اینترنت آزاد در دسترس اساتید دانشگاه ها قرار می گیرد!

اینترنت آزاد در دسترس اساتید دانشگاه ها قرار می گیرد!

آخرین بروز رسانی: 11 بهمن 1401توسط برچسب‌ها: , ,

وزیر علوم اعلام کرد با هماهنگی های انجام شده با وزارت ارتباطات و فناوری اساتید دانشگاه می توانند از اینترنت آزاد استفاده کنند.

براساس گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از وزیر علوم؛ اساتید دانشگاه‌ها باید به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند به همین منظور با وزارت مربوطه رایزنی هایی انجام شده است.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به طرح اینترنت طبقاتی گفت:” اساتید دانشگاه ها باید برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند. به همین علت، در این زمینه با وزارت ارتباطات هنماهنگی‌های لازم انجام شده تا به اساتید ما دسترسی های لازم را بدهند.”

وی در مورد موضوع اینترنت آزاد اساتید و نامه معاون امور مجلس این وزارت خانه به رؤسای دانشگاه‌ها گفت: « کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به سرعت بالای اینترنت نیاز دارند بنابراین، وزارت ارتباطات باید دسترسی ویژه‌ای برای اساتید دانشگاه ها در کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی قائل شوند.»
وزیر علوم با تکذیب بروز اختلال در سرعت اینترنت اساتید گفت: «دغدغه اصلی ما در این زمینه سرعت بالاتر و امکانات دسترسی بهتر اساتید به پایگاه‌های علمی دنیاست.»

هفته قبل، معاونت حقوقی وزارت علوم با ارسال نامه ای از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی خواست تا اسامی اعضای هیئت‌علمی خود را جهت دریافت «اینترنت باز» یا همان اینترنت آزاد به این وزارت خانه ارسال کنند. ایده ارائه خدمات اینترنت باز به جامعه علمی در راستای جدیدترین مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صورت گرفت.

این درخواست وزارت علوم جهت دریافت اینترنت بدون محدودیت طبق نظر کارشناسان حقوقی، برخلاف قانون اساسی کشور است. از طرف دیگر، کارشناسان علوم اجتماعی نیز معتقدند این تصمیم می تواند ضربه سنگینی به جامعه وارد کند. همه انتظار داشتند وزارت علوم حداقل به علت اهمیت پروژه های علمی، مخالف اجرای چنین طرح هایی باشد. اما، نه تنها مخالف نیست بلکه در تلاش است زودتر این طرح را اجرایی کند.

پژوهش های علمی بیشتر توسط دانشجویان انجام می شود و اساتید دانشگاه ها بیشتر جنبه نظارت و مدیریت پروژه ها را به عهده دارند. در چنین شرایطی، طبقه بندی اینترنت بر اساس نیاز کشور نه تنها به نفع مراکز علمی کشور نیست بلکه، بیشتر یک امتیاز ویژه محسوب می شود. آیا فقط پروژه های علمی کشور در دانشگاه صورت می گیرد؟! پس تکلیف مخترعینی که خارج از دانشگاه دست به ابتکار و نوآوری می زنند چیست؟!

دیدگاه خود را بنویسید

هشت + 4 =