کارمند سابق ASML که برای چین جاسوسی می کرد، الان کجاست؟!!

کارمند سابق ASML که برای چین جاسوسی می کرد، الان کجاست؟!!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , ,

عاقبت کارمند سابق شرکت هلندی ASML که به اتهام سرقت IP ساخت تراشه به صورت ناگهانی و برای همیشه این شرکت را ترک کرد، به کجا ختم شد؟!

لیتوگرافی

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از فون ارنا؛ به تازگی اطلاعات جدیدی در رسانه ها منتشر شده است که می تواند با ساخت تراشه های 7 نانومتری Kirin 9000S 5G مرتبط باشد. این اطلاعات احتمال دارد قطعه گمشده پازلی باشد که مقامات و قانونگذاران ایالات متحده به دنبال آن هستند. از زمان عرضه گوشی پرچمدار چینی هواوی میت60 با پردازنده Kirin 9000S 5G ، مقامات آمریکایی تحقیقات مفصلی را در مورد نحوه دسترسی هواوی به تجهیزات ساخت تراشه های جدید آغاز کردند. برای همه سئوال شد که: چگونه بزرگترین کارخانه ریخته گری چین(SMIC) توانست با تحریم های آمریکا علیه چین این تراشه ها را بسازد؟!!

شرکت هلندی ASML تنها شرکتی در جهان است که دستگاه لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) را می سازد. این دستگاه قادر است نقشه های مداری به نازکی یک تار موی انسان را روی ویفرهای سیلیکونی حک کند. این الگوها باید به قدری نازک باشند که بتوانند میلیاردها ترانزیستور را درون یک تراشه جای دهند. به عنوان نمونه: تراشه های A17 pro گوشی های آیفون 15 پرو که با این تکنولوژی ساخته شده اند از 19 میلیارد ترانزیستور ساخته شده است.

از طرفی، قوانین صادراتی هلند و ایالات متحده مانع از فروش تجهیزات ساخت تراشه شرکت ASML به شرکت های چینی می شود. با این حال، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقامات سازمان NRC گزارش داد که یک کارمند سابق شرکت هلندی که در گذشته به سرقت داده های محرمانه ASML متهم شده بود، توانست بعد از ترک شرکت در هواوی استخدام شود. گفته می شود این کارمند یک روز ناگهانی محل کار خود را ترک کرد که همین اقدام مشکوک توجه مدیران شرکت را به خود جلب کرد. البته هنوز این خبر به صورت رسمی تایید نشده است. بنابراین، هنوز معلوم نیست که آیا این فرد در استخدام هواوی است یا خیر!

براساس گزارش های داخلی شرکت این کارمند ASML را در سال 2022 ترک کرد. گزارش سالانه شرکت در آن سال از او به عنوان” سارق ip” نام برده شده است. با این حال پیتر ونینک، مدیر عامل ASML آی پی دزدیده شده را بی اهمیت دانست و معتقد بود در اختیار داشتن یک آی پی مانند تکه ای از پازل است که بقیه قطعات آن مشخص نیستند. اما، مدیر اجرایی گفت که تدابیر امنیتی را در ASML تشدید کرده است تا از بروز اتفاقات مشابه جلوگیری کند. در ماه فوریه امسال هم یک گزارشی در سایت Tom’s Hardware منتشر شد که نشان می دهد یک کارمند سابق ASML توانست اطلاعات محرمانه مربوط به ابزارهای ساخت تراشه این شرکت را به سرقت ببرد. اما، در آن زمان معلوم نبود کارمند سابق جاسوس شرکت هواوی بوده است!

اواخر سال قبل نیز ما مقاله ای منتشر کردیم که مربوط به درخواست ثبت اختراع یک دستگاه لیتوگرافی فرابنفش(EUV)بود. از آن زمان تاکنون اطلاعات بیشتری از دستگاه جدید هواوی منتشر نشد اما، می تواند ارتباطی با این گزارش داشته باشد. از طرف دیگر، شرکت ژاپنی Canon به تازگی اعلام کرد که موفق شد سیستمی با استفاده از فناوری لیتوگرافی نانوایمپرنت (NIL) بسازد که به شرکت های تراشه سازی کمک می‌کند تا تراشه‌های 5 نانومتری تولید کنند. با توسعه این دستگاه حتی می توان تراشه‌های 2 نانومتری تولید کرد. حالا مشکل ایالات متحده دو تا شد! محافظت از تمام این شرکت ها به بودجه زیادی نیاز دارد.

مدیرعامل ASML در مورد اطلاعات به سرقت رفته توسط کارمند سابق این شرکت گفت که این اطلاعات به تنهایی برای تولید تراشه های Kirin 9000S 5G کافی نیست. هواوی با جهشی که با عرضه گوشی میت 60 پرو انجام داد قصد دارد در سال آینده گوشی های P70 و میت 70 را روانه بازار کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

13 − 1 =

اخبار مرتبط