چین بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی در فضا را می سازد

چین در یک پروژه جاه طلبانه که چندین کشور دیگر به دنبال تقلید از آن هستند، مشغول ساخت نیروگاه خورشیدی خود در فضا می باشد. برای اطلاعات بیشتر از جزئیات طرح ساخت نیروگاه خورشیدی تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

china solar

انرژی خورشیدی می تواند جایگزین مناسبی به جای سوخت های فسیلی باشد. ما با استفاده از پنل های خورشیدی می توانیم انرژی زیادی تولید کنیم. جهان در حال حرکت به سمت استفاده از انرژی های پاک است و بنابراین آینده روشنی را می توان برای این صنعت ترسیم نمود. انرژی های خورشیدی با همه مزایایی که می تواند برای ما به دنبال داشته باشد، یک ایراد مهم دارد و آن این است که در زمانی که آسمان ابری می شود، سیستم میزان بهره وری کامل را ندارد.

برای دور زدن این موضوع، دانشمندان و مهندسان چینی به دنبال راهی برای ساختن یک نیروگاه خورشیدی در فضا هستند که قادر است انرژی ذخیره شده خود را به زمین ارسال کند. کسانی که پشت این پروژه هستند، ادعا می کنند که چنین تاسیساتی می تواند شش برابر بیشتر از روی زمین، انرژی تولید کنند.

به گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، چین قصد دارد اولین فناوری انتقال انرژی خورشیدی خود را در سال 2030 راه اندازی کند، دست اندرکاران این پروژه گفتند که با پیشرفت های فناوری که صورت گرفته، اکنون می تواند تا سال 2028 تجهیزات خود را در مقیاس کوچک تر در فضا آزمایش کنند.
دانشمندان می گویند این فناوری جدید، قادر است انرژی خورشیدی را از طریق امواج مایکروویو یا لیزر ارسال و سپس، قبل از رسیدن به ایستگاه های زمینی، آن را به برق مورد نیاز شبکه تبدیل کند.

تأسیسات آزمایشی در صورتی که در این ابعاد به طور مؤثر کار کند، می تواند حدود 10 کیلووات برق تولید کند. اما، برای تولید بسیار بیشتر می توان آن را بزرگ تر ساخت.

تیم چینی اگر بتواند در پرتاب امواج مایکروویو پرقدرت در فواصل وسیع موفق شود، در مورد اندازه، با چالش بزرگی رو به رو خواهد شد. اندازه بزرگ می تواند در سردکردن مؤثر اجزای مختلف، مونتاژ زیرساخت های بسیار بزرگ، نفوذ در جو با پرتوهای فرکانس بالا در هر شرایط آب و هوایی و از آسیب سیارک‌ها، زباله‌های فضایی یا حمله عمدی جلوگیری کند.

چین قصد دارد، این نیروگاه فضایی را در طی چهار مرحله بسازد و اجزای لازم را هم، از طریق انجام چند پرتاب موشک به فضا، منتقل کند.

پس از اولین پرتاب پس از شش سال، مهندسان می خواهند نسخه قدرتمندتری از این فناوری را در سال 2030 به مدار زمین بفرستند، تا به هدف خود در راه اندازی یک نیروگاه 10 مگاواتی با کاربردهای نظامی و غیرنظامی تا سال 2035 دست یابند.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این نیروگاه می تواند تا سال 2050 تولید برق را به 2 گیگاوات افزایش دهد که تقریباً دو برابر یک نیروگاه هسته ای است.

چین در چند سال گذشته به طور فعال ایده نیروگاه های خورشیدی مبتنی بر فضا را دنبال کرده است، در حالی که سایر کشورها از جمله ایالات متحده، ژاپن، بریتانیا، هند و روسیه فعلا در حال بررسی این ایده هستند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که ناسا ماه گذشته اعلام کرد که در حال بررسی طرح‌های مشابه با نیروی هوایی ایالات متحده است، دولت بریتانیا نیز در اوایل سال جاری فاش کرد که به دنبال پیشنهاد 20 میلیارد دلاری با تعدادی از پیمانکاران دفاعی اروپایی است که بتوانند یک نیروگاه خورشیدی در فضا را تا سال 2035 بسازند.


چاپ