هکرهای روسی به دنبال نابودی شواهد جنایات جنگی در اوکراین!

هکرهای روسی به دنبال نابودی شواهد جنایات جنگی در اوکراین!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

رئیس سازمان امنیت سایبری اوکراین اعلام کرد هکرهای روسی برای یافتن مدارک جنایات جنگی روسیه در این کشور، به سیستم های رایانه ای آژانس های قانونی حملات گسترده ای انجام دادند.

 

طبق گزارش خبرگزاری گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از خبرگزاری رویترز؛ رئیس سازمان امنیت سایبری اوکراین روز جمعه اعلام کرد:«جاسوسان روسیه از هکرها برای پیدا کردن شواهد مربوط به جنایات جنگی در سیستم های وزارت دادگستری کمک گرفتند. آنها تلاش دارند به این اسناد دست پیدا کنند.»

یوری شیهول، رئیس سرویس حفاظت اطلاعات اوکراین گفت: “هکرهای که در آژانس‌های اطلاعاتی خارجی، داخلی و نظامی روسیه کار می‌کنند، سعی دارند از طریق کمپین‌های تبلیغاتی به رایانه های دفتر دادستان کل اوکراین نفوذ کنند. هدف اصلی آنها پیدا کردن مستندهایی از جنایات جنگی مسکو علیه این کشور است.”

شچیول در ادامه افزود: «در حال حاضر تمرکز اصلی آنها از کنترل تأسیسات انرژی به سوی وزارت دادگستری معطوف شده است که قبلاً چندان مورد هدف قرار نمی‌گرفتند. این تغییر رویکرد به سمت دادگاه‌ها، دادستان‌ها و واحدهای مجری قانون نشان می‌دهد که هکرها در حال جمع‌آوری شواهدی درباره جنایات جنگی روسیه در اوکراین هستند» آژانس امنیت سایبری اوکراین(SSSCIP) گزارش خود را از اقدامات جاسوسی روسیه تا دوشنبه به صورت رسمی منتشر خواهد کرد. این گزارش که رونوشت آن به خبرگزاری رویترز ارسال شده است نشان می دهد که هکرها سعی داشتند به اطلاعات افراد روسی که در اوکراین دستگیر شده اند دست پیدا کنند تا از این طریق مانع تعقیب قضایی آنها شوند و در نهایت آنها را به مسکو برگردانند.شچیهول گفت: «هکرهایی که ما موفق به شناسایی آنها شده ایم از اعضای، آژانس‌های اطلاعاتی GRU و FSB روسیه هستند.» وزارت دفاع روسیه و سازمان امنیت فدرال (FSB) هنوز هیچ واکنشی به انتشار این خبر نشان ندادند.

آژانس امنیت سایری اوکراین از فاش کردن نام واحدهای دادگستری که هدف حمله سایبری هکرها قرار گرفته بودند، خودداری کرد. اما در ادامه گفت:” تعداد حوادث امنیت سایبری ثبت شده توسط SSSCIP در شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با نیمه دوم سال 2022 123 درصد رشد داشته است.” به نظر می رسد هدف اصلی هکرها در حمله به سازمان های دولتی، دستیابی به سرورهای ایمیل آنهاست.

سه شنبه گذشته دیوان بین المللی کیفری (ICC) مستقر در هلند اعلام کرد که در اواخر هفته متوجه فعالیت های غیرعادی در شبکه های کامپیوتری خود شده است. هنوز معلوم نیست این حمله سایبری را چه کسانی یا گروه هایی هدایت می کردند. این دادگاه در ماه مارس با صادر کردن حکم بازداشت علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اتهام اخراج غیرقانونی کودکان از اوکراین خبرساز شده بود. البته کرملین ادعای دادگاه را به طور کامل رد کرد.

جنگ هیبریدی

پیش از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022، آژانس های اطلاعاتی غربی نسبت به حملات سایبری احتمالی که می تواند به جاهای دیگر سرایت کند و باعث آسیب به شبکه های جهانی کامپیوتری”سر ریز” شود، هشدار داده بودند.

در حال حاضر شواهد کمی از سرریز تا به امروز وجود دارد. هک ها به طور منظم توسط روسیه در کنار عملیات نظامی آن مورد استفاده قرار می گیرند. روسیه به صورت مداوم در کنار عملیات نظامی از حملات سایبری هم استفاده می کند. یکی از این حملات سایبری در آوریل 2022 خنثی شد. هکرها سعی داشتند در این حمله اقدامات مخربی را در شبکه برق اوکراین انجام دهند. طبق ادعای آزانس سایبری اوکراین، هکرهای روسی به دوربین های امنیتی برای زیرنظر گرفتن حملات موشک های دور برد و پهبادها دسترسی دارند.

شچیهول گفت: «ما چندین تلاش برای نفوذ و دسترسی به دوربین‌های ویدیویی نزدیک شبکه انرژی را شناسایی کرده ایم و مستندات آن را در آینده نزدیک منتشر خواهیم کرد.» روسیه سال گذشته از طریق حملات هوایی به زیرساخت‌های انرژی اوکراین حمله کرد که باعث قطع گسترده برق منازل مسکونی میلیون‌ها نفر شد. شچیهول معتقد است، این حملات حتی بعد از پیروزی اوکراین در جنگ نیز ادامه خواهد داشت.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

11 + یازده =