خشم کمیسیون SEC از گزارش سهام توییتر ایلان ماسک

خشم کمیسیون SEC از گزارش سهام توییتر ایلان ماسک

آخرین بروز رسانی: 17 فروردین 1401توسط برچسب‌ها: , ,

خبر منتشر شده روز قبل خرید سهام توییتراز سوی ایلان ماسک، خشم کمیسیون SEC (سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا) را برانگیخت. کارشناسان سازمان بورس عقیده دارند که مدیر اجرایی شرکت تسلا (TSLA.O) ممکن است زمانی که 9 درصد از شرکت توییتر (TWTR.N) را خریداری کرده بود، مهلت تعیین شده برای گزارش مالی خود را از دست داده و مدارک اشتباهی را ثبت کرده باشد. برخی بر این باورند که شرکت های وابسته به کمیسیون بورس و اوراق بهادار می توانند در صورت اثبات این مسئله از هر ابزاری برای مجازات بیشتر ماسک برای خطاهای دیگری که انجام داده، استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

ماسک روز دوشنبه فاش کرد که 9.2 درصد از سهام توییتر را خریداری کرده است که این خرید او را به بزرگترین سهامدار سایت میکروبلاگینگ تبدیل کرده و باعث افزایش بیش از 27 درصدی سهام این شرکت شده است. در این پرونده گفته شده است که 14 مارس 2022، مهلت گزارش مالی ماسک تعیین شده بود. ادامه مطلب

قانون اوراق بهادار ایالات متحده به این صورت است که اگر شرکتی 5 درصد سهام شرکت دیگری را خریداری نموده باید تا ظرف 10 روز گزارش مالی آن را منتشر کند و در مورد ماسک مهلت 10 روزه 24 مارس بود که او با تاخیر در آوریل اعلام نموده است. به گفته Urska Velikonja (استاد حقوق در مرکز حقوق دانشگاه جورج تاون) گزارش دیرهنگام ممکن است منجر به جریمه مدنی برای هر تخلف تا 207183 دلار شود.
به گفته نشریه اقتصادی فوربس، این یک سیلی مالی محکم بر صورت ماسک، ثروتمندترین فرد جهان با دارایی خالص 302 میلیارد دلار است. اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار می تواند اتهامات جدید مبنی بر دستکاری بازار در زمینه خرید سهام توییتر را بررسی کند و در تحقیقاتی که توسط کارشناسان SED بروی فروش سهام تسلای او در حال انجام است در صورت اثبات، جریمه‌های مالی شدیدتری در انتظار او خواهد بود.

 

آدام سی پریچارد، استاد حقوق از دانشکده حقوق میشیگان، گفت: ” خبری از منطقه خاکستری نیست (به فعالیت‌هایی اشاره دارد که به صورت قانونی و غیرقانونی معاف از مالیات هستند. ). او سهام را زمانی که خریداری نموده ظرف 10 روز گزارش مالی آن را منتشر نکرد که این خود یک تخلف محسوب می شود. بنابراین این یک پرونده slam-dunk (یک نوع پرتاب در بسکتبال) از دیدگاه SEC است.”

ماسک قبل از شرکت در جلسه هیئت مدیره توئیتر روز سه شنبه، فرم G13 را به عنوان سهام دارغیرفعال به عنوان گزارش مالی خود ثبت نموده است. در حالی که به عقیده کارشناسان حقوقی گفتند که او باید فرم “13D” مورد استفاده توسط سرمایه گذاران فعال، افسران و مدیرانی را که توانایی تأثیرگذاری بر مدیریت و سیاست های یک شرکت را دارند، ارائه می کرد.

Eleazer Klein، رئیس مشترک گروه جهانی فعالیت سهامداران در Schulte Roth & Zabel، گفت که استفاده ماسک از فرم 13G مناسب نیست و بازرسان می‌توانند دلیلی برای بررسی این موضوع داشته باشند.
ماسک روز سه شنبه پرونده قبلی خود را اصلاح کرد و فرم 13 بعدی را برای گزارش تغییر وضعیت خود به یک سرمایه گذار فعال ارسال کرد.

