کمک 3.2 میلیارد دلاری اسرائیل به اینتل برای ساخت یک تراشه!

کمک 3.2 میلیارد دلاری اسرائیل به اینتل برای ساخت یک تراشه!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , , ,

اسرائیل قصد دارد به اینتل 3.2 میلیارد دلار بابت ساخت یک تراشه جدید 25 میلیارد دلاری اعطا کند.

امروز دولت اسرائیل با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرد که قصد بابت ساخت تراشه 25 میلیارد دلاری کارخانه جدید اینتل مبلغ 3.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند. به گفته تل آویو، احداث کارخانه تراشه سازی جدید اینتل، بزرگترین سرمایه گذاری است که یک شرکت خارجی در طول سالیان گذشته انجام می دهد.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که اسرائیل هنوز درگیر جنگ با گروه شبه نظامی فلسطینی حماس است. هجوم ارتش اسرائیل از تاریخ 7 اکتبر 2023 با حمله موشکی حماس آغاز شد. قرارداد همکاری بزرگترین شرکت تراشه سازی آمریکایی و پیشنهاد سخاوتمندانه تل آویو در حالی انجام می شود که کاخ سفید فشارهای خود را بر اسرائیل تشدید کرده است تا بتواند از این طریق تلفات غیرنظامیان فلسطینی ساکن در نوار غزه را کاهش دهد.

Intel علاوه براین قصد دارد مبلغی بالغ بر 30 میلیارد یورو (33 میلیارد دلار) برای ساخت دو کارخانه تراشه سازی در شهر ماگدبورگ آلمان سرمایه گذاری کند. در عوض، دولت فدرال آلمان متعهد شد در ازای ساخت کارخانه تراشه سازی، یارانه هنگفتی را به اینتل اختصاص دهد.

سال 2022، اینتل اعلام کرده بود که مبلغ 100 میلیارد دلار برای ساخت بزرگترین کارخانه تراشه سازی جهان در ایالت اوهایو سرمایه گذاری کند. رقبای دیگر مانند سامسونگ و TSMC نیز برنامه های سرمایه گذاری مشابهی را در ایالات متحده اعلام کرده اند. وزارت‌های دارایی و اقتصاد اسرائیل اعلام کردند که سرمایه‌گذاری اینتل به‌ویژه در این دوره و با توجه به رقابت جهانی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در زمینه تراشه‌ها، بیانگر اعتماد به اقتصاد اسرائیل است. آنها گفتند که این سرمایه گذاری سود زیادی برای اسرائیل بدنبال دارد که به طور قابل توجهی بیشتر از یارانه دولت تل آویو خواهد بود.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی گفت: « ما در حال دفاع از سیاست‌های دولت اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها هستیم. سرمایه‌گذاری در اسرائیل، نشانه پیشرفت برای بشریت است.».

علاوه بر کمک هزینه ای که 12.8 درصد از کل سرمایه گذاری را تشکیل می دهد، سازنده تراشه متعهد به خرید 60 میلیارد شیکل (16.6 میلیارد دلار) کالا و خدمات از تامین کنندگان اسرائیلی در دهه آینده شد. علاوه بر این، راه اندازی این کارخانه می تواند منجر به ایجاد فرصت های شغلی زیادی در این کشور شود. اینتل برای اولین بار در سال 1974 وارد اسرائیل شد و تا امروز حدود چهار سایت توسعه و تولید در این کشور راه اندازی کرده است. یکی از این کارخانه ها در شهر Kiryat Gat به نام Fab 28 است که تراشه های 7 نانومتری و 10 نانومتری اینتل را تولید می کند. این کارخانه به صورت مستقیم برای نزدیک به 12000 نفر و غیر مستقیم 42000 نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

اینتل با صادرات 9 میلیارد دلار تراشه، حدود 5.5 درصد از کل صادرات فناوری پیشرفته را در اختیار دارد. اینتل که یکی از حدود 500 شرکت چندملیتی در اسرائیل است و شرکت فناوری خودروهای خودران اسرائیلی Mobileye (MBLY.O) را در سال 2017 به قیمت 15.3 میلیارد دلار خریداری کرد. شرکت آمریکایی از بیان اینکه چه فناوری در کارخانه جدید Fab 38 تولید خواهد شد، خودداری کرد. کارخانه Fab 38 قرار است در سال 2028 افتتاح شود و تا سال 2035 وارد چرخه صنعت شود.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

پانزده + ده =

اخبار مرتبط