رونمایی چین از ربات انسان نمای S1 !!

رونمایی چین از ربات انسان نمای S1 !!

آخرین بروز رسانی: 9 اردیبهشت 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

ربات انسان نمای S1 چینی می تواند با سرعت 10 متر بر ثانیه کارهای مختلفی انجام دهد.

ربات‌های انسان‌نما کم کم به نقطه اوج خود نزدیک می شوند. نسل های جدید از لحاظ سرعت و آموزش تا حد زیادی نسبت به نسل های قبلی بهبود یافته اند. یکی از شرکت چینی که در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی داشته، آستریبوت (Astribot) نام دارد. این شرکت مستقر در شهر شنژن، زیرمجموعه شرکت هوش مصنوعی ardust  به حساب می آید. کار این شرکت، توسعه‌ی دستیارهای رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی است.

شرکت Astribot ادعا می کند که ربات انسان نما S1 می تواند کارهای مختلف را با حداکثر سرعت 10 متر در ثانیه انجام دهد. هر بازوی این ربات قادر است تا 10 کیلوگرم بار را تحمل کند. سازندگان ربات S1 به تازگی ویدئوی جدید منتشر کردند که در آن ربات با سرعت بالا به همه کارهای خانه رسیدگی می کند. این دستاورد یک موفقیت بزرگ در زمینه هوش مصنوعی به حساب می آید.

 

شرکت مادر آستریبوت، توسط لای جی (Lai Jie) تأسیس شده است. لای جی سابقه‌ی همکاری با آزمایشگاه رباتیک شرکت های معروفی نظیر تنسنت، بایدو و دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ را دارد. او قبل از این، تجربه‌ی رهبری پروژه ساخت ربات چرخ‌دار-پای تنسنت به نام «الی» و چند ربات دیگر را با خود به استارتاپ جدید آورده است.

 

لای جی در مورد نام شرکت می‌گوید: «نام Astribot از ضرب‌المثل لاتین باستان «Ad astra per aspera» الهام گرفته شده که به معنای «سفر از سختی‌ها برای رسیدن به ستاره‌ ها» است. این نام نشان‌دهنده‌ی برنامه بلندمدت و تعهد این شرکت به توسعه و فراگیرسازی فناوری ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است.»

طبق بیانیه رسمی که در وب سایت Astribot منتشر شد، این شرکت در سال 2022 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و بعد از گذشت یک سال موفق شد اولین ربات انسان نمای خود(S1) را بسازد. آنها معتقدند که ربات S1 عملکردی شبیه به انسان دارد.

یادگیری از طریق تقلید

ربات S1 با استفاده از فناوری «یادگیری از طریق تقلید» می‌تواند کارهای زیادی را انجام دهد. سرعت عملکرد و انعطاف‌پذیری این ربات، با یک انسان بالغ برابری می‌کند. طبق ادعای آستریبوت رباتS1 در حال حاضر با مجموعه بزرگی از داده ها مراحل تست خود را می گذراند. اما به احتمال زیاد تا اواخر سال 2024 به بازار عرضه خواهد شد.

سرعت و دقت بالا

شرکت سازنده هنوز اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات سخت افزاری ربات منتشر نکرد. از ویدیوی منتشر شده هم نمی توان فهمید که آیا S1 توانایی انجام حرکت مستقل را دارد یا فقط می تواند روی سطوح ثابت مانند میز آشپزخانه کار کند.

سرعت نمایش داده شده‌ی S1 در ویدیو خیلی بالاست. این ربات به حدی مهارت دارد که می تواند به راحتی یک سفره را از زیر تعدادی لیوان بیرون بکشد بدون اینکه لیوان‌ها واژگون شوند. این ربات با سرعت و دقت قابل توجهی کارهایی مانند باز کردن بطری و ریختن شراب، ورقه ورقه کردن ظریف خیار، برگرداندن ساندویچ در تابه و حتی انجام خوشنویسی های ظریف را انجام می‌دهد.

توانایی تقلید و یادگیری ربات

ربات S1 می تواند به راحتی از انسان در کارها تقلید کند و آموزش ببیند.

جهش‌های بزرگ در صنعت ساخت ربات‌های انسان‌نما

در هفته‌های اخیر، عرصه‌ی رباتیک شاهد جهش چشمگیری در نوآوری بوده است. پیشرفت در هوش مصنوعی و مدل‌های زبان بزرگ به شرکت‌های رباتیک در ارتقای آموزش و توسعه‌ی محصولاتشان کمک می‌کند.

اختراعات جدید OpenAI در زمینه رباتیک

شرکت OpenAI به تازگی از دو ربات جدید رونمایی کرد که هر دو در زمینه رباتیک پیشرفت‌های زیادی را نشان می‌دهند:

  • ربات تاکننده لباس: این ربات که در همکاری با شرکت نروژ1X ساخته شده، می‌تواند لباس‌ها را با ظرافت و دقت تا کند.
  • ربات باهوش: این ربات که توسط شرکت Figure ساخته شده، از مهارت‌های استدلال مبتنی بر زبان طبیعی برخوردار است. این ربات می‌تواند زبان انسان را به خوبی درک کند و به سوالات هوشمندانه پاسخ دهد.

این دو اختراع جدید، نشان‌دهنده‌ی پیشرفت‌های چشمگیر OpenAI در زمینه رباتیک انسان‌نما است. انتظار می‌رود که این شرکت در آینده شاهد نوآوری‌های بیشتری از این شرکت باشیم.

پیشرفت‌های رباتیک در سراسر دنیا

به دنبال این پیشرفت‌ها، شرکت Boston Dynamics نیز با رونمایی از ربات اطلس و چابکی قابل‌توجه آن، گام رو به جلو برداشته است. این پیشرفت‌های چشمگیر تنها بخش کوچکی از نوآوری‌های قابل توجهی است که در حوزه‌ی ربات‌های انسان‌نما رقم خورد.

دیدگاه خود را بنویسید

4 + 18 =