اقدامات جدید دولت در راه اندازی اینترنت ماهواره ای ایرانی!

اقدامات جدید دولت در راه اندازی اینترنت ماهواره ای ایرانی!

لزوم ساخت اینترنت ماهواره ای با فعال سازی اینترنت استارلینک در ایران اهمیت ویژه ای پیدا کرد. سازمان فضایی کشور به تازگی مدعی شد تا چند سال آینده منظومه ماهواره ای شبیه به استارلینک خواهیم داشت.

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از سازمان فضایی کشور، رئیس این سازمان اعلام کرد که گام اول این پروژه با جذب مشارکت های بین المللی کلید خورده است. استفاده از مشارکت های بین المللی به معنای ناتوانی ما در ساخت منظومه های ماهواره ای نیست.
وی در ادامه گفت: ” ایجاد منظومه‌های ماهواره‌ای، نیاز به زمان دارد. به همین علت، ما نیاز به مشارکت بین‌المللی داریم.”

موضوع اینترنت ماهواره ای با فعالیت‌های شرکت استارلینک در کشور، به یکی از موضوعات داغ این روزها تبدیل شده است. سازمان فضایی ایران اخیرا اعلام کرد تا چند سال آینده ایران به منظومه‌ ماهواره‌ای مانند استارلینک دست پیدا خواهد کرد.

«حسن سالاریه»، رئیس سازمان فضایی ایران درباره جزئیات این طرح گفت: «سازمان برای ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای برنامه ریزی کرده است. برنامه ما این است که از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه حمایت کنیم تا با گذشت زمان تبدیل به سازنده ماهواره‌های مخابراتی کوچک (تا ۳۰۰ کیلوگرم) شوند.»

بر همین اساس، در گام اول ساخت منظومه ماهواره‌ای IOT باند باریک را باید در دستور کار قرار داد که با همکاری بخش خصوصی اجرایی محقق می شود.

خوانساری معتقد است، ما در گام بعدی ماهواره‌های باند پهن نیاز به همکاری‌های بین‌المللی داریم. این که بخواهیم مجموعه ای از ماهواره‌ها را در مدار زمین قرار دهیم، نه این که در توان ما نباشد بلکه از آن جایی که اجرای آن زمانبر است و ما از نظر زمانی وقت زیادی نداریم؛ حتما به مشارکت بین‌المللی نیاز خواهیم داشت.»

«ایلان ماسک» در مهرماه سال جاری اعلام کرد که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در نقاطی از ایران فعال شده است(بیشتر بخوانید).موضوعی که به کام مسئولین وزارت ارتباطات خوش نیامد. وزیر ارتباطات به دنبال این تصمیم، تاکید کرد بر اساس قانون«شورای عالی فضای مجازی ایران»، استارلینک نمی‌تواند بدون مجوز در ایران فعالیت کند. عیسی زارع‌پور این موضوع را از سوی ایران به اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) گزارش کرده است.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

سه × یک =

اخبار مرتبط