واتساپ شکایت علیه جاسوس افزار پگاسوس را ادامه می دهد

واتساپ شکایت علیه جاسوس افزار پگاسوس را ادامه می دهد

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

دادگاه عالی ایالات متحده به پیام رسان واتساپ متا اجازه داد تا شکایت خود را علیه جاسوس افزار اسرائیلیPegasus دنبال کند.

طبق گزارش های جدید، دادگاه عالی آمریکا روز دوشنبه به واتساپ متا پلتفرمز (META.O) اجازه داد تا شکایت خود را علیه گروه اسرائیلی NSO ادامه دهد. NSO سازنده جاسوس افزار اسرائیلی پگاسوس است. واتساپ از این شرکت به اتهام سوء استفاده از یک باگ در برنامه پیام رسان این شرکت جهت انتشار نرم افزار جاسوسی خود شکایت کرده بود. این باگ به جاسوس افزار اجازه نظارت بر حساب کاربری 1400 نفر از جمله روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر و مخالفان این رژیم را می دهد.

قضات دادگاه عالی درخواست تجدیدنظر NSO را در مورد رای دادگاه بدوی مبنی بر ادامه دادخواست رد کردند. Pegasus ادعا کرده بود که از این اتهامات مصون است زیرا، نرم افزار جاسوسی “Pegasus” به عنوان یکی از ابزارهای دولت های خارجی عمل می کرد. دولت پرزیدنت جو بایدن از قضات خواسته بود که درخواست NSO را رد کنند و تاکید کردند که وزارت امور خارجه ایالات متحده پیش از این هرگز یک شرکت خصوصی را که به عنوان جاسوس برای یک کشور خارجی عمل می کند، مستحق مصونیت تشخیص نداده بود.

متا، شرکت مادر واتس‌اپ و فیسبوک، در بیانیه‌ای از اقدام دادگاه برای رد درخواست تجدیدنظر بی اساس NSO استقبال کرد. متا افزود: “جاسوس افزار NSO حملات سایبری بر علیه فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و مقامات دولتی انجام می دهد. ما معتقدیم که عملیات آنها قوانین ایالات متحده را نقض می کند و آنها باید برای عملیات غیرقانونی خود پاسخگو باشند.»

وکیل NSO نسبت به رای دادگاه عالی هنوز واکنشی نشان نداد. واتساپ این شکایت را در سال 2019 از NSO مطرح کرد و به دنبال دریافت خسارت از این شرکت بود. پیام رسان فوری این گروه را متهم کرد که شش ماه قبل بدون اجازه به سرورهای واتساپ دسترسی داشته است تا نرم افزار Pegasus را بر روی دستگاه های تلفن همراه قربانیان نصب کند.

گروه NSO هم در دفاع گفت که Pegasus به مجریان قانون و آژانس های اطلاعاتی در زمینه مبارزه با جرم و جنایت و محافظت از امنیت ملی کمک می کند و هدف از فناوری آن کمک به دستگیری تروریست ها، پدوفیل ها و جنایتکاران است. در اسناد دادگاه،NSO اعلام کرد که اطلاع رسانی واتساپ به کاربران، تحقیقات یک دولت خارجی در مورد یک شبه نظامی دولت اسلامی را که از این برنامه برای طراحی حمله استفاده می کرد، خنثی کرد.

یکی از دولت هایی که از نرم‌افزار جاسوسی NSO استفاده کرد، دولت عربستان سعودی است. شایعاتی مطرح شده است که دولت عربستان برای هدف قرار دادن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست اندکی قبل از قتل او در کنسولگری عربستان در استانبول از پگاسوس استفاده کرده بود.

NSO نسبت به امتناع یک قاضی دادگاه در سال 2020 از اعطای “مصونیت مبتنی بر رفتار”، که یک مجوز حقوقی است که از مقامات خارجی محافظت می کند، انتقاد کرد.

با تایید این حکم در سال 2021، دادگاه استیناف ناحیه نهم ایالات متحده مستقر در سانفرانسیسکو رسیدگی به این پرونده را راحت دانست زیرا صرف صدور مجوز NSO برای فعالیتPegasus و ارائه پشتیبانی فنی، آن را در برابر قانون فدرال مصون نگه نمی دارد.

وکلای واتساپ می گویند که شرکت های خصوصی مانند NSO قطعاً واجد شرایط برای مصونیت حاکمیت خارجی نیستند. بر اساس اسناد دادگاه، حساب‌های ۱۴۰۰ کاربر واتساپ با استفاده از نرم‌افزار ردیابی پگاسوس به صورت مخفیانه کنترل می شد.

تحقیقاتی که در سال 2021 توسط 17 سازمان رسانه‌ای به رهبری گروه روزنامه‌نگاری غیرانتفاعی Forbidden Stories در پاریس منتشر شد، نشان داد که این نرم‌افزار جاسوسی از گوشی‌های هوشمند روزنامه‌نگاران، مقامات دولتی و فعالان حقوق بشر در سراسر جهان سوءاستفاده کرده است.

دولت ایالات متحده در نوامبر 2021 شرکت های NSO و Candiru اسرائیل را در لیست سیاه خود قرار داد و آنها را به ارائه نرم افزارهای جاسوسی به دولت هایی متهم کرد که از آن برای هدف قرار دادن روزنامه نگاران، فعالان و سایرین استفاده می کردند. چند ماه گذشته، شرکت اپل سازنده گوشی های آیفون نیز از NSO به اتهام نقض قوانین خدمات کاربر شکایت کرده بود.

 های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را بنویسید

14 + 6 =