چین در حال برنامه ریزی ماموریت های بیشتری به کره ماه است

سازمان فضایی چین، مجوز ارسال سه مدارگرد به کره ماه را تحت عنوان بخشی از برنامه چانگ ای ماه صادر کرد.

خبرهایتصویر کره ماه

بر اساس گزارش های فن تک، چین به علت آن که نمی خواهد در عصر جدید اکتشافات فضایی از ایالات متحده عقب بماند، قصد دارد طی 10 سال آینده سه ماموریت بدون خدمه به ماه انجام دهد.

لیو جیژونگ، یکی از مقامات مرکز برنامه‌های فضایی و اکتشافات ماه، گفت که اداره ملی فضایی چین، مجوز ارسال سه مدارگرد به ماه را تحت برنامه ماه چانگ صادر کرده است.

این اطلاعیه تنها یک روز پس از کشف یک ماده معدنی جدید در ماه از طریق نمونه‌های به دست آمده در ماموریتChang'e 5 منتشر گردید. این محصول که Changesite (Y) نام دارد، توسط خبرگزاری دولتی این کشور به عنوان نوعی کریستال ستونی شفاف بی رنگ معرفی شده است. گفته می شود که این کریستال حاوی هلیوم 3 است، ایزوتیپی که دانشمندان آن را به عنوان منبع انرژی در آینده به حساب می آورند.


چین در سال‌های اخیر جاه‌طلبی‌های خود را در فضا افزایش داده است و در همین راستا کاوشگرهایی به ماه فرستاده و ایستگاه فضایی خود را روی مریخ قرار داده است، برنامه‌هایی که این کشور را در رقابت مستقیم با ایالات متحده قرار داده است. ناسا یک مریخ نورد در سیاره سرخ دارد و در حال برنامه ریزی برای ارسال دوباره فضانوردان به ماه است. هر دو کشور به مواد معدنی قمر زمین چشم دوخته اند و انتظار می رود استخراج فضایی، موضوع بعدی مورد مناقشه باشد.

دو طرف در هفته‌های اخیر، پس از به تعویق افتادن مأموریت آرتمیس I آمریکا که اولین تلاش مهم آمریکا برای بازگشت به ماه در نیم قرن محسوب می شود، هم دیگر را مورد اتهام قرار داده اند. بیل نلسون، مدیر ناسا، چین را به سرقت فناوری فضایی متهم کرده است و این کشور به خاطر زباله های فضایی مورد انتقاد قرار داده است.


برنامه اکتشاف ماه چین از سال 2004 شروع شد، این کشور اولین فضاپیمای خود را سه سال بعد به فضا پرتاب کرد. برنامه Chang'e نام خود را از الهه ماه چینی گرفته است و به تازگی بر روی جمع آوری نمونه ها از سطح ماه متمرکز شده است. برنامه Chang'e7 قطب جنوبی ماه را مورد بررسی قرار می دهد، منطقه ای که دانشمندان فکر می کنند بهترین مکان برای یافتن آب است. ناسا، رقیب سر سخت چین هم آن محل را برای انجام تحقیقات آینده خود انتخاب نمود.
لیو، یکی از مقامات دولتی چین، روز شنبه گفت که چین قصد دارد در نهایت یک ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی در ماه بسازد.


چاپ