نگرانی سهامداران گوگل از کاهش درآمد تبلیغات دیجیتال

نگرانی سهامداران گوگل از کاهش درآمد تبلیغات دیجیتال

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , , ,

کاهش درآمد تبلیغات دیجیتال شرکت آلفابت (GOOGL.O) مادر گوگل، باعث ایجاد نگرانی هایی در بین سهامداران شده است.

طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، آمار نامید کننده فروش تبلیغات آلفابت (GOOGL.O) مادر گوگل، زنگ خطر را برای رسانه های دیجیتال به صدا درآورد. این کاهش درآمد، ناشی از افزایش رکود اقتصادی در جهان است که شرکت ها را وادار کرده برای صرفه جویی، از هزینه های تبلیغات صرف نظر کنند. شرکت آلفابت در همین راستا به تازگی اعلام کرد که هزینه‌های تبلیغات در یوتیوب به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل، هزینه‌های خدمات مالی در گوگل کاهش می‌یابد. بیشتر بخوانید

تراز درآمد بزرگترین پلتفرم تبلیغات دیجیتالی جهان در بازار سرمایه منفی شد و موج نگرانی در بین سهامداران بازار وال استریت ایجاد کرد. ادامه این روند نزولی می تواند به صنعت تبلیغات آسیب جدی وارد کند. هفته گذشته، شرکت Snap Inc (SNAP.N) نیز با کاهش شدید ارزش سهام در بازار سرمایه رو به رو شد و به طور موقت 40 میلیارد دلار از ارزش سهام خود را از دست داد.بیشتر بخوانید

سهام آلفابت در معاملات وال استریت، پس از اعلام زنگ خطر، 6.5 درصد سقوط کرد. نتایج ضعیف آلفابت نگرانی‌هایی را برای سایر شرکت‌های فعال در این بخش، به‌ویژه پلتفرم‌های متا وابسته به تبلیغات (META.O) ایجاد می‌کند. شرکت مادر فیس بوک که گزارش درآمد خود را در روز چهارشنبه منتشر کرد که، با کاهش 4.5 درصدی سهام در روز سه شنبه رو به رو شد.
روث پورات، مدیر ارشد مالی آلفابت گفت که: “کاهش در درآمد کلی تبلیغات به دلیل عملکرد سه ماهه گذشته است. فروش کمتر تبلیغات در یوتیوب به دلیل انصراف برخی از تبلیغ کنندگان بود.”

آلفابت در ادامه گفت: بیشتر شرکت‌هایی که هزینه‌های تبلیغاتی را کاهش دادند، بیشتر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی مانند بیمه، بانک های مسکن و ارزهای دیجیتال بودند. درآمد حاصل از تبلیغ‌کنندگان تورهای گردشگری و خرده‌فروشی ها توانست، به گوگل کمک کند که شرایط را مدیریت کند.
درآمد تبلیغاتی گوگل در سه ماهه سوم امسال 53.13 میلیارد دلار بود که، در مقایسه با درآمد سال گذشته 54.48 میلیارد دلاری کاهش داشته است. این شرکت افزود: کل درآمد سه ماهه منتهی به 30 سپتامبر 69.09 میلیارد دلار بوده است، در حالی که سال گذشته به 65.12 میلیارد دلار رسیده بود.

بر اساس داده های Refinitiv، تحلیلگران بازار انتظار داشتند درآمد متوسط آن 70.58 میلیارد دلار باشد. جسی کوهن، تحلیلگر ارشد به سایت Investing.com گفت: «درآمدهای گوگل در این سه ماهه نشان می‌دهد که از چالش‌های پیش روی صنعت تبلیغات دیجیتال به طور کلی مصون نیست.» سوفی لاند یتس، تحلیلگر ارشد سهام در Hargreaves Lansdown، گفت: «شیب تند نزولی به صورت لحظه ای در نوسان است که این موضوع سرمایه گذاران را شوکه کرده است.»

فروش تبلیغات دیجیتال در سایت پخش ویدیوی YouTube نیز از 7.2 میلیارد دلار در سه ماهه سال قبل به 7.07 میلیارد دلار کاهش یافته است.
درآمد خالص آلفابت از 18.94 میلیارد دلار یا 1.40 دلار به ازای هر سهم در سال گذشته به 13.91 میلیارد دلار یا 1.06 دلار به ازای هر سهم کاهش یافت. درآمد خالص، انتظارات تحلیلگران 1.25 دلاری به ازای هر سهم را از دست داد.

هزینه عملیاتی شرکت در سه ماهه سوم از 32 درصد سال قبل، به 25 درصد کاهش یافت. این غول فناوری در ماه ژوئیه اعلام کرد که روند استخدام را برای تا آخر سال کاهش خواهد داد و اضافه کرد: “از باد مخالف اقتصادی مصون نیست.” پورات گفت که این شرکت 12700 نفر را در سه ماهه سوم امسال استخدام کرد و انتظار دارد کمتر از نصف این رقم را در سه ماهه آخر استخدام کند.”

درآمد Google Cloud در طول سه ماهه امسال از 5 میلیارد دلار در سال گذشته به 6.9 میلیارد دلار افزایش یافت. طی یک کنفرانس تلفنی با تحلیلگران، ساندار پیچایمدیر اجرایی آلفابت، گفت که این شرکت به ارزیابی پروژه‌های خود و اصلاحات دوره ای آن ها ادامه می‌دهد. وی گفت: “زمان همه چیز را روشن خواهد کرد.”

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

13 − چهار =