هواپیمای مافوق صوت X-59

هواپیمای مافوق صوت X-59 یک قدم به اولین پرواز نزدیک تر شد

هواپیمای مافوق صوت X-59 یک قدم به اولین پرواز نزدیک تر شد

هواپیمای مافوق صوت ایکس-۵۹ یک گام مهم به پرواز ایمن نزدیکتر شده است.

هواپیمای آزمایشی ایکس-۵۹ ناسا به تازگی موفق شد از یک مرحله‌ی کلیدی عبور کند. این مرحله شامل بازرسی نهایی بدنه‌ی رنگ‌آمیزی شده‌ی هواپیما توسط تیم خلبانان آزمایشی ناسا و لاکهید مارتین می شود. ایکس-۵۹ گل سرسبد پروژه کوئست (Quest) ناساست. آژانس فضایی قصد دارد با انجام این پروژه راه‌حلی برای یکی از موانع اصلی پروازهای مافوق صوت یعنی شکستن دیوارصوتی [sonic boom] پیدا کند. این هواپیمای آزمایشی با ایجاد صدایی شبیه به «تقه» به جای غرش صوتیِ معمول، می‌تواند به پذیرش افکار عمومیِ را نسبت به پروازهای مافوق صوت در آینده تغییر دهد.

هواپیمای X-59 ناسا در آستانه پرواز

در تصویری که می‌بینید، خلبانان آزمایشی ناسا و لاکهید مارتین در حال بازرسی نهایی بدنه رنگ‌آمیزی شده‌ی هواپیمای ایکس-۵۹ در پایگاه کالیفرنیا هستند. ناسا با تکمیل این ارزیابی، یک گام مهم برای دریافت مجوز پرواز هواپیمای مافوق صوت ایکس-۵۹ برداشته است. نتایج این بررسی به ناسا اجازه می‌دهد تا مراحل بعدی آماده‌سازی را برای انجام تست نهایی پرواز طی کند. هیئت بررسی آمادگی پرواز که از کارشناسان بخش‌های مختلف ناسا تشکیل می شود، به مطالعه‌ی رویکرد تیم پروژه‌ی ایکس-۵۹ در زمینه‌ی ایمنی عموم مردم و کارکنان در طول آزمایش‌های زمینی و پروازی پرداخته است. هیئت بازرسان در طول بازرسی بیشتر بر روی موارد مهمی مانند خطرات احتمالی و شناسایی عوامل ایمنی تمرکز داشتند. بررسی آمادگی پرواز، اولین گام در فرآیند مجوز پرواز به حساب می آید. پس از آن هیئت بررسی، به تیم ایکس-۵۹ توصیه های لازم در مورد سامانه‌های زمین و اولین پرواز ارائه خواهد داد.

بازبینی هواپیمای مافوق صوت X-59 با موفقیت به پایان رسید

کتی بام، مدیر پروژه‌ی «نمایشگر پرواز با صدای کم» ناسا، می‌گوید: «این بازرسی به معنای قبولی یا رد نیست. ما از هیئت بررسی، دستوراتی را دریافت می کنیم و برای حل آن‌ها در مسیر بازبینی ایمنی پرواز و قابلیت پروازی همکاری خواهیم کرد.»

ناسا و پیمانکار اصلی این پروژه یعنی شرکت معروف لاکهید مارتین به صورت مشترک روی توسعه‌ی ایکس-۵۹ کار می کنند. هدف اصلی از این همکاری مشترک؛ تبدیل صدای مهیب شکستن دیوار صوتی به یک صدای خفیف است. این هواپیما می‌تواند انقلابی در سفرهای هوایی ایجاد کند و مسیر را برای ساخت نسل جدیدی از هواپیماهای مسافربری هموار کند. پروازهای تجاری مافوق صوت بر فراز خشکی به دلیل صدای بلند شکستن دیوار صوت، بیش از ۵۰ سال است که در صنعت هوانوردی ممنوع اعلام شده است.

تغییرات جدید هواپیمای مافوق صوت X-59

«جی برندون»، مهندس ارشد پروژه‌ی «نمایشگر پرواز با صدای کم» می‌گوید: «بازبینی آمادگی پرواز روی جنبه‌های خاصی از کار تیم ایکس-۵۹ تمرکز داشت. این به ما فرصتی داد تا کار خود را برای لحظه‌ای متوقف کنیم و یک شرح کلی از روند انجام پروژه را نه تنها به هیئت مدیره، بلکه به کل تیم پروژه ارائه دهیم.»

با تکمیل مرحله بازبینی آمادگی پرواز، مرحله بعدی«بازبینی ایمنی پرواز و قابلیت پروازی» است. هیئت بازبینی ایمنی پرواز و قابلیت پروازی را مدیران ارشد از چندین مرکز ناسا و لاکهید مارتین تشکیل می دهند. این هیئت نتایج ارزیابی مرحله بازبینی آمادگی پرواز و پاسخ تیم پروژه به آن ارزیابی را مورد بررسی قرار می دهند. سپس هیئت، نتایج نهایی را به مدیر «مرکز تحقیقات پروازی آرمسترانگ ناسا» برای صدور گواهینامه‌ی قابلیت پروازی ارسال می‌کند.

در نهایت، تیم بر اساس اهداف آزمایش، چگونگی انجام آزمایش‌ها، خطرات احتمالی و اقدامات لازم برای کاهش ریسک توضیحات فنی به یک هیئت دیگر ارائه می دهند. تیم ایکس-۵۹ باید قبل از اینکه هیئت به رهبری مهندس ارشد آرمسترانگ ناسا درخواست پرواز را امضا کند، به هر گونه مشکلی که در توضیحات به آن اشاره شد رسیدگی کند. تیم ایکس-۵۹ در حال آماده سازی برای انجام آزمایش‌های زمینی بر روی یکپارچه‌سازی سامانه‌ها، اجرای موتور و تداخل الکترومغناطیسی است. با وجود این که ساخت هواپیمای ایکس-۵۹ یک نوآوری در نوع خود به حساب می آید. اما بیشتر قطعات آن از هواپیماهای دیگر گرفته شده است. به عنوان نمونه: چرخ‌های فرود از جنگنده‌ی F-16 نیروی هوایی، سایبان کابین از هواپیمای آموزشی T-38 ناسا و دسته کنترل از جنگنده‌ی رادارگریز F-117 نیروی هوایی به عاریه گرفت هشد.

برد نیل، رئیس هیئت بازبینی ایمنی پرواز و قابلیت پروازی ایکس-۵۹، می‌گوید: “هیچ‌یک از این سیستم‌ها تا قبل از این در یک مجموعه واحد با هم کار نکرده‌اند. این اتفاق جدیدی است که ما در حال توسعه‌ی آن هستیم.”

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

4 × چهار =