خروج سیسکو و نایک از روسیه

خروج سیسکو و نایک از روسیه

شرکت های آمریکایی سیسکو سیستمز (CSCO.O) و نایک (NKE.N) قصد دارند به طور کامل از روسیه خارج شوند، این دو شرکت در روز پنجشنبه اعلام کردند که سرعت خروج شرکت های غربی مستقر در این کشور، افزایش یافته است. برای آگاهی از دلایل این تصمیم تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

سیسکو، سازنده تجهیزات مخابراتی که همه ی ما این شرکت را با روترهای معروفش می شناسیم؛ تصمیم گرفت تمام فعالیت خود را در روسیه و بلاروس متوقف کند. شرکت تولید کننده پوشاک‌های ورزشی گفت که نایک (NKE.N) پس از سه ماه تعلیق فعالیت های خود در روسیه، به طور کامل از روسیه خارج خواهد شد.

شرکت های خارجی از زمان شروع درگیری روسیه در خاک اوکراین، این کشور را ترک کرده یا در حال ترک آن هستند. به تازگی زمزمه طرح جدیدی در مجلس روسیه مطرح شده که اگر در هفته آینده به تصویب برسد، به مسکو این اجازه را می دهد که تمام دارایی های شرکت های خارجی که خاک این کشور را از زمان وقوع جنگ ترک کردند، توقیف کرده و مجازات های کیفری را در مقابل اقدامات آنان اعمال کند. این موضوع، باعث شده شرکت ها به روند خروج خود سرعت بیشتری بدهند.

پل ماسگریو، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ماساچوست آمریکا، در مورد آخرین شرکت‌هایی که در حال ترک روسیه هستند، گفت: « این جریان که ابتدا به اندازه یک قطره‌ بود، حالا در حال تبدیل شدن به یک سیلاب عظیم است».
سیسکو در ماه مارس، بخشی از فعالیت های تجاری مانند فروش و ارائه خدمات در روسیه را به حالت تعلیق درآورد. این شرکت در بیانیه ای که به صورت ایمیل روز پنجشنبه منتشر کرد، گفت: «اکنون تصمیم گرفته ایم که کلیه فعالیت های کسب و کار خود را در روسیه و بلاروس متوقف کنیم.»

اوایل این ماه، شرکت تولید کننده تجهیزات سخت افزاری (IBM.N) رقیب سیسکو شروع به تعطیلی کسب‌وکار خود در روسیه کرد و مایکروسافت اعلام کرد که خدمات خود را به میزان قابل توجهی در روسیه، کاهش داده است.
خروج بهترین شرکت‌های فناوری دنیا مانند سیسکو، آی‌بی‌ام و مایکروسافت دسترسی به تجهیزات حیاتی را برای مشاغل و خانواده‌های روسی محدود می‌کند. آنها در حال حاضر، مجبور به استفاده از تجهیزات قدیمی و جایگزین های داخلی خود هستند.
سیسکو به چند صد کارمند خود در این کشورها گزینه های جابجایی پیشنهاد داده است. این شرکت فاش نکرد که، کدام کشورها به این کارمندان به عنوان مکان های جایگزین پیشنهاد شده است.

رقبا ممکن است سود ببرند
ماسگریو گفت، شرکت هایی که در حال ترک خاک روسیه می باشند، ممکن است برای بازگشت دچار مشکل شوند. او گفت: «این فرصت‌هایی را برای شرکت‌های داخلی در برخی بازارها ایجاد می‌کند، اما بیشترین فرصت را برای برندهایی چینی و جاهای دیگر فراهم خواهد کرد.»

nike

نایک در 3 مارس اعلام کرد که به طور موقت فعالیت تمام فروشگاه‌های متعلق و تحت مدیریت نایک، را در روسیه متوقف می‌کند. پنجشنبه گفت که اکنون تصمیم گرفته است به طور کامل خاک این کشور را، ترک کند.

سیسکو و نایک با ترک کامل این کشور، نیز به جمع شرکت هایی مانند مک دونالد و رنو می پیوندند. انتظار می‌رود که شرکت‌های بیشتری در هفته‌های آینده پیش از تصویب قانون جدید، مسکو را ترک کنند.
این قانون، که ممکن است ظرف چند هفته آینده اجرا شود، به روسیه اجازه می‌دهد تا مدیران این کشور را در شرکت‌های متعلق به خارجی‌هایی که به دلیل درگیری با اوکراین می‌خواهند این کشور را ترک کنند، منصوب کند.

رقیب نایک، آدیداس در ماه مارس اعلام کرد که فروشگاه‌های روسیه خود را تعطیل کرده و فروش آنلاین را نیز در این کشور، متوقف کرده است. این شرکت پوشاک ورزشی آلمانی روز پنجشنبه، گفت: آدیداس در حال حاضر هیچ برنامه ای برای از سرگیری تجارت در روسیه ندارد.

در بیانیه ای ایمیلی که منتشر شده است، آمده: «عملیات فروشگاه‌های آدیداس و خرده‌فروشی آنلاین آدیداس در روسیه تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق ادامه خواهد داد، این امر در مورد تحویل کالا به روسیه نیز صدق می‌کند».

       مقالات مرتبط


خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

هجده + 5 =

اخبار مرتبط