ماجرای فیلتر و رفع فیلتر گوگل پلی چیست؟!

ماجرای فیلتر و رفع فیلتر گوگل پلی چیست؟!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , ,

روز دوشنبه هفته جاری گوگل پلی بر روی تعدادی از اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت کشور برای ساعاتی رفع فیلتر شد. اما ماجرای این فیلتر و رفع فیلتر چه بود؟!

بر اساس گزارشات اخیر و به نقل از روزنامه خراسان؛ عصر روز دوشنبه ناگهان در رسانه های اجتماعی اخباری بین کاربران منتشر شده که حاکی از رفع فیلتر گوگل پلی بود. خبری که حتی از سوی رسانه های خبری کشور نظیر ایرنا خبرگزاری وابسته به دولت نیز منتشر شد. پس از آن شایعه شد که پلتفرم اینستاگرام هم رفع فیلتر گردید. اما، 24 ساعت از انتشار این اخبار نگذشته بود که گوگل پلی دوباره از سوی دولت فیلتر شد. دسترسی به اینستاگرام هم مانند گذشته فقط با فیلترشکن امکان پذیر است. علی رغم این اتفاق، تعداد کمی از کاربران گزارش کردند که به این پلتفرم ها بدون فیلترشکن دسترسی دارند.

رفع فیلتر اینستاگرام و گوگل پلی روز دوشنبه

با وجود آن که عصر دوشنبه 26 دی 1401 طبق گزارش های منتشر شده، مشخص شد فروشگاه گوگل پلی یا همان Play Store و حتی رسانه اجتماعی اینستاگرام در ایران برای ساعاتی رفع فیلتر شد اما به نظر می رسد فیلترینگ این دو برنامه دوباره برگشته است. مسئولین این اتفاق را ناشی از بروز یک اختلال در شبکه اعلام کردند. پیش بینی می شد که این رفع فیلتر یک اختلال نباشد و اجازه دسترسی کاربران اندرویدی در کشور به برنامه های مهم دوباره ممکن شده باشد.

پلی استور، یک فروشگاهی است که توسط شرکت گوگل برای ارائه نرم افزارهای مورد نیاز کاربران اندرویدی ایجاد شده است. شما می توانید با مراجعه به این برنامه، نرم افزار مورد نظر خود را نصب یا بروز رسانی کنید. این برنامه یکی از نیازهای ضروری کاربران داخلی است. اگر دسترسی به این برنامه مقدور نباشد، احتمال آلوده شدن گوشی های کاربران به جاسوس افزار افزایش می یابد. بر اساس مقاله اخیر ما و به نقل از سایت Shadowserver، ایران سومین کشور آلوده به بدافزار در جهان است.

خبرگزاری مهر اعلام کرد: ” کاربران داخلی در سراسر کشور با اختلال و کندی سرعت اینترنت مواجه هستند. این اختلال از دوشنبه شب شروع شده و احتمال دارد رفع فیلتر برخی از اپراتورهای همراه هم به همین علت دارد.” روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه ای که منتشر کرد گفت:” در راستای توسعه شبکه، با مشکلات فنی و و افت موقت کیفیت سرویس IXP مواجه هستیم. از صبر و شکیبایی شما تا رفع کامل این سرویس سپاس گزاریم.”

شرکت ابرآروان نیز در اطلاعیه خود اعلام کرد به علت نوسانات شبکه برق در منطقه پیام و مشکلات سوخت رسانی، دیتاسنتر بامداد شرکت با اختلال و قطعی مواجه است. این اختلال تا ساعت 24 سه شنبه 27 دی ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری قم نیوز نیز، در واکنش به این اتفاق نوشت: “ایرنا تازه ساعت 10 شب خبردار شد و رفع فیلتر پلی استور را در سایت خود منتشر کرد و از طریق پیامک به کاربران سایت اطلاع رسانی کرد. غافل از آن که این فروشگاه دوباره بسته شد.” مدیر عامل ایرنا نیز درواکنش به گزارش قم نیز که مسئول این اتفاق را وزارت ارتباطات دانست، توییت کرد:” مگر قبل از این نهاد دیگری غیر از وزارت ارتباطات اینترنت را قطع و وصل می کرده است؟ این وزارت خانه، فقط مجری مصوبات دولت است، نه مدیر پروژه!”

قم نیوز در ادامه نوشت:”جای این سوال باقی است که چرا دستگاه های مسئول چنین بازی هایی با اعصاب مردم می کنند؟” در همین بحبوحه، کاربران در فضای مجازی به این آمد ورفت فیلترینگ واکنش نشان دادند. یکی از این کاربران به طنز نوشت: «۲ دقیقه این موتور فیلترینگ جوش آورده بود خاموش کردند آب بریزن سرش! چقدر مردم ذوق مرگ شدن که فلان برنامه رفع فیلتر شد!»

دیدگاه خود را بنویسید

2 × چهار =