مقایسه سامسونگ گلکسیS23 Ultra با آیفون 14 پرومکس

مقایسه سامسونگ گلکسیS23 Ultra با آیفون 14 پرومکس

آخرین بروز رسانی: 16 بهمن 1401توسط برچسب‌ها: , , ,

شرکت سامسونگ به تازگی از سری جدید گلکسی S23 در رویداد آنپکت 1 فوریه رونمایی کرد.

همه سری های S23 مجهز به تراشه Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 هستند. این تراشه اورکلاک شده حتی از تراشه 4 نانومتری A16 شرکت اپل نیز قدرتمندتر است. تراشه های قدرتمندتر در زمان اجرای بازی پردازنده را خنک تر می کنند. به همین علت، گوشی پرچم دار گلکسی S23 Ultra را هم ردیف با آیفون 14 پرومکس محبوب ترین گوشی اپل در سال 2022 قرار می دهیم. اپل در سال گذشته تصمیم گرفت فاصله بین مدل های پایه سری آیفون 14 را با مدل های ممتاز افزایش دهد. بنابراین، ارائه برخی از ویژگی ها را تنها محدود به مدل های پرو و اولترا کرد.

تفاوت های مهم گلکسی S23 Ultra با آیفون 14 پرومکس:

سنسور دوربین اصلی 200 مگاپیکسل در مقابل 48 مگاپیکسل آیفون 14 پرومکس
قدرت زوم اپتیکال 10 برابری سامسونگ در مقابل 3 برابری آیفون
نمایش تصاویر ویدئویی با سرعت 8K و نرخ تازه سازی FPS 30
پشتیبانی از قلم S Pen
پشتیبانی از سرعت شارژ 45 واتی در مقابل 27 واتی اپل

طراحی و نمایش

تغییراتی در طراحی سری S23 به وجود آمده است. مدل Ultra نسبت به مدل های معمولی و پلاس S23 چهار گوش تر به نظر می رسد. لنزهای دوربین های پشتی Ultra برجسته تر تولید شده است اما، بدنه آیفون 14 پرو مکس تغییری نکرد. تنها فرقی که پرومکس با مدل های پایه دارد در رنگ بندی آن هاست. گوشی ممتاز اپل به علت وزن بیشتر آن خیلی خوش دست به نظر نمی رسد ولی، صفحه نمایش خمیده Ultra نسبت به آن از طراحی آرگونومیک تری برخوردار است.

نمایشگر

انحنای لبه های قاب سامسونگ در مقایسه با آیفون باعث شده است تا هم خوش دست باشد و هم بتوان با یک دست با آن راحت‌تر کار کرد. گوشی S23 Ultra یک قلم S Pen دارد که اپل نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از آن استفاده کند.

در قاب پشتی، برخلاف مدل آیفون پرومکس که دوربین ها در یک جزیره قرار گرفته اند، سه حلقه عدسی داریم که به صورت جدا از هم و برجسته طراحی شده اند.

نمایشگر

اپل آیفون 14 پرو مکس را به جدیدترین پنل OLED مجهز کرد که این فناوری در گلکسی اس 23 اولترا نیز وجود دارد. مدل ممتاز SAMSUNG از نسل دوازدهمین نمایشگر OLED ساخته شده است که شامل یک پنل 6.8 اینچی با وضوح p 1440 می باشد. نمایشگری که روشنایی آن به حداکثر 200 نیت می رسد. حتی اگر در سناریوهای مجزا حداکثر روشنایی 14 Pro Max به 2000 پیک نیت نرسد، سامسونگ ثابت کرده است که می‌تواند مانند اپل پنل‌های کالیبره‌شده با وضوح رنگی بی نظیر بسازد.
از لحاظ نرخ به روز رسانی هر دو این گوشی ها عملکرد یکسانی دارند. اما، از لحاظ این که گلس شیشه ای سامسونگ تا چه حد در برابر محافظ نمایشگر سرامیکی اپل مقاوم است باید آزمایش های بیشتری صورت بگیرد.

s23 iphone14promax 4

قیمت 

قیمت پایه آیفون 14 پرو مکس به علت حافظه داخلی 128 گیگابایتی حدود 100 دلار ارزان تر از گلکسی اس 23 اولترا است. اما در نسخه های حافظه 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی قیمت‌های یکسانی دارند. سامسونگ برخلاف اپل، نسخه پایه خود را با فضای ذخیره‌سازی 256 گیگابایتی عرضه می‌کند. خریداران سامسونگ برای ثبت سفارش می توانند از تخفیف 100 دلاری استفاده کنند.

