آلفابت 12 هزار نفر از کارمندان خود را اخراج می کند

آلفابت 12 هزار نفر از کارمندان خود را اخراج می کند

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , ,

شرکت مادر گوگل، آلفابت به علت رکود اقتصادی جهانی قصد دارد 12 هزار نفر از کارمندان خود را اخراج کند. این شرکت با توسعه و سرمایه گذاری در بخش هوش مصنوعی/AI می خواهد میزان بهره وری را افزایش دهد و در هزینه ها صرفه جویی کند.

شرکت مادر گوگل،Alphabet Inc (GOOGL.O) حدود 12000 شغل خود را به دلیل رکود اقتصادی تعدیل می کند. این شرکت در ایمیل داخلی خود به کارکنان اعلام کرد که سرمایه گذاری در بخش هوش مصنوعی (AI) ونیروهای پشتیبانی از این سیستم را دوبرابر کرده است.

این تصمیم بر 6 درصد از نیروی کار شرکت تأثیر می گذارد. به این ترتیب، تعداد اخراج شرکت های بزرگ فناوری یک رکورد جدیدی را به ثبت می رساند. در ماه های اخیر، غول های فناوری دنیا مانند Amazon.com Inc (AMZN.O)، Microsoft Corp (MSFT.O) و Meta Platforms Inc (META.O) تعدادی زیادی از کارمندان را اخراج کردند. یکی از دلایل مهم آن می تواند همه گیری جهانی کرونا باشد که روند استخدام نیروها را مختل کرد و باعث رکود اقتصادی در سراسر جهان شد.

با اعلام خبر جدید آلفابت از سوی خبرگزاری رویترز، سهام آن روز جمعه در بورس کالیفرنیا 4 درصد افزایش یافت. سهامی که در 12 ماه گذشته به علت رکود 24 درصدی در صنعت فناوری به میزان 30 درصد کاهش یافته بود.

ساندار پیچای، رئیس آلفابت در یادداشت روز جمعه گفت که او “مسئولیت کامل” تصمیماتی را که منجر به اخراج کارکنان شده است، بر عهده می گیرد. پیچای، که یکی از گران ترین مدیر عامل های آمریکا به حساب می آید، اعلام کرد: ” ما می خواهیم استعداد و سرمایه شرکت را به سمت توسعه و اصلاح هزینه ها ببریم.” آلفابت می خواهد در تولید محصولات آینده از هوش مصنوعی بیشتر استفاده کند. هدفی که مایکروسافت هم به دنبال آن است و برای رسیدن به آن، اخیرا 5% کارمندان خود را اخراج کرد.

آلفابت، سال ها در بخش فناوری هوش مصنوعی در جایگاه اول قرار داشت. اما، حالا با سرمایه گذاری مایکروسافت در بخش توسعه هوش مصنوعی ربات ChatGPT، باید برای حفظ جایگاه خود کاری انجام دهد. ChatGPT یک ربات هوش مصنوعی است که می تواند به سئوالات متنی کاربر پاسخ دهد.
Alphabet از طرف دیگر به علت اینکه درآمد حاصل از بخش تبلیغات خود را به میزان قابل توجهی از دست داد، با کسری بودجه زیادی مواجه شده است.

سوزانا استریتر، تحلیلگر شرکت مالی Hargreaves Lansdown می‌گوید: “مثل روز روشن است که آلفابت هم مانند شرکت‌های دیگر از این رکود اقتصادی در آمریکا مصون نخواهد بود. این شرکت با مشکلات زیادی دست به گریبان است. از یک طرف باید میلیاردها دلار غرامت پرداخت کند و از طرف دیگر، درآمد بخش تبلیغات تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. این کاهش تبلیغات، رقابت بین شرکت های فناوری را شدیدتر می کند. در حال حاضر، Alphabet باید با رقیب قدرتمندی مانند TikTok رقابت کند و اینستاگرام هم با YouTube‌!”

مارک ماهانی، تحلیلگر Evercore معتقد است که اخراج کارمندان آلفابت ریسک بزرگی را برای سال مالی 2023 ایجاد خواهد کرد. مارک شومولیک، تحلیلگر مجله برنشتاین هم در این خصوص گفت: “کاهش مشاغل می تواند 2.5 تا 3 میلیارد دلار در هزینه های شرکت آلفابت صرفه جویی کند.”

اخراج کارکنان شرکت های بزرگ

با اخراج کارکنان آلفابت، اخراج چهار شرکت از بزرگترین شرکت های فناوری ایالات متحده در چند ماه گذشته در مجموع به 51000 شغل می رسد. این اقدامات، باعث افزایش ترس از رکود در آمریکا شده است.

استوارت کول، اقتصاددان Equiti Capital، معتقد است اخراج‌های کارکنان نشان می‌دهد که چشم‌انداز امنیت شغلی در آینده منفی خواهد بود.

اپل (AAPL.O) که با احتیاط بیشتری نیرو استخدام کرده است، تا کنون از کاهش نیرو خودداری کرده است. با این حال، روز جمعه وب سایت AppleInsider به نقل از منابع نزدیک به این شرکت گزارش داد که سازنده آیفون شروع به اخراج کارمندان غیر فصلی در بخش فروش فروشگاه هایی مانند Best Buy (BBY.N) کرده است.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

هشت + 3 =