نسل بعدی ابررایانه های هوش مصنوعی انویدیا شروع به کار کرد!

نسل بعدی ابررایانه های هوش مصنوعی انویدیا شروع به کار کرد!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

شرکت انویدیا به تازگی نسل بعدی ابررایانه های هوش مصنوعی خود را راه اندازی کرد.

ابررایانه انویدیا H200

ابررایانه های نسل جدید انویدیا قابلیت های زیادی دارند اما، بیشتر به پیشرفت هوش مصنوعی و مدل های زبان بزرگ(LLM) مانند چت بات GPT-4 شرکت OpenAI کمک خواهد کرد. ابررایانه های نسل بعدی نسبت به نسل قبلی تقاوت زیادی دارند و می توانند در مراکز داده هایی که کارشان پیش بینی وضعیت آب و هوایی، کشف دارو، محاسبات کوانتومی و … نقش مهمی ایفا کنند. پردازنده گرافیکی HGX H200 مبتنی بر معماری “Hopper”بخش اصلی ابررایانه های نسل بعدی را تشکیل می دهد. این پردازنده ها در واقع جایگزین پردازنده های مشهور H100 شده اند. این اولین نسل از تراشه های NVIDIA محسوب می شود که در آن از حافظه HBM3e استفاده شده است. حافظه های جدید سرعت و ظرفیت بیشتری دارند بنابراین، برای اجرای مدل های زبان بزرگ گزینه های مناسب تری هستند.

طبق ادعای سازنده حافظه های HBM3e مقدار 141 گیگابایت حافظه و سرعت 4.8 ترابایت در ثانیه می توانند ارائه دهند که دو برابر ظرفیت و 2.4 برابر پهنای باند پردازنده های قبلی NVIDIA A100 است. علاوه براین، پردازنده های گرافیکی H 200 سرعت استنتاج دو برابری را برای اجرای مدل زبانی Llama2 (یک مدل زبان بزرگ با 70 میلیارد پارامتر)نسبت به GPU H100 ارائه می دهد. ابررایانه های جدید با پیکربندی 4 و 8 جهته عرضه می شود که از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری بتواند با سیستم های مجهز به H100 سازگار باشد. بنابراین، از این نوع ابررایانه ها می توان در تمامی مراکز داده شرکت های ارائه دهنده خدمات ابری مانند وب آمازون، Google Cloud، Microsoft Azure و Oracle Cloud Infrastructure و … استفاده کرد. انویدیا قول داده سوپرکامپیوترهای نسل بعدی را تا سه ماهه دوم سال 2024 به بازار عرضه کند.

یکی از محصولات دیگری که شرکت انویدیا از آن رونمایی کرد سوپرتراشه های GH200 Grace Hopper است که به گفته شرکت مخصوص ابررایانه ها طراحی و ساخته شد. این تراشه به محققان و دانشمندان اجازه می دهد برنامه‌های پیچیده هوش مصنوعی و HPC که حجم عظیمی از داده دارند را به سرعت اجرا کند. این تراشه می تواند بزرگترین مشکل ابررایانه های فعلی را حل کند. انویدیا اعلام کرد که پردازنده های GH200 به زودی در 40 سوپرکامپیوتر مراکز تحقیقاتی بین المللی و شرکت های ارائه دهنده خدمات ابری از جمله Dell، Eviden، Hewlett Packard Enterprise (HPE)، Lenovo، QCT و Supermicro مورد استفاده قرار بگیرد. ابررایانه‌های مدل HPE Cray EX2500 این شرکت به چهار تراشه GH200 مجهز هستند که می توانند به کمک آن ها، ده‌ها هزار گره سوپرچیپ Grace Hopper را مقیاس بندی کنند.

یکی از ابررایانه هایی که این تراشه را دریافت می کند، گریس هاپر ژوپیتر است. این ابررایانه که در تاسیسات یولیخ آلمان قرار دارد، با نصب این تراشه ها در سال 2024 به “قوی ترین سیستم هوش مصنوعی جهان” تبدیل خواهد شد. آنها از یک معماری خنک کننده مایع و یک ماژول تقویت کننده استفاده می کنند. طبق ادعای شرکت، سوپر کامپیوتر Jupiter در تحقیقات علوم مختلف مانند پیش‌بینی آب‌وهوا، شبیه‌سازی تغییرات آب‌وهوایی، کشف دارو، محاسبات کوانتومی و مهندسی صنایع کاربرد دارد.

بسیاری از این حوزه‌ها از راه‌حل‌های نرم‌افزاری مخصوص NVIDIA استفاده می‌کنند که ابررایانه ها مجهز به سخت‌افزار NVIDIA به آن دسترسی دارند. فناوری‌های جدید برای NVIDIA اهمیت زیادی دارد زیرا، بیشتر درآمد شرکت از بخش خدمات مراکز داده و هوش مصنوعی است. این شرکت در سه ماهه گذشته، از حوزه هوش مصنوعی10.32 میلیارد دلار سود کرد که 171 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. به همین علت، مدیران ارشد این شرکت شک ندارند که پردازنده گرافیکی و سوپرتراشه جدید می توانند درآمد بیشتری را عاید آنها کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

17 − 10 =

اخبار مرتبط