روشن کردن اجباری وب کم در محیط کار نقض حقوق بشر است

روشن کردن اجباری وب کم در محیط کار نقض حقوق بشر است

آخرین بروز رسانی: 18 مهر 1401توسط برچسب‌ها: , , ,

شرکت تولید کننده نرم افزار Chetu، یک کارمند خود را به دلیل روشن نکردن وب کم اخراج کرد.

طبق گزارش های فن تک، زمانی که شرکت Chetu یک بازاریاب تلفنی از هلند به صورت دورکاری استخدام کرد، از او خواست حین انجام 9 ساعت کار مفید روزانه دوربین وب کم خود را روشن نگه دارد. کارمند هلندی از اشتراک گذاری صفحه نمایش و پخش وب کم راضی نبود. زمانی که از انجام این کار امتناع کرد، شرکت او را به دلیل امتناع و نافرمانی از کار اخراج کرد. دادگاه عمومی هلند که مسئول رسیدگی به شکایت این کارمند بود، گفت: روشن نگه داشتن وب کم با احترام به حریم خصوصی کارگران در تضاد است. دادگاه در حکم خود نوشت: ” درخواست کنترل کارمند از طریق وب کم، مصداق کامل نقض حقوق بشر می باشد.”

کارمند در دفاعیات خود گفت:«من وقتی 9 ساعت در روز توسط یک دوربین زیر نظر گرفته می شوم، احساس راحتی نمی کنم. این تجاوز به حریم خصوصی من است و باعث می شود احساس بدی به من دست بدهد. به همین دلیل دوربین را خاموش کردم.» او در ادامه گفت: ” من چندین بار به شرکت پیشنهاد دادم که می توانم صفحه نمایش مانیتور خود را به اشتراک بگذارم تا شما بتوانید تمام فعالیت‌هایم را روی لپ تاپ کنترل کنید.”

طبق اسناد ارائه شده به دادگاه، پاسخ شرکت به این پیشنهاد اخراج کارمند بود. شاید این روش در ایالتی مانند فلوریدا کارساز باشد، اما قوانین کار در سایر نقاط جهان با آمریکا فرق دارد. کارمند سابق، شرکت چتو را به دلیل اخراج ناعادلانه به دادگاه احضار کرد و دادگاه نیز به نفع او رای داد. دادگاه این شرکت را به پرداخت هزینه های دادگاه کارمند، دستمزد عقب افتاده، جریمه 50000 دلاری و حذف بند عدم رقابت کارمند؛ محکوم کرد. دادگاه گفت علاوه بر موارد ذکر شده، این شرکت باید دستمزد کارمند را در روزهای تعطیل استفاده نشده به همراه باقی مانده هزینه‌ها پرداخت کنند.

دادگاه در رای خود اعلام کرد: «کنترل از طریق دوربین وب کم به مدت 8 ساعت در روز مناسب نیست و در کشور هلند نیز این کار قانونی نمی باشد. نظارت تصویری یک کارمند در محل کار، چه به صورت مخفیانه چه به صورت آشکار، باید به عنوان نقض حریم خصوصی کارمند تلقی شود و از این رو [دادگاه] طبق ماده 8 کنوانسیون حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی، اتهامات مطرح شده را وارد می داند.» البته شرکت چتو، در جریان رسیدگی پرونده توسط دادگاه حضور نداشت.

دیدگاه خود را بنویسید

1 × سه =