s23 iphone14promax 5

مشخصات سخت افزاری گلکسی اس 23 اولترا در مقابل آیفون 14 پرو مکس

سخت‌افزار گلکسی اس 23 اولترا نسبت به مشخصات آیفون 14 پرو مکس به جز نمایشگر و قدرت پردازش بالاتر است.

s23 iphone14promax 6

دوربین

یکی از زمینه هایی که گلکسی اس 23 اولترا از رقیب اصلی خود سبقت می گیرد، سخت افزار دوربین است. مهم ترین قابلیتی که Galaxy S23 Ultra دارد، سنسور دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی ISOCELL HP2 با پیکسل های 0.6 میکرونی است که سامسونگ به صورت انحصاری فقط برای نسل پرچمدار 2023 ساخته است.

دوربین

اما اپل فقط توانست آیفون 14 پرو مکس را به سنسور 48 مگاپیکسلی مجهز کند که قابل مقایسه با گوشی S23 Ultra نیست. آیفون جدید در محیط کم نور اندازه پیکسل آن به 1.12 میکرون می رسد و به کاربر امکان می دهد عکس های 50 مگاپیکسلی با حساسیت نوری بیشتری بگیرد. اما S23 Ultra می تواند برای تصویربرداری در شب پیکسل 2.4 میکرونی را با یک 16 پیکسل در یک ترکیب کند و یک پیکسل مجازی بزرگتر بسازد. این قابلیت به کاربران این امکان را می دهد که بدون توجه به نور محیط، عکس های باکیفیت تری بگیرند.

دوربین گلکسی اس 23 اولترا در مقابل آیفون 14 پرو مکس

قابلیت های دوربین S23 Ultra در نور کم به خصوص قسمت هایی مانند زوم و عکس برداری در شب به مراتب بسیار بهتر از آیفون 14 پرومکس عمل می کند. اما چه عاملی باعث عملکرد بهتر آن شده است؟! دوربین های آن ها چه فرقی با هم دارند؟! برای پاسخ به این پرسش ها باید به مشخصات سخت افزاری دوربین این دو مدل نگاهی بیاندازیم، پس با ما همراه باشید.   

دوربین اصلی: نور خوب

دوربین اصلی Galaxy S23 Ultra جزئیات بیشتری از یک صحنه را نسبت به آیفون14 پرومکس ثبت می کند. همانطور که در تصویر می بینید رنگ‌های سردتر با کنتراست کم‌رنگ‌تری نشان می‌دهند اما تصاویر آیفون رنگ های گرم مانند زرد را بیش از حد نسبت به تصویر واقعی نشان می دهد. الگوریتم‌های دوربین آیفون 14 پرو مکس طوری برنامه ریزی شده اند که یک پله نوردهی بیشتری نسبت به سامسونگ دارند که باعث می‌شود عکس‌های S23 Ultra  را شما در تصویر کمی تیره‌تر ببینید. گلکسی اس 23 اولترا بدون استفاده از سوئیچ حالت عمودی، پس‌زمینه اطراف جسم اصلی را کمی بیشتر نرم نمایش می دهد اما عکس‌های آیفون 14 پرو مکس در مقابل واضح‌تر به نظر می‌رسند. با این حال، اگر روی تصاویر آیفون زوم کنید، جزئیات و وضوح تصویر در مقایسه با عکس‌های S23 Ultra از بین می‌روند. اما گوشی سامسونگ به علت داشتن سنسور 200 مگاپیکسلی تصاویر را بهتر نشان می دهد.

s23 iphone14promax 7 دوربین اصلی: نور کم داخلی

نور کم محیط، مزیت پیکسل های مجازی گلکسی اس 23 اولترا و فناوری فوکوس خودکار چهارگانه آنها بیشتر جلوه می کنند. تصاویر در نور کم و صحنه های شب در تلفن های سامسونگ با دامنه دینامیکی بهتری نمایش داده می شوند. به عنوان نمونه، در تصویر زیر پوشش تیره سوژه عکاسی را روشن می کنند و هم لامپ روی دیوار را نسبت به آیفون 14 پرو مکس قادر به صورت یکنواخت تری روشن می کند. در تصویر ایفون به علت نوردهی زیاد، سایه ها در تاریکی محو شدند اما، گلکسی با محدوده دینامیک وسیع تری که پوشش می دهد، هاله ای در محل منبع نور ایجاد می کند.

