هدست جدید واقعیت ترکیبی متا معرفی شد

پلتفرم متا Meta Platforms (META.O) روز سه شنبه از هدست جدید واقعیت مجازی و ترکیبی Quest Pro رونمایی کرد.

هدست جدید متا

طبق گزارش های فن تک، این هدست در کنفرانس سالانه کانکت این شرکت که در تاریخ 25 اکتبر برگزار شد، معرفی گردید. قیمت پایه آن 1500 دلار است. این هدست با استفاده از خلاقیت‌های مجازی و یک تصویر تمام رنگی که دنیای فیزیکی اطراف خود را پوشانده شده است، با آن تعامل دارد. هدست جدید quest pro نقطه عطفی برای ورود مدیر اجرایی متا، مارک زاکربرگ به بازار دستگاه‌های محاسباتی واقعیت توسعه‌یافته است.


این راه‌اندازی یک دستاورد بزرگ برای زاکربرگ محسوب می شود. او در برنامه های خود در سال گذشته به تولید این دستگاه که در آن زمان Project Cambria نام داشت، اشاره کرد. در همان زمان او با تغییر نام شرکت خود از فیس‌بوک به متا می خواست نشان دهد که قصد دارد دوباره غول رسانه‌های اجتماعی را به یک شرکت فعال در زمینه متاورس تبدیل کند.

 Quest Pro هدست
زاکربرگ از آن زمان میلیاردها دلار برای این چشم انداز هزینه کرده است. مرکز Reality Labs، متا که مسئول اجرای پروژه متاورس می باشد، در سال 2021 مبلغ 10.2 میلیارد دلار از دست داد و در سال جاری تا این لحظه نزدیک به 6 میلیارد دلار از سرمایه خود را از دست داده است.
زاکربرگ در این مراسم، که بخشی از آن به صورت ویدیویی و بخشی به صورت آواتار ضبط شده است، گفت که انتظار دارد ترکیب دنیای فیزیکی با مجازی بتواند در زمینه محاسبات به رشد قابل توجهی برسد. او گفت: "شما در آینده ای نزدیک شاهد ساخت محصولات جدیدی به واسطه آن خواهید بود."

Quest Pro نسبت به هدستQuest2 موجود متا ارتقا پیدا کرده است، تا بتواند بر بازار واقعیت مجازی تسلط پیدا کند. جالب‌تر از همه، به علت وجود دوربین‌هادر نمای بیرونی هدست، نوعی تصویر سه‌بعدی از محیط فیزیکی اطراف کاربر ضبط می‌کند و امکان نوآوری‌های واقعیت ترکیبی (AR/VR) مانند توانایی آویزان کردن یک نقاشی مجازی روی دیوار دنیای واقعی یا پرتاب توپ مجازی از روی میز واقعی را فراهم می‌کند.

در مقابل، هدست Quest2 نسخه ابتدایی تری از این فناوری به نام passthrough ارائه می دهد. Quest Pro نسبت به مدل‌های قبلی خود سبک‌تر و باریک‌تر است. علت این سبکی، وجود لنزهای نازک و باتری آن می باشد. باتری با قرار گرفتن در پشت هدست توانست، هم وزن را به طور یکنواخت‌تری توزیع کند و هم در عین حال حجم کلی را کاهش ‌دهد.
برای ارائه یک واقعیت مجازی در مقیاس وسیع تر، متا سنسورهای ردیابی به Quest Pro اضافه کرده است که می تواند حرکات چشم و حالات چهره کاربران را تکرار کند و این حس را به مخاطب بدهد که آواتارها در حال تماس چشمی هستند.

بهره وری
متا هدف از طراحی این دستگاه توسط طراحان، معماران و دیگر متخصصان Quest Pro را، ارائه یک دستگاه با بهره وری بالا دانست.

این شرکت علاوه بر ارائه پلتفرم‌های اجتماعی و فضای کاری Horizon خود، با همکاری شرکت مایکروسافت نسخه‌های مجازی محصولات کاری Microsoft Corp (MSFT.O) مانند Word، Outlook و Teams را به همراه آن ارائه کرد.

متیو بال، ثروتمندی که نوشته‌هایش در مورد متاورس، زاکربرگ را به تحسین وا داشت، گفت که از نظر او مشارکت‌ این دو شرکت اهمیت زیادی دارد. متیو همیشه معتقد است می توان شرکت‌ها با هر سیستم‌های مختلفی که دارند را، به هم مرتبط کرد.

او با اشاره به این که مایکروسافت و متا بر روی چندین محصول در فضای واقعیت توسعه یافته با هم رقابت می کنند، گفت: « تردیدهای زیادی در مورد همکاری شرکت ها با یکدیگر در زمینه متاورس وجود دارد».

هدست واقعیت ترکیبی Quest Pro

چند روز قبل از راه‌اندازی هدست، متا برنامه‌هایی مانند Tribe XR، که یک محیط آموزشی مجازی برای دی‌جی‌ها می باشد در مقابل خبرنگاران به نمایش گذاشت. برنامه Tribe XR هم اکنون در دنیای واقعیت مجازی در دسترس است. این نمایش نشان داد که، چگونه این فناوری به دی جی ها کمک می کند که از برنامه برای اجرای کنسرت های دنیای واقعی استفاده کنند. آن ها می توانند از تجهیزات مجازی خود در مهمانی های واقعی استفاده کنند.

مدیران شرکت در این رویداد مطبوعاتی اعلام کردند که متا قصد دارد Quest Pro را در سایت های فروشگاهی بفروشد. این شرکت، می خواهد در سال آینده قابلیت های سطح سازمانی مانند مدیریت دستگاه تلفن همراه، احراز هویت و خدمات پریمیوم را به آن اضافه کند. این دستگاه جایگزین هدست Quest2 می شود که در حال حاضر با قیمت 399.99 دلار به فروش می رسد.
این شرکت هنوز در حال کار بر روی یک تجربه واقعیت ترکیبی برای برنامه Horizon Workrooms خود است که باعث می‌شود. تجربه جدید Magic Rooms نام دارد که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. این فناوری امکان می دهد که یک شخص با آواتار خود، کنار شرکت کنندگان حاضر در اتاق کنفرانس واقعی حضور داشته باشد. البته، متا در حال برنامه‌ریزی برای اضافه کردن پاها به آواتارهای خود است.


چاپ