اطلاعات نادرست

راه حل جدید برای تشخیص اخبار جعلی در رسانه های اجتماعی!

راه حل جدید برای تشخیص اخبار جعلی در رسانه های اجتماعی!

آخرین بروز رسانی: 24 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , ,

محققان آمریکایی موفق شدند راه حل جدیدی برای تشخیص اخبار جعلی پیدا کردند.

انتشار خبرهای جعلی

یک راه حل ساده می تواند به ما در تشخیص خبرهای جعلی کمک کند. محققان دانشگاه یوتا با تحقیق بر روی 6600 داوطلب شرکت کننده از کشورهای انگلیس، آلمان و ایتالیا نشان دادند که ثبت نظرات کاربران در رسانه های اجتماعی می تواند اثربخشی خبرهای نادرست را بدون استفاده از الگوریتم های پیچیده کاهش دهد.

براساس نتایج این مطالعه نظرات کوتاه و ساده کاربران رسانه های سوشال مدیا به دیگران کمک می کند تا اخبار جعلی را از واقعیت تشخیص بدهند. به عقیده آنها، خواندن نظرات اصلاحی دیگران می تواند درگیری مخاطبان با محتواهای نادرست را تا حد زیادی کمتر کند. قالب و قدرت نظرات آنها خیلی اهیمت ندارد بنابراین، کاربران شبکه های اجتماعی برای پرچم گذاری محتوای نادرست نیازی به نوشتن نظرات طولانی و مفصل ندارند.

با وجود آن که این مطالعه بیشتر بر روی اثر بخشی کلی تصحیح کاربران تمرکز داشت اما، می تواند یک پیام دیگری هم با خود داشته باشد! اگر تصحیح های درست کاربران به تشخیص اطلاعات جعلی کمک می کند پس، نظرات نادرست هم می تواند روی کاربران سوشال مدیا اثرگذار باشد. یعنی اگر نظرات کاربران خبرهای درست و واقعی به عنوان مطالب جعلی علامت گذاری شود، خوانندگان خبرها نمی توانند به راحتی خبرهای واقعی را تشخیص دهند. بنابراین کامنت های کاربران می تواند الگوریتم های رسانه های اجتماعی را بیشتر گمراه کند.

این تیم تحقیقاتی را روی بیش از 6600 نفر در بریتانیا، آلمان و ایتالیا انجام دادند (1944 نفر در انگلیس، 2467 نفر در ایتالیا و 2210 نفر در آلمان). از آنها خواسته شد تا نظرات خود را در پست های نادرست مربوط به موضوعاتی مانند سلامت، تغییرات آب و هوا و فناوری ثبت کنند. تیم از پست های پلتفرم ایکس(توییتر سابق)، اینستاگرام و فیس بوک استفاده کرد. آنها اثر روش‌های مختلف علامت‌گذاری اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی را مورد ارزیابی قرار دادند. تیم تحقیقاتی دریافت که علامت‌گذاری‌های ساده، مانند چند کلمه برای نشان‌دادن نادرست بودن پست به همان اندازه علامت‌گذاری‌های پیچیده‌تر مانند نظرات اصلاحی با لینک به وب‌سایت‌های راستی‌آزمایی، مؤثر هستند.

این مطالعه توسط فلوریان استوکل، کیارا ریچی و جیسون ریفلر از دانشگاه اکستر، سابرینا استوکلی از دانشگاه زوریخ، بسیر چکا از کالج دیویدسون و بن لیون از دانشگاه یوتا انجام شده است. نتایج مطالعه آنها امروز 13 فوریه در مجله روانشناسی ارتباطات منتشر شد.

پروفسور استوکل در مورد نتایج تحقیقات این تیم گفت: « علامت‌گذاری اخبار جعلی توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند دقت و تعامل با این نوع محتوا را کاهش دهد. اما لازم نیست کاربران حتما برای علامت‌گذاری اخبار جعلی نظرات اصلاحی طولانی بنویسند. با این حال، مراجعه به وب‌سایت‌های راستی‌آزمایی قبل از علامت‌گذاری، می‌تواند از اشتباهات و تصحیح‌های نادرست جلوگیری کند. سادگی  روش علامت‌گذاری اخبار جعلی می‌تواند به یک چالش تبدیل شود زیرا، برخی کاربران ممکن است به اشتباه اخبار واقعی را به عنوان خبرهای نادرست علامت‌گذاری کنند. بنابراین، اهمیت سواد رسانه‌ای برای تشخیص اخبار جعلی از واقعی اهمیت زیادی دارد.»

 

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

17 + 4 =