کمیسیون SEC در حال بررسی توییت ماسک در تاریخ 6 نوامبر 2021 است که از پیروانش می‌پرسد که آیا او باید 10 درصد از سهام تسلا خود را بفروشد یا خیر؟

ماسک همچنین متعهد به توافقنامه SEC در سال 2018 است که وی را ملزم می‌کند تا برای برخی از توییت‌هایش پیش‌تایید دریافت کند، پس از اینکه توییت کرد که برای خصوصی کردن تسلا “تأمین بودجه تامین شده است”. SEC گفت که او از سرمایه گذاران کلاهبرداری کرده است.

ماسک می‌گوید کمیسیون بورس و اوراق بهادار در تلاش است به دلیل انتقاد از دولت او را مورد آزار و اذیت قرار داده تا درنهایت مجازات کند، اما او سعی می کند تا خلاف اتهامات وارده در این قرار‌داد را ثابت نماید.
پریچارد گفت که کمیسیون بورس و اوراق بهادار می تواند “به دادگاه بگوید که او ناقض مجدد قوانین اوراق بهادار است و باید به شدت با او برخورد شود.” به دنبال این اتفاقات، سهام تسلا در روز سه شنبه 4.7 درصد کاهش یافت.
دلایل وارد شده اتهامات عبارتند از:
ماسک پس از خرید و قبل از افشای سهام خود، در مورد توییتر اظهار نظر کرد.

در 25 مارس، ماسک در یک نظرسنجی توییت کرد: “آزادی بیان برای یک دموکراسی کارآمد ضروری است. آیا شما معتقدید توییتر به شدت به این اصل پایبند است؟”
یک روز بعد، ماسک گفت که در حال “فکر جدی” برای ایجاد یک پلتفرم جدید رسانه اجتماعی است.

 

Velikonja حقوقدان دانشگاه جورج تاون گفت: ماسک خیلی کارهای پرخطری انجام می دهد. ماسک در حال بازی با مقامات SEC بود و می‌گفت: “اگر می‌توانی جلوی من را بگیر، اما نمی‌توانی”، و افزود: “من گمان می‌کنم که SEC سرسختانه در تلاش برای اثبات اتهامات دستکاری در سهام بدون ثبت گزارش مالی می‌ باشد.”
ماسک اخیراً از توییتر و سیاست‌های آن انتقاد کرده و این شرکت را به عدم پایبندی به اصول آزادی بیان متهم کرده است.

هاوارد فیشر، یکی از اعضای سابق SEC و مشاور و شریک در شرکت حقوقی Moses & Singer، می‌گوید: «مسلماً، پست‌های او در رسانه‌های اجتماعی در مورد جایگزین‌های مناسب برای توییتر، با توجه به سهامی که قبلاً فاش نشده بود، به عنوان نوعی دستکاری در بازار برای تأثیرگذاری بر قیمت سهام تلقی می‌شود، اما اثبات آن کار بسیار دشواری است.»

این واقعیت که افشای سهام او باعث افزایش قیمت و منجر به افزایش ارزش سهام ماسک شد، چیزی است که ممکن است توجه SEC را به خود جلب کرده باشد.

از اواسط ماه مارس که ماسک سهام خود را خریداری کرد، سهام توییتر افزایش یافته است. این سهام که در قیمت پایان روز 14 مارس حدود 2.4 میلیارد دلار ارزش داشت، که در پایان روز دوشنبه به میزان 3.7 میلیارد دلار افزایش یافت.
علاوه بر این، چند روز قبل از اینکه ماسک خرید خود را فاش کند، انجام برخی از معاملات به موقع توسط شرکت توییتر، باعث افزایش تعجب در میان تحلیلگران بازار بورس شده است.

جاکوب فرنکل، وکیل اجرایی سابق SEC و رئیس تحقیقات دولتی اوراق بهادار به شرکت حقوقی Dickinson Wright، گفت که SEC احتمالاً در صورتی که کسی از کسب سهام معامله شده قبل از تشکیل پرونده اطلاع داشته باشد، تحقیق خواهد کرد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

بیست + 16 =