت کرد. اپل معتقد است شرکت سوئیسی قانون مالکیت معنوی را به علت استفاده از لوگوی سیب نقض کرده است. این در حالی است که شرکت سوئیسی در طول عمر 11 ساله اش از لوگوی سیب قرمز با نماد صلیب سفید به عنوان نماد خود استفاده کرده است. اما، احتمال دارد با شکایت اپل این لوگو تغییر کند.

حالا غول آمریکایی به دنبال کسب حقوق مالکیت معنوی(IP) شرکت Fruit Union Suisse است. سوابق اپل در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) نشان می دهد که این شرکت در گذشته نیز از این تاکتیک در کشورهایی مانند ژاپن، ترکیه، اسرائیل و ارمنستان استفاده کرده است.

جیمی ماریتوز، رئیس FUS معتقد است: “ما هنوز نمی توانیم دلیل این شکایت را درک کنیم. اپل مالکیت سیب گاز گرفته را دارد که این امتیاز شامل سیب های واقعی نمی شود. لوگوی ما تقریبا جهانی است و برای استفاده همه رایگان می باشد.”

اپل از سال 2017 پیگیر این قضیه بود. این شرکت به موسسه مالکیت معنوی سوئیس (IPI) درخواست ثبت مالکیت معنوی سیب با اشکال گاز زده، سیب کامل و سیب با برگ را داده بود. موسسه IPI فقط با یکی از آن ها موافقت کرد زیرا، معتقد است تصویر سیب واقعی یک تصویر عمومی است و هیچ شرکتی نمی تواند آن را به تصرف خود درآورد.

در آوریل گذشته، اپل به این تصمیم اعتراض و ادعا کرد دادگاه سوئیس فقط به محصولاتی پرداخت که اپل نتوانسته است علامت تجاری سیب را برای آنها دریافت کند. ماریتوز رئیس اتحادیه میوه نسبت به تلاش های خودخواهانه اپل نگران است و فکر می کند اپل در دفاع از IP خود تهاجمی عمل کرده و به دنبال نقض احتمالی IP واقعی خود می باشد.

اپل لوگو 2

رئیس شرکت FUS گفت: “ما نگران این هستیم که از این به بعد نمایش سمعی و بصری هر میوه ای به یکی از شرکت های فناوری مرتبط شود. این کار محدودیت زیادی برای ما ایجاد می کند. از نظر منطقی، هر بار که بخواهیم یک سیب را تبلیغ کنیم، باید نگران شکایت شرکت های مختلف باشیم.”
شرکت‌های بزرگ و ارزشمندی مانند اپل می‌توانند طوری از قانون بر علیه شرکت‌های کوچک‌تر استفاده کنند که آن ها چاره ای جز پذیرفتن درخواست آن ها نداشته باشند. شرکت کوپرتینویی نیز در اقدامی مشابه قبلا هم از اپلیکیشن شرکت های خوار و بار یا تهیه غذا به علت استفاده از لوگوی گلابی یا آناناس شکایت کرد.

ایرن کالبولی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه A&M تگزاس و یکی از اساتید دانشگاه ژنو معتقد است در سوئیس، شرکت هایی مانند Fruit Union Suisse، با سابقه طولانی که در استفاده از لوگوی سیب دارد، معمولاً از شکایت شرکت هایی مانند اپل در امان می مانند. اما در موارد این چنینی معمولا شرکت های کوچک تر به علت ترس از شکایت های قانونی و نبرد با شرکت های بزرگ تر مجبور به تسلیم می شوند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

شانزده − 4 =