هکرهای ایرانی خبرنگاران و فعالان حقوق بشر را هدف گرفته اند!

هکرهای ایرانی خبرنگاران و فعالان حقوق بشر را هدف گرفته اند!

آخرین بروز رسانی: 16 آذر 1401توسط برچسب‌ها: , ,

گروهی از هکرهای ایرانی همزمان با نا آرامی های اخیر، حملات سازمان یافته ای برعلیه حساب های کاربری فعالان حقوق بشر و خبرنگاران آغاز کرده اند.

به نقل از بلومبرگ؛ سه قربانی این حملات سایبری گفتند هکرها به ایمیل‌ها و سایر اطلاعات آن‌ها دسترسی داشتند. علاوه بر این، آن ها به حساب های کاربری تعدادی از محققان در کشورهای دیگر نیز حمله کرده‌اند.

دو گروه حقوق بشری روز دوشنبه اعلام کردند که هکرهای تحت حمایت دولت ایران در ماه‌های اخیر حساب های کاربری شخصیت های معروف فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار، دیپلمات‌ها و افراد دیگر را هدف حمله قرار داده‌اند.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، در سه مورد از این حملات هکرها به ایمیل‌ها، مخاطبین و سایر داده‌های قربانیان دسترسی پیدا کردند. این هکرها از Google Takeout برای به دست آوردن اطلاعات این کاربران استفاده کردند. سرویس Google Takeout به کاربران اجازه می‌دهد از طریق حساب Google بتوانند همیشه و در همه جا به اطلاعات ذخیره شده در این فضای ابری دسترسی داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند.

وزارت امور خارجه کشور از هرگونه اظهار نظر نسبت به این گزارش دیده بان حقوق بشر خودداری کرده است.

در ماه های اخیر، سازمان های حقوق بشری با 18 نفر از قربانیان این حملات سایبری تماس گرفتند. محققان متوجه شدند که این گروه هکری از طریق پیام رسان واتساپ قربانیان را به صفحات جعلی هدایت می کردند. هکرها در این صفحات جعلی سعی می کردند نام کاربری، رمز عبور و کدهای احراز هویت آن ها را بدزدند. در میان نام افراد قربانی، نام یک خبرنگار ناشناس که برای یک روزنامه آمریکایی کار می کرد و یک فعال حقوق زنان به چشم می خورد.

این هکرها در بحبوحه اعتراضات گسترده در ایران پس از مرگ مهسا امینی صورت گرفت که به اتهام نقض قوانین حجاب در ایران توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود. مقامات کشور اطلاعات دقیقی از قربانیان این حملات سایبری تا این لحظه منتشر نکردند.

ابیر غطاس، مدیر امنیت اطلاعات دیده بان حقوق بشر در این باره گفت: «هکرهای ایرانی به شدت از مهندسی اجتماعی پیچیده و تاکتیک های خاصی برای دسترسی به اطلاعات حساس مانند تماس های محققان خاورمیانه و گروه های فعال مدنی استفاده می کنند. این گروه ها معتقدند هکرهای ایرانی بیشتر، فعالان و خبرنگاران را هدف حملات خود قرار داده اند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

2 × 1 =