استارشیپ

زمان احتمالی سومین پرتاب آزمایشی استارشیپ اعلام شد!

زمان احتمالی سومین پرتاب آزمایشی استارشیپ اعلام شد!

آخرین بروز رسانی: 24 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

ایلان ماسک، مالک شرکت فضایی SpaceX زمان احتمالی سومین پرتاب آزمایشی استارشیپ را اعلام کرد.

دومین پرتاب آزمایشی

مالک پر حاشیه اسپیس ایکس روز گذشته با انتشار یک توییت زمان احتمالی سومین پرتاب آزمایشی موشک استارشیپ را اعلام کرد. طبق گفته ماسک، این رویداد قرار است تا سه هفته آینده برگزار شود. این خبر در حالی از سوی مدیرعامل این شرکت منتشر می شود که اداره هوانوردی ایالات متحده(FAA) هنوز مجوز پرتاب بعدی موشک فوق سنگین StarShip را صادر نکرده است.

اداره هوانوردی هنوز در حال بررسی اتفاقاتی است که در دومین پرتاب ناموفق Starship که نوامبر گذشته به وقوع پیوست. این پرتاب از پایگاه تأسیسات Starbase SpaceX در بوکا چیکای ایالت تگزاس انجام شده بود. استارشیپ در دومین پرتاب هم مانند پرتاب اولی که هفت ماه قبل از آن انجام شد، منفجر گردید. البته با این تفاوت، که موشک در دومین پرتاب توانست مرحله جدا سازی را انجام دهد.

سازنده موشک معتقد است تحقیقات FAA به زودی تمام می شود و آنها می توانند مجوز سومین پرتاب آزمایشی بدون خدمه را دریافت کنند. موشک استارشیپ قرار است برای پروازهای خدمه و باری به ماه و مریخ مورد استفاده قرار بگیرد. اسپیس ایکس برای انجام پرتاب بعدی در هفته اخیر هر دو بخش موشک یعنی تقویت کننده Super Heavy و قسمت بالایی فضاپیمای استارشیپ را به سکوی پرتاب در پایگاه Starbase منتقل کرد.

ویدئویی که عصر دوشنبه در سایت اسپیس منتشر شد، موشک تقویت کننده را در سکوی پرتاب نشان می دهد که در کنار فضاپیما قرا گرفته است. به نظر می‌رسد که فضاپیما برای بلند شدن از روی سکوی پرتاب و قرار گرفتن روی موشک آماده شده است. این کار معمولا برای آزمایش زمینی یا حتی پرتاب واقعی صورت می گیرد.

موشک استارشیپ با نیروی رانش 17 میلیون پوندی خود در هنگام پرتاب، قوی‌ترین موشکی است که بشر تا به حال توانسته بسازد. این موشک حدود دو برابر موشک جدید ناسا یعنی “سیستم پرتاب فضایی” قدرت دارد. اولین پرتاب آزمایشی استارشیپ 10 ماه پیش انجام شد و با انفجار موشک در لحظه پرتاب به اتمام رسید.

علت اصلی شکست پرتاب آزمایشی اول و دوم استارشیپ چه بود؟!

استارشیپ در اولین پرتاب آزمایشی خود به علت خاموش شدن چند موتور از 33 موتور قدرت خود را برای حفظ تعادل از دست داد. علاوه براین، مراحل جداسازی استارشیپ و موشک سوپر هوی به علت بروز نقص فنی انجام نشد. به همین علت، SpaceX تصمیم گرفت برای جلوگیری از خسارت بیشتر دستور انفجار کنترل شده فضاپیما را صادر کند.

شرکت ایلان ماسک برای پرتاب دوم هم چندان خوش شانس نبود. موشک توانست محل پرتاب را ترک کند ولی به علت نقص فنی در سیستم هیدورلیک، یکی از باله های استارشیپ نتوانست به خوبی عمل کند. علاوه براین، نشت مخزن سوخت باعث نشت هیدروژن مایع و افت شدید فشار شد. یکی از موتورها آتش گرفت و باعث انفجار کلی فضاپیما شد.

کارشناسان هوا-فضا معتقدند دو پرتاب ناموفق پشت سرهم یعنی موشک هنوز برای پرتاب اصلی آماده نیست. اما اسپیس ایکس هدف اصلی پرتاب بعدی را قرار گرفتن استارشیپ در مدار زمین اعلام کرده است. این یک دستاورد بزرگ برای اسپیس ایکس محسوب می شود و آنها را یک قدم به هدف خود یعنی استفاده از استارشیپ در ماموریت‌های پیشگامانه سال‌های بعدی نزدیک‌تر می‌کند. اگر پیش بینی های مالک میلیاردر آن درست از آب در نیاید، این پرواز به جای اوایل ماه مارس در اواخر آن صورت خواهد گرفت.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

20 + چهار =