داروی جدید آلزایمر با نام Leqembi تاییدیه FDA را دریافت کرد!

داروی جدید آلزایمر با نام Leqembi تاییدیه FDA را دریافت کرد!

آخرین بروز رسانی: 17 تیر 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

سازمان غذا و داروی ایالات متحده به تازگی مجوز داروی جدید آلزایمر با نام Leqembi را صادر کرد.

طبق گزارش ساینس آلرت؛ سازمان غذا و داروی آمریکا پنج شنبه گذشته تاییدیه یک داروی جدید آلزایمر را صادر کرد. بیمه درمانی دولتی این دارو را برای افراد سالمند تحت پوشش قرار می دهد. داروی Leqembiمحصول مشترک شرکت داروسازی Eisai ژاپن و Biogen آمریکاست. این دارو در آزمایش های بالینی توانست در همان مراحل ابتدایی این بیماری، از پیشرفت نقص شناختی در آن ها جلوگیری کند. البته، این مطالعه نگرانی هایی را هم از لحاظ عوارض جانبی مانند خونریزی مغزی و تورم به وجود آورده بود.

Leqembi ابتدا ژانویه سال جاری توانست “تأیید تسریع شده” را از سازمان غذا و دارو دریافت کند. تاییدیه تسریع شده به این معناست که این دارو تحت پوشش بیمه دارویی دولت برای افراد 65 سال به بالا قرار نمی گیرد. با بررسی های بیشتر FDA به این نتیجه رسید که این دارو می تواند تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی Medicare قرار بگیرد. در حال حاضر، Medicare سهم بیشتری از مبلغ 26500 دلاری این دارو را پرداخت خواهد کرد.

ترزا بوراکیو، مسئول ارشد FDA در بیانیه ای اعلام کرد: «نتایج فاز بالینی تأیید کرد که این دارو می تواند برای بیماران مبتلا به آلزایمر یک درمان ایمن و مؤثر باشد.»
Chiquita Brooks-LaSure، مدیر طرح مدیکر افزود: “این یک خبر خوب برای میلیون ها بیمار مبتلا به آلزایمر و خانواده ی آنهاست که زندگیشان تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته است.”
افرادی که تحت پوشش طرح مدیکر هستند باید در مجموع، 20 درصد هزینه معادل هزاران دلار را خودشان پرداخت کنند. تقریباً 6.5 میلیون آمریکایی از آلزایمر و اثرات آن مانند از دست دادن حافظه و کاهش قدرت ذهنی رنج می برند.

درمان آلزایمر 1

Leqembi، به عنوان یک داروی lecanemab شناخته می شود. داروی لیکانمب اولین روش درمانی است که روند پیشرفت عملکرد شناختی مغز را در افراد مبتلا به آلزایمر کاهش می دهد. این دارو معمولا هر دو هفته یک بار به مغز تزریق می شود و از طریق کاهش آمیلوئید بتا(پروتئینی که در پلاک ها ساخته می شود و باعث مرگ سلول های مغزی و کوچک شدن مغز می شود) عمل می کند.

جوآن پایک، رئیس و مدیر عامل انجمن آلزایمر می‌گوید: «این درمان، اگرچه درمان قطعی نیست، اما می‌تواند به افراد در مراحل اولیه آلزایمر زمان بیشتری بدهد تا استقلال خود را حفظ کنند و کارهایی را که دوست دارند انجام دهند. آنها مدت بیشتری می توانند از بودن در کنار همسر، فرزندان و نوه های خود لذت ببرند.»

Leqembi دومین داروی آلزایمر بود که توسط Eisai و Biogen ساخته شد و توانست مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کند. اولین مورد، داروی Aduhelm بود که در سال 2021 به تایید رسید. اما این تصمیم با حاشیه های زیادی به علت داده های ضد و نقیض در مورد میزان اثربخشی آن همراه بود. در ماه مه، شرکت معروف داروسازی Eli Lilly اعلام کرد که داروی donanemab به طور قابل توجهی از پیشرفت نقص شناختی مرتبط با آلزایمر را کاهش داده است و به زودی تاییدیه نظارتی در سراسر جهان را دریافت خواهد کرد.

بر اساس گزارش انجمن آلزایمر، بیماری آلزایمر عامل 60 تا 80 درصد زوال عقل است. این بیماری به تدریج قدرت فکر و حافظه را از بین می برد و در نهایت توانایی انجام ساده ترین کارها را از مردم سلب می کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

13 + دو =