توقف صادرات تجهیزات ساخت تراشه ASML قبل از تحریم چین!

توقف صادرات تجهیزات ساخت تراشه ASML قبل از تحریم چین!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

آمریکا قبل از اجرای تحریم ها، ارسال تجهیزات ساخت تراشه ASML به چین را متوقف کرده بود.

شرکت NVIDIA شاید راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های صادراتی آمریکا به چین پیدا کرده باشد، اما شرکت هلندی ASML که تجهیزات کلیدی ساخت تراشه را می‌سازد در این زمینه اختیار زیادی ندارد. بلومبرگ فاش کرد که دولت بایدن چند هفته قبل از اجرای ممنوعیت صادرات در 1 ژانویه 2024 با شرکت هلندی ASML تماس گرفت و از این شرکت خواست تا ارسال برخی از دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش عمیق (DUV) خود به خریداران چینی را متوقف کند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که مشخص شد شرکت SMIC از فناوری ASML برای تولید پردازنده پرچمدار جدید هواوی HiSilicon Kirin 9000S با فناوری 7 نانومتری استفاده کرده است.

شرکت ASML علاوه بر ماشین‌های لیتوگرافی فرابنفش عمیق (DUV)، ماشین‌های لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) نیز تولید می‌کند. این ماشین آلات برای ساخت تراشه‌های پیشرفته‌تر با فناوری های 5 نانومتری یا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های آمریکایی مانند اپل و کوالکام از این ماشین‌ها در ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند.

ASML هرگز اجازه فروش تجهیزات EUV به چین را نداشت. با این حال، دولت هلند به این شرکت اجازه داد تا پایان سال 2023، ماشین‌های DUV را به چین بفرستد. بلومبرگ معتقد است که دولت آمریکا به ویژه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، با دولت هلند تماس گرفت و خواستار توقف ارسال برخی از تجهیزات ساخت تراشه ASML به چین شد. دولت هلند نیز از تیم دیپلماسی خود خواست تا به صورت مستقیم با ASML تماس بگیرد. این اتفاق باعث شد که ارسال تعداد محدودی از دستگاه‌ها تحت تأثیر قرار گیرد.

چین توانسته بود ماشین‌های لیتوگرافی را از منابع دیگر خریداری کند اما، اما ماشین‌ها چندان پیشرفته نبودند. آمریکا، ژاپن و هلند هم تلاش می‌کردند چین را از داشتن این ماشین‌ها محروم کنند. اما چین تلاش کرد تا اکوسیستم ساخت تراشه خود را تقویت کند. این تلاش‌ها به نتیجه رسید و چین توانست اولین تراشه 5G موبایل را با فناوری 7 نانومتری تولید کند. آمریکا از این موضوع نگران شد و از ASML خواست تا آخرین محموله‌های DUV خود را به چین نفرستد. این اقدام آمریکا قبل از مهلت توافق شده بود و خیلی مرسوم نبود.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

شانزده − 11 =

اخبار مرتبط