دوز چهارم واکسن کووید را تزریق کنیم یا خیر؟

طبق یک کارآزمایی در بریتانیا،واکسن های دوز چهارم یا بوستر (واکسن‌های تقویت‌کننده) کووید-19 ، ایمنی در برابر این ویروس را، به ویژه در افراد بالای 70 سال افزایش می‌دهند. اما دانشمندان می گویند هرگونه محافظت کوتاه مدت در برابر عفونت احتمالاً به سرعت از بین می رود.برای دانستن نتیجه این کارآزمایی تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

 124653585 gettyimages 1239727268

بریتانیا چهارمین دوز واکسن را برای افراد بالای 75 سال و آسیب پذیرترین افراد با سیستم ایمنی ضعیف، در ماه آوریل در دسترس قرار داد.

احتمالا با توجه به بررسی سویه های نگران کننده جدید کووید و میزان فشار آن بر بیمارستان ها، ممکن است به گروه بزرگتری از افراد در پاییز یک دوز بوستر پیشنهاد شود، اما هر تصمیمی بر اساس توصیه کمیته واکسن بریتانیا خواهد بود.

برخی از کشورها، مانند اسرائیل و آلمان، در حال حاضر شروع به ارائه دوز چهارم به همه بزرگسالان کرده اند.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت و مراقبت های اجتماعی گفت که یافته های این مطالعه " اهمیت افرادی که به محض واجد شرایط بودن برای تزریق دوز بوستر خود حاضر می شوند را نشان می دهد."

مطالعه روی 133 نفر، دو هفته پس از تزریق چهارمین دوز آنها، نشان داد که واکسن‌ها از بدن عکس العمل خوبی دریافت کردند و ایمنی را تقویت کردند.

محققان گفتند: «نتایج دوره های پیک (اوج) پس از تزریق دوز چهارم مشابه، و احتمالاً بهتر از نتایج دوره های پیک پس از دوز سوم بوده».

اما مطالعه منتشر شده در Lancet Infectious Diseases نشان دهنده این است که میزان زیاد آنتی بادی‌های ضد سنبله (anti-spike) احتمالاً به سرعت کاهش می یابند، همانطور که بعد از دوز سوم مشاهده شده است.

همه شرکت کنندگان، که برخی از آنها بالای 70 سال و برخی زیر 70 سال داشتند، حدود شش ماه پس از دریافت دوز سوم، با یک دوز فایزر یا نیم دوز مدرنا واکسینه شدند.

پروفسور ساول فاوست، رهبر مطالعه از دانشگاه ساوتهمپتون گفت: "در همه گروه ها، به ویژه برای افراد بالای 70 سال، افزایش ایمنی خوبی وجود داشت، و ایمنی بخشی نیم دوز مدرنا کمی بالاتر بود."

بخش دیگری از سیستم ایمنی به نام سلول های T نیز پس از چهارمین دوز تقویت شدند که نشان دهنده افزایش ایمنی بخشی در بازه طولانی تری در برابر بیماری های حاد است.

پروفسور فاوست خاطرنشان کرد که موج اخیر اومیکرون به این معنی است که اکثر مردم اخیراً آلوده شده اند و اکنون سطح آنتی بادی بالایی دارند، بنابراین بعید است که از دوز بعدی ایمنی زیادی کسب کنند.

این مطالعه کوچک است و تحقیقات بیشتری در بازه زمانی طولانی تری، برای پیگیری مدت زمان ایمنی بخشی مورد نیاز است.

رگولاتور بریتانیا، MHRA، تصمیم می‌گیرد که آیا واکسن‌ها برای استفاده بی‌خطر هستند یا خیر، در حالی که کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی به وزرای بهداشت توصیه می‌کند که آیا باید از واکسن‌ها استفاده شود یا خیر و چه کسانی از آنها سود می برند.


چاپ