رونمایی مایکروسافت از فناوری جدید ذخیره سازی در فضای ابری!

رونمایی مایکروسافت از فناوری جدید ذخیره سازی در فضای ابری!

شرکت مایکروسافت قصد دارد از فناوری ذخیره سازی جدیدی در فضای ابری استفاده کند.

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از مجله تام شاردور؛ مایکروسافت تصمیم دارد از فناوری جدید ذخیره سازی تحت پروژه