دیرغذا خوردن چه خطراتی دارد!

مطالعه جدید نشان داد که دیرغذا خوردن می تواند سه آسیب مهم به بدن ما وارد کند.

چاقی

طبق گزارش ساینس آلرت؛ یک مطالعه جدید نشان داد که دیر غذا خوردن می تواند نحوه سوزاندن کالری، میزان گرسنگی و ذخیره چربی را در بدن تغییر دهد.

صدها میلیون نفر از سراسر جهان به چاقی مبتلا هستند. به همین علت محققان پزشکی می خواهند با پیدا کردن راه حل هایی خطرات ناشی از چاقی را کاهش دهند. آنها در مطالعه اخیر موفق شدند یک راه حل ساده برای این حل این مشکل پیدا کنند. کافی است افراد وعده های اصلی غذایی را چند ساعت زودتر بخورند!

محققان در مطالعه قبلی به رابطه بین وعده های غذایی و افزایش وزن پی بردند. اما در مطالعه جدید می خواستند به بررسی بیشتر این رابطه و دلایل بیولوژیکی آن بپردازند. فرانک شیر، عصب‌شناس بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون گفت: « ما با یک سئوال شروع کردیم: چرا دیرخوردن خطر چاقی را افزایش می‌دهد و برای پیدا کردن پاسخ این سئوال از مکانیسم های موجود کمک گرفتیم. تحقیقات قبلی ما و دیگران نشان داد که دیر غذا خوردن با افزایش خطر چاقی، افزایش چربی بدن و عدم کاهش وزن در ارتباط است. ما می خواستیم علت اصلی آن را بفهمیم.»

محققان در این آزمایش 16 شرکت کننده با شاخص توده بدنی (BMI) در محدوده اضافه وزن یا چاق را مورد بررسی قرار دادند. آن ها به مدت 6 روز خواب و غذا خوردن این افراد را زیر نظر گرفتند. در آزمایش اول، شرکت کنندگان سه وعده غذایی را براساس یک زمانبندی دقیق دریافت می کردند. به عنوان نمونه، این افراد صبحانه را در ساعت 9 صبح، ناهار را در ساعت 13:00 و شام را در ساعت 6 بعدازظهر می خوردند.

در آزمایش بعدی، زمان سه وعده غذایی آن ها تغییر پیدا کرد. به عنوان مثال آنها صبحانه را در ساعت 13:00 و شام را حدود ساعت 9 شب خوردند. سپس پزشکان از طریق آزمایش خون، پرسش نامه و سایر ابزارهای اندازه گیری نتایج به دست آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج نشان داد زمانی که فرد دیرتر غذا می خورد، سطح هورمون لپتین کاهش پیدا می کند در نتیجه، فرد احساس گرسنگی بیشتری می کند. علاوه بر این، این افراد کالری کمتری هم در این مدت سوزاندند. همچنین بیان ژن بافت چربی که بر نحوه ذخیره چربی بدن تأثیر می‌گذارد باعث افزایش چربی در بافت های بدن شد و فرآیند لیپولیز را که باعث تجزیه چربی می‌شود، در آن ها کاهش می دهد.

محققان دریافتند خوردن زودتر وعده های غذایی در روز می‌تواند بر سه عامل کلیدی در تعادل انرژی بدن و خطر چاقی بعدی تأثیر بگذارد. آنها توصیه می کنند رعایت رژیم غذایی و رژیم های ورزشی می تواند خطر چاقی را در بدن به طرز چشم گیری کاهش دهد.


چاپ