s23 iphone14promax 8 فوق عریض

اپل در دوربین های فوق عریض کنتراست و دمای رنگ را نسبت به مدل گلکسی S23 اولترا افزایش داده است. به همین علت، تصویر آن نسبت به واقعیت متفاوت است. اما، سامسونگ با حفظ دامنه دینامیکی تصاویر بهتر و نزدیک تری نسبت به مدل واقعی ثبت کرد.

s23 iphone14promax 9

سنسور و پردازشگر تصویر Ultra دارای قابلیت فیلم‌برداری K‌8 با سرعت 30 فریم در ثانیه و علاوه بر آن، از تصویربرداری دوگانه HDR در حالت‌های K4 و FHD نیز پشتیبانی می‌کند. حالت HDR می تواند هر سه نوردهی را با هم ترکیب می‌کند تا عکس‌ها و ویدیوهای HDR با کیفیتی را بتواند ثبت کند. سامسونگ در مقابل قابلیت ضبط ویدیوی Action Mode اپل، تثبیت‌کننده تمام محور را معرفی کرده است که فقط در مدل Galaxy S23 Ultra به صورت یک افزونه تحت عنوان Super Steady  ارائه شد.

s23 iphone14promax 10
عملکرد و نرم افزار

s23 iphone14promax 11

طبق بنچمارک هایی که از هر دو گوشی منتشر شده است به نظر می رسد عملکرد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 با پردازنده اپل A15 آیفون 14 در بخش چند هسته ای تفاوت چندانی با هم ندارند. اما اگر بخواهیم تراشه گلکسی را با تراشه A16 اپل مقایسه کنیم، تراشه اپل برتری بیشتری دارد. A16 در زمان اجرای بازی ها پردازنده را خنک تر نگه می دارد.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 گوشی گلکسی اس 23 اولترا روی پلتفرمی پیاده سازی شده است که کلاک آن بالاتر از نسخه 3.2 گیگاهرتزی کوالکام می باشد.

از آنجایی که مودم G‌5 آیفون 14 پرو مکس نسلی قبلی مودم گلکسی اس 23 اولترا است، بیایید ببینیم مودم جدید کوالکام X70 5G چه ویژگی هایی دارد:

s23 iphone14promax 12

  •  Snapdragon X70 قابلیت‌های پیشرفته ای مانند Qualcomm 5G AI Suite، Qualcomm 5G Ultra Low Latency Suite،Qualcomm 5G PowerSave Gen 3  و 4 X را ارائه می دهد.
  • سامسونگ از قدرت هوش مصنوعی در این مودم ها برای فعال کردن G‌5، پوشش دهی بالا، تأخیر کم و بهره وری انرژی استفاده کرده است.
  • تنها سیستم جامع مودم RF-5G جهان که قادر به پشتیبانی از طیف باند تجاری G 5 از سرعت 600 مگاهرتز تا 41 گیگاهرتز می باشد. این ویژگی انعطاف‌پذیری بیشتری را به OEM ها ارائه می‌دهد.
  • اسنپدراگون X70 دارای تجمع حامل 4X در طیف های TDD، FDD، mmWave و Sub-6 می باشد. علاوه بر این، از نسل سوم  PowerSave 3G  بهره می برد که با جفت شدن با ردیاب پاکت پهن باند QET5 می تواند تا حد زیادی مصرف انرژی گوشی را کاهش دهد که در نهایت، منجر به دوام بیشتر باتری خواهد شد.
  • پشتیبانی مستقل از mmWave به MNOها و ارائه دهندگان تجهیزات الکترونیکی اجازه می دهد تا خدماتی مانند دسترسی بی سیم ثابت و 5G سازمانی را بدون نیاز به تجهیزات زیر 6 گیگاهرتز مستقر کنند.
  • عملکرد و انعطاف‌پذیری بی‌نظیر لینک بالا با تجمیع حامل uplink و پشتیبانی سوئیچ uplink در TDD و FDD
  • دارای چند سیم کارت 5G شامل دو سیم کارت دوگانه فعال (DSDA) و پشتیبانی mmWave

  • معماری قابل ارتقا که امکان تجاری سازی ویژگی های  Release 16 5G را از طریق به روز رسانی نرم افزار فراهم می کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

5 + نه =