آخرین پرواز آزمایشی بزرگترین هواپیمای جهان

آخرین پرواز آزمایشی بزرگترین هواپیمای جهان

بزرگترین هواپیمای ساخته شده جهان، پنجمین و آخرین پرواز آزمایشی خود را بر فراز صحرای موهاوه واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا انجام داد ویک گام به اهداف خود در حمل و رهاسازی وسایل نقلیه مافوق صوت نزدیک تر شد. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشخصات کامل این هواپیما تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی این شرکت، شرکت خصوصی هوافضا Stratolaunch این هواپیما را در روز چهارشنبه آزمایش کرد و در حال حاضر مشغول تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در طول این پرواز آزمایشی است. این پنجمین پرواز این وسیله نقلیه غول پیکر از زمان شروع آزمایشات آن در سه سال پیش است.

نام Roc برگرفته از نام یک پرنده غول پیکر در اساطیر خاورمیانه باستان است. این هواپیما در مجموع 4 ساعت و 58 دقیقه پرواز کرد و به ارتفاع 22500 فوتی (6858 متری) رسید. برای این پرواز، تیم پشتیبانی هواپیما، یک دکل جدید را در بال مرکزی هواپیما آزمایش کردند که برای حمل وسایل نقلیه مافوق صوت به هوا طراحی شده است (هیپرسونیک به وسایل نقلیه یا موشک هایی اطلاق می شود که می توانند سریعتر از 5 ماخ حرکت کنند). این پیلون که 14 فوت (4.3 متر) طول دارد، در نهایت باید هواپیمای آزمایشی مافوق صوت قابل استفاده مجدد این شرکت به نام Talon-A را حمل کند.

شرکت Stratolaunch توسط یکی از بنیانگذاران مایکروسافت به نام Paul Allen، که یک سال قبل از بلند شدن Roc برای اولین بار در سال 2019؛ درگذشت، تاسیس شده بود. زمانی که Stratolaunch برای اولین بار تاسیس شد، هدف اولیه شرکت این بود که از این هواپیمای بسیار بزرگ برای پرتاب کردن راکت Pegasus XL Orbital ATK به فضا استفاده کند (مشابه عملکرد SpaceShipTwo شرکت Virgin Galactic در حال حاضر). با این حال، پس از مرگ آلن، Stratolaunch تمرکز خود را روی توسعه، استقرار و پرواز وسایل نقلیه مافوق صوت روی مدارهای پایین تر زمین قرار داد.

سال گذشته، این شرکت کار بر روی محصول جدید خود که خودروی مافوق صوت با موتور موشک بود، را دوباره از سر گرفت، این برنامه بخشی از چشم انداز اصلی آلن برای این شرکت بود. Stratolaunch اعلام کرد که قصد دارد یک وسیله نقلیه مافوق صوت بزرگتر به نام Talon-Z و یک هواپیمای فضایی با نام مستعار Black Ice توسعه دهد که توانایی حمل محموله ها و احتمالاً مسافران را به مدار زمین داشته باشد.

در ماه دسامبر، Stratolaunch قراردادی را با آژانس دفاع موشکی پنتاگون در جهت ایجاد بستر آزمایشی برای توسعه استراتژی‌های دفاعی در برابر تهدیدات مافوق صوت اعلام کرد. Stratolaunch به همین دلیل، دنبال تولید وسایل نقلیه مافوق صوت برای مقابله با این تهدیدات موشکی است.

دولت ایالات متحده که نگران تهدیدات موشکی چین و روسیه است، به دنبال تقویت سیستم تسلیحات مافوق صوت خود و تقویت قدرت دفاعی خود می باشد. از آنجایی که وسایل نقلیه مافوق صوت با سرعت بالا حرکت می‌کنند، شناسایی آنها نیز با رادارها دشوار است، و این امر باعث می‌شود که نیروهای دفاعی اخطار قبل از حمله دریافت نکنند. آخرین آزمایش با Roc یک گام مهم رو به جلو برای Stratolaunch و شرکای آن محسوب می شود.

Zachary Krevor، مدیر اجرایی و رئیس Stratolaunch در بیانیه‌ای گفت: «پرواز موفق امروز پیشرفت‌های سخت‌افزاری مهمی را در هواپیمای حامل به همراه داشته است. “پایلون یک جزء حیاتی درسیستم پرتاب ترکیبی ما است و من به کار یکپارچه سازی به موقع و با کیفیت تیم پشتیبانی که در آخرین پرواز آزمایشی ما انجام داده است، افتخار می کنم.” به گفته Krevor، شرکت Stratolaunch امیدوار است تا اواخر امسال آزمایش خودروهای مافوق صوت Talon-A را آغاز کند.

این هواپیمای حامل، حدود 250 تن وزن دارد و دارای بال هایی به طول 385 فوت (117 متر) می باشد. برای من، راک این تصور را ایجاد می کند که دو هواپیما در یک پرواز هماهنگ کنار هم جمع شده اند. این دستگاه دارای شش موتور جت 747 است، روی 26 چرخ می چرخد و می تواند تا 125 تن سوخت را حمل کند. برای اینکه خود را برای برخاستن آماده کند، هواپیما باید از 12000 پا در باند فرودگاه حرکت کند.
Stratolaunch انتظار دارد که آزمایشات خودروهای مافوق صوت خود را در سال 2023 آغاز کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

سه × دو =