بزرگترین کشتی آتش نشانی جهان با قابلیت خود قامت ساز!

بزرگترین کشتی آتش نشانی جهان با قابلیت خود قامت ساز!

آخرین بروز رسانی: 8 اردیبهشت 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

چین برگترین کشتی آتش نشانی خود قامت ساز (self-righting fireboat) جهان را خریداری کرد.

شاید تا به حال قابلیت “خودقامت ساز” را نشنیده باشید. کشتی آتش نشانی خود قامت ساز می تواند در عرضه 6 ثانیه از حالت واژگونی کامل خودش را به حالت اولیه برگرداند! اداره آتش نشانی هنگ کنگ برای خرید چنین کشتی پیشرفته ای حدود 16 میلیون دلار آمریکا هزینه کرد. این سازمان دولتی که مسئولیت خریداری و نظارت بر بهره‌برداری از این قایق آتش‌نشانی جدید را بعهده دارد، ادعا می‌کند که این بزرگ‌ترین کشتی آتش‌نشانی خودقامت‌ساز جهان به حساب می آید.

این شناور که توسط شرکت کشتی‌سازی لونگ‌ته تایوان ساخته شده است، در عملیات جستجو و نجات دریایی آب‌های هنگ‌کنگ به کار گرفته خواهد شد. طبق گزارش روزنامه مشهور چین(SCMP)، قایق آتش‌نشانی جدید پس از گذراندن مراحل تست در کارخانه کشتی‌سازی تایوانی تا اوایل خرداد وارد بندرگاه هنگ کنگ می شود.

یکی از منابع نزدیک به SCMP گفت: « در حال حاضر اگر یک قایق در هوای طوفانی واژگون شود، ما نمی توانیم برای نجات ساکنان کشتی به دریا برویم. اما با کشتی جدید این کار شدنی خواهد بود. به همین دلیل اداره آتش‌نشانی هنگ‌کنگ درخواست ویژگی خودقامت‌سازی را داده است تا از ادامه عملیات آتش‌نشانی و نجات حتی در شرایط سخت آب و هوایی هم مطمئن شود. خودقامت‌سازی علاوه بر افزایش توانایی حرکت در شرایط آب‌وهوای نامناسب، از جان آتش‌نشانان حاضر در قایق بیشتر محافظت می کند.»

شناور غول‌پیکر برای استفاده در آب‌های اطراف هنگ‌کنگ به ویژه در آب‌های شرقی که از این گونه حوادث زیاد اتفاق می افتد، نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

مشخصات و قابلیت‌های کشتی آتش‌نشانی خودقامت‌ساز

طول کشتی آتش نشانی به 30 تا 39 متر می رسد و وزن آن حدود 200 تم است. مهم ترین قابلیت این قایق نجات،خودقامت سازی است. این ویژگی شناورهای کج شده یا در حال غرق را در عرض چند ثانیه به حالت اولیه باز می گرداند.

آزمایش‌های این قایق در بندر سوآئو تایوان به پایان رسید. ویدیوهایی که از این آزمایش‌ها در فضای مجازی منتشر شد، توانایی برخاستن مجدد آن را در عرض چند ثانیه به خوبی نشان می‌دهند. با این حال، به دلیل تأخیرهای ناشی از همه‌گیری کووید-19، پروژه سلخت و تحویل این قایق طولانی‌تر از زمانی بود که در قرارداد خرید مشخص شده بود. ابتدا قرار بود این قایق در سال 2022 به چین تحویل داده شود، اما به دلیل بحران کرونا به تعویق افتاد.

ایمنی بیشتر برای آتش‌نشانان با قابلیت خودقامت‌سازی

قابلیت خودقامت‌سازی باعث امنیت بیشتر آتش‌نشانان حاضر در قایق می شود. به علاوه؛ توانایی حرکت شناور در شرایط نامساعد جوی را تا حد زیادی ارتقا می بخشد.

نام این قایق نجات که در فضای مجازی منتشر شد، «Fireboat12 » است که با حروف انگلیسی و چینی روی بدنه کشتی دیده می‌شود. رنگ‌آمیزی بدنه‌ی این قایق نیز مطابق با ناوگان آتش‌نشانی کشور چین انجام شده است. شرکت سازنده‌ی این قایق به روزنامه صبح چین گفت که ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی واقعی است.

در قرارداد خرید قایق نجات آمده است: «این شناور باید بتواند از هر زاویه‌ی کج‌شده‌ای، خود را به حالت عمودی برگرداند.»

اداره آتش‌نشانی هنگ‌کنگ اعلام کرده است: «این قابلیت به طور چشمگیری قابلیت جستجو و نجات دریایی ما را در شرایط طوفانی آب‌های شرقی هنگ‌کنگ تقویت می‌کند.»

 

دیدگاه خود را بنویسید

یک × چهار =