تلسکوپ جیمز وب منتشر کرد: اولین تصاویر از کهکشان های اولیه

تلسکوپ جیمز وب منتشر کرد: اولین تصاویر از کهکشان های اولیه

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اولین بار توانست از درخشان ترین اجرام کیهانی به نام اختروش تصویربرداری کند.

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس دیلی؛ تصاویر تلسکوپ جیمز وب نور ستارگان دو کهکشان غول پیکر را به همراه یک سیاهچاله در حال رشد به نام “اختروش یا کوازار” نشان می دهد که حدود یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ (بیگ بنگ)ایجاد شده اند. نتایج این بررسی ها به تازگی در مجله معروف Nature منتشر شده است.
طبق تجزیه و تحلیل داده ها جرم این سیاهچاله حدود یک میلیارد برابر جرم خورشید و جرم کهکشانی که این اختروش در آن قرار دارد حدود 100 برابر بزگتر از آخرین کهکشانی می باشد که در جهان کشف شده است. این تصاویر با ترکیب تلسکوپ سوبارو و جیمز وب گرفته شد. تصاویر جدید می تواند برای دانشمندان مسیر جدیدی را برای مطالعه جهان های دور فراهم کند.

وجود ابرسیاهچاله ها در جهان های دور سئوالات بیشتری در ذهن اخترفیزیکدانان ایجاد کرده است. به عنوان نمونه: ابرسیاهچاله ها در آغاز پیدایش جهان چگونه می توانستند تا این حد بزرگ شوند؟! نتایج مطالعه های اخیر در جهان های نزدیکتر نشان می دهد یک رابطه بین جرم سیاهچاله ها و کهکشان هایی که در آن ها زندگی می کنند وجود دارد. اما، کدام یک از آنها اول به وجود آمد؟! سیاهچاله ها یا کهکشان ها!!

یک تیم تحقیقاتی بین المللی متشکل از ژونگ دینگ و پروفسور جان سیلورمن از مؤسسه فیزیک – ریاضیات کیهان کاولی (Kavli IPMU) و موسسه اخترفیزیک و نجوم دانشگاه پکن (PKU-KIAA) در تصاویر جدید جیمز وب به دنبال پاسخ این سئوالات گشتند. آنها با مطالعه رابطه بین کهکشان‌های میزبان و سیاه‌چاله‌ها در جهان اولیه، قادرند نحوه شکل گیری و ارتباط بین آنها را مشاهده کنند.

جیمز وب تصویر اختروش

اختروش‌ها بر خلاف کهکشان‌های میزبانی که در آن زندگی می کنند، نور زیادی دارند. نور آنها تا حدی است که محققان نمی توانند نور کهکشان‌ها را از نور اختروش ها تمیز دهند. قبل از جیمز وب(JWST) تلسکوپ فضایی هابل قادر بود که کهکشان های میزبان را زمانی که عمر کیهان به کمتر از 3 میلیارد سال می رسید، شناسایی کند. اما حساسیت های JWST و ثبت تصاویر در طول موج فرو سرخ به دانشمندان این امکان را می دهد که به زمان پیدایش نخستین اختروش ها و کهکشان ها سفر کنند.

قبل از این تصاویر، تیم تحقیقاتی توانست دو اختروش را به نام های HSC J2236+0032 و HSC J2255+0251 در زمانی که عمر کیهان به 860 میلیون سال رسیده بود، شناسایی کنند. این دو اختروش توسط تلسکوپ سوبارو در قله Maunakea جزیره هاوایی کشف شدند. نور کم این اختروش‌ها توانست برای محققان یک فرصت خوب برای مطالعه ویژگی‌های کهکشان میزبان فراهم کند.

تصاویر این دو اختروش در طول موج‌های مادون قرمز 3.56 و 1.50 میکرونی و با ابزار NIRCam وب گرفته شده است. سپس، با مدلسازی دقیق و کم کردن نور سیاهچاله ها، کهکشان‌های میزبان در تصاویر گرفته شده آشکار شدند.

تجزیه و تحلیل فتومتری کهکشان میزبان نشان داد که این دو کهکشان میزبان کوازار(اختروش) پرجرم هستند. جرم آنها به ترتیب 130 و 34 میلیارد برابر جرم خورشید تخمین زده می شود. اندازه‌گیری سرعت گاز متلاطم در مجاورت اختروش‌ها نشان داد که سیاه‌چاله‌هایی که انرژی آن‌ها را تامین می‌کنند، هم جرم زیادی دارند. جرم اختروش ها حدود 1.4 و 0.2 میلیارد برابر جرم خورشید ماست.

دیدگاه خود را بنویسید

4 × 4 =