موشک فالکون9

پایان مأموریت 20 ساله موشک بوستر فالکون 9 اسپیس ایکس!

پایان مأموریت 20 ساله موشک بوستر فالکون 9 اسپیس ایکس!

آخرین بروز رسانی: 9 اردیبهشت 1403توسط برچسب‌ها: , ,

بیستمین مأموریت موشک فالکون 9 امروز به پایان رسید.

شرکت اسپیس ایکس امروز چهل و دومین پرتاب خود را در سال 2024  بعد از یک سال و اندی از آخرین سقوط موشک فالکون9 صورت گرفت. مالک SpaceX امروز به سرنوشت موشک بوستر خود پایان داد.

شرکت فضایی اسپیس ایکس ایلان ماسک تا سال 2024 مأموریت‌های زیادی را با موفقیت به پایان رساند. پرتابی که به تازگی صورت گرفت در طول یک سال اخیر بسیار نادر بود. علت اصلی آن هم قوانین جدید اداره هوانوردی ایالات متحده بود. براساس قوانین جدید اسپیس ایکس باید راکت های خود را در اقیانوس فرود بیاورد.

موشک فالکون 9 از 9 موتور مرلین 1 D برای تامین نیروی رانش مورد نیاز خود استفاده می کند. مأموریت‌هایی که موشک بوستر مسافت های بیشتری نسبت به مأموریت‌های عادی باید طی کند چاره ای به جز مصرف تمام سوخت ها ندارد. البته تعداد چنین پرتاب های خیلی زیاد نیست!

فالکون 9 در جدیدترین و آخرین پرتاب قرار است ماهواره‌های اروپایی آریان را در مدار میانی زمین قرار دهد. اسپیس ایکس معمولا از این موشک برای پرتاب ماهواره‌های استارلینک در پایین ترین مدار زمین استفاده می کند که در کمتری از سطح آن قرار دارد. اداره FAA اسپیس‌ایکس را ملزم کرد که دستور انهدام بوستر فالکون 9 نسل اول را صادر کند. این موشک قابلیت فرود مجدد را نداشت.

بیشتر از یک سال از آخرین سقوط فالکون 9 در اقیانوس می‌گذرد. فالکون 9 یکی از پرمصرف‌ترین موشک  بوستر در جهان محسوب می شود. سرعت بالا در آماده‌سازی مجدد این موشک‌ها باعث شد پرتاب‌های زیادی را در فواصل زمانی کوتاه داشته باشد.

این موشک قبل از سقوط در اقیانوس، طی 20 مأموریت جداگانه به فضا پرتاب شد که بیشتر آن‌ها برای تکمیل صورت فلکی ماهواره‌های استارلینک بود. این موشک علاوه‌ بر وظیفه رساندن ماهواره‌های استارلینک در مدار زمین، در مأموریت رساندن کاوشگر ماه مشارکت داشته است.

 

این دومین‌باری است که اسپیس‌ایکس از یک موشک تا 20 بار استفاده کرده است. شرکت ابتدا برای دریافت مجوز 15 ماموریت دچار تردید شد. مسئول بخش پرتاب اسپیس‌ایکس در مصاحبه اخیر خود گفت که این شرکت تلاش می کند تا برای هرکدام از موشک های فالکون مجوز انجام 40 مأموریت را دریافت کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

19 − 1 =