صدای واقعی یک سیاهچاله فضایی را بشنوید

صدای واقعی یک سیاهچاله فضایی را بشنوید

دانشمندان سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا) به تازگی صدای ترسناکی از یک سیاهچاله را پخش کرده‌اند. این صدای ترسناک شبیه به صدای آهنگ آهنگساز آلمانی، هانس زیمر است که از سیاهچاله ای در مرکز خوشه کهکشانی پرسئوس دریافت شده است. برای شنیدن صدای این سیاهچاله تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

این امواج صوتی واقعی توسط رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ناسا کشف و ثبت شد. آن ها، داده های نجومی به دست آمده را به صدای قابل شنیدن برای انسان تبدیل کردند.
ستاره شناسان برای اولین بار کشف کردند که می توان امواج گاز داغ اطراف سیاهچاله پرسئوس را به صدا تبدیل کرد.

ناسا گفت که این یک “تصور غلط رایج است که در فضا صدا وجود ندارد” . واقعیت این است، از آنجایی که بیشتر فضا خلاء است، هیچ وسیله ای برای انتشار امواج صوتی وجود ندارد.

این آژانس فضایی توضیح داد که خوشه‌های کهکشان «مقدار زیادی گاز دارند که می توان از آن ها به عنوان رسانه‌ای برای حرکت امواج صوتی در بین صدها یا حتی هزاران کهکشان استفاده کرد.»

در سال های اخیر نیز ناسا با ابزارهای مختلف داده های نجومی را به شکل شنیداری ترجمه می کرد؛ اما، امواج صوتی واقعی با صداهای تولید شده متفاوت بود.

ناسا توضیح داد که امواج صوتی به دست آمده با «تقویت 57 و 58 اکتاو بالاتر از سطح واقعی خود» به محدوده شنوایی انسان تبدیل شدند، اما این صداها هرگز از ویولن یا سازهای دیگر پخش نشدند.

صدای حاصل به طرز وحشتناکی شبیه موسیقی هانس زیمر است، آهنگسازی که موسیقی متن فیلم های موفق علمی تخیلی از جمله Blade Runner 2049 و Interstellar را نوشته است.

       مطالب مرتبط



 

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

ده + 17 =