اثرات منفی ورشکستگی بانک سیلیکون ولی بر استارتاپ های جهان!

با انتقال پول استارتاپ‌های فناوری ایالات متحده از بانک سیلیکون ولی به بانک های دیگر، موجی از نگرانی در بین شرکت های فناوری سراسر جهان ایجاد شد.

svb

براساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ سام فرانکلین 28 ساله مدیر اجرایی یکی از شرکت های مستقر در لندن است که در زمینه استعدادهای فناوری تخصص زیادی دارد. او در مورد این اتفاق گفت: «حدود 90 درصد پول نقد ما در بانک SVB نگه داری می شد. من آخر هفته همه کارهای خود را کنار گذاشتم و فقط به این موضوع فکر می کردم که چگونه در پایان ماه حقوق کارمندانم را پرداخت کنم.»

فلوریان سیمندینگر، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت پوشیدنی هنگ کنگ Soundbrenner، از خبر ورشکستگی بانک در هفته گذشته بی خبر بود اما، زمانی که یکی از همکارانش این خبر را به او داد شوکه شد و گفت:
"ورشکسته چیه؟ با من شوخی میکنی؟ بانک من؟" . او در مورد این خبر گفت: "ما از قبل نمی توانستیم در ساعات کاری معمولی بانک وارد حساب خود شویم، اما علت آن را نمی دانستیم."

اثرات منفی فروپاشی بانک سلیکون ولی در جهان یکی پس از دیگری خود را نشان می دهد. اما چرا استارتاپ های نقاط دیگران جهان نگران این موضوع هستند؟! به این علت که استارتاپ های فناوری با هم ارتباط دارند و رابطه بین آن ها خیلی در هم تنیده شده است. تعدادی زیادی از این شرکت ها برای عملیات بانکی روزانه خود به یک بانک واسطه وابسته هستند.
این بانک کالیفرنیایی سال قبل شرکت های فناوری زیادی را در اروپا و آسیا جذب کرد و به آن ها خدمات مالی ارائه می داد. SVB شانزدهمین بانک مهم آمریکا محسوب می شود.

شرکت های فناوری آمریکایی با این موضوع خیلی محتاطانه برخورد کردند. به عنوان مثال: کوئینسی لی، بنیانگذار شرکت Electra Era شرکت سازنده شارژ های الکتریکی مستقر در سیاتل، بعدازظهر پنجشنبه تلاش کرد پول خود را از بانک سیلیکون ولی به بانک دیگری انتقال دهد اما سایت به علت ترافیک زیاد از کار افتاده بود. واحد ارتباط با مشتریان بانک به او گفت افراد زیادی در صف انتظار هستند و به همین دلیل سایت از کار افتاده است. بلاخره بعد از ظهر روز دوشنبه او موفق شد پول خود را جا به جا کند.

رگولاتوری ایالات متحده برای آرام کردن سپرده گذاران یک طرح فوری ارائه کردند که به مشتریان امکان دسترسی به مبالغ سپرده شان را می داد.
جرمی هانت، وزیر خزانه داری بریتانیا هم در این مورد اعلام کرد:«دولت و بانک انگلستان انتقال مبالغ سپرده گذاری شرکت های انگلیسی را از SVB به HSBC (HSBA.L) تسهیل کرده است تا بتواند از اموال آن ها محافظت کند.»

مقامات اتحادیه اروپا هم به شرکت های اروپایی اطمینان دادند که اتحادیه با بانک آمریکایی رابطه محدودی دارد. اما شرکت هایی که حتی با SVB ارتباط بانکی نداشتند تحت تاثیر این فروپاشی، سهام های خود را واگذار کردند و به همین علت سهام اروپا در بازار بورس و اوراق بهادار سقوط کرد.

الکساندر ولودارسکی، مدیرعامل استارت آپ اوکراینی lemonکه یکی از مشتریان SVB به حساب می آید اعلام کرد:" ما روز پنجشنبه جلسه فوری با شرکای خود در مورد سقوط بانک آمریکایی داشتیم و صبح جمعه مبالغ سپرده را جا به جا کردیم. ما خیلی خوش شانس بودیم که توانستیم حقوق برنامه نویسان و مهندسان شرکت را دو روز قبل این اتفاق پرداخت کنیم."

استارت آپ های چینی هم در حال جابجایی مبالغ سپرده های خود هستند. بانک فناوری چین اولین بانک مشترک چین و آمریکا و یکی از شرکای SVB اعلام کرد تمام استارتاپ های چینی در تلاش هستند تا پول خود را از بانک ورشکسته آمریکا خارج کنند.
شرکت ها فناوری برای محافظت از سرمایه شرکت خود در استراتژی جدید تصمیم گرفتند سرمایه خود را در چند بانک مختلف نگه داری کنند.


چاپ