فناوری ارتباطات لیزری ناسا آماده پرتاب به کره ماه شد!

فناوری ارتباطات لیزری ناسا آماده پرتاب به کره ماه شد!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

ناسا ترمینال ارتباطات لیزری را به پایگاه فضایی کندی منتقل کرد.

طبق گزارش وب سایت رسمی ناسا؛ فناوری ارتباطات لیزری باید در ماموریت آرتمیس2 با فضاپیمای اوریون ادغام شود. سفینه اوریون با هدف فرستادن فضانوردان به کره ماه ساخته شد. این سفینه اولین بار در ماموریت آپولو به کار گرفته شد. حالا زمان آن فرا رسیده که با ترمینال جدید در پایگاه ایالت فلوریدا ادغام شود.

آژانس ماموریت آرتمیس1 را با فضاپیمای بدون خدمه در 16 نوامبر 2022 اجرا کرد. ماموریت دوم قرار است تمام سیستم های مورد نیاز فضانوردان مورد آزمایش قرار گیرد تا شرایط لازم برای حضور انسان در کره ما فراهم شود. از جمله سیستم هایی که آژانس قصد آزمایش آن را دارد، فناوری های جدیدی نظیر ارتباطات لیزری است. فناوری ارتباط لیزری Orion به عنوان سیستم ارتباطات نوری Orion Artemis II یا O2O شناخته می شود.

سیستم‌های ارتباطی O2O، برقرای ارتباط را با نرخ داده‌ای افزایش‌یافته امکانپذیر می کند. به این معنی که می‌توانند اطلاعات بیشتری را در یک واحد انتقال داده ارسال و دریافت کنند. سیستم جدید در مقایسه با سیستم‌های امواج رادیویی سنتی، که اکثر مأموریت‌های ناسا امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنند، قدرت انتقال بیشتری دارد. اطلاعات بیشتر به معنای اکتشافات بیشتر است.

استیو هوروویتز، مدیر پروژه O2O می‌گوید: « O2O می‌تواند اطلاعات ویدئویی را با سرعت ۲۶۰ مگابیت در ثانیه و کیفیت 4K از ماه ارسال کند. علاوه بر ویدئو و تصاویر، O2O قادر است اطلاعاتی مانند رویه‌ها، تصاویر، نقشه‌های پرواز را نیز ارسال و دریافت ‌کند. این دستگاه یک پیوند بین Orion و ایستگاه های زمینی برقرار می کند.»

پس از جمع‌آوری داده‌ها، O2O اطلاعات را از طریق سیگنال‌های لیزری به یکی از دو ایستگاه زمینی لاس کروس در ایالت نیومکزیکو، یا کوه تیبل ایالت کالیفرنیا ارسال می‌کند. هر دو ایستگاه در شرایط نیمه ابری انتخاب شده‌اند. کیفیت تصاویر و ویدیوهای ارسال شده از Orion از طریق O2O تا حدی به میزان ابری بودن آسمان در ایستگاه های زمینی بستگی دارد.

O2O توسط تیمی از مهندسان مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا و آزمایشگاه لینکلن موسسه فناوری ماساچوست (MIT-LL) توسعه داده شد. نتیجه همکاری این دو مرکز اجرای موفقیت آمیز ماموریت های ارتباطی لیزری مختلفی مانند نمایش ارتباطات لیزری قمری 2013 (LLCD)، نمایش رله ارتباطات لیزری 2021 (LCRD) و تحویل مادون قرمز ترابایت (TBIRD) 2022 بود. SCaN با نشان دادن این فناوری در ماموریت های گوناگون فضایی، مزایایی که ارتباطات لیزری می تواند برای آن‌ها داشته باشد را به نمایش می گذارد.

قبل از تحویل به پایگاه کندی، ترمینال لیزری O2O چندین آزمایش مختلف محیطی را پشت سر گذراند تا از نحوه کار آن در شرایط سخت اطمینان حاصل شود. داده‌های جمع‌آوری‌شده در ماموریت Artemis II به مأموریت‌های بعدی ناسا کمک زیادی می‌کند. علاوه براین، می تواند یک گام ما را به حضور طولانی تر در ماه و مریخ نزدیک تر کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

3 + 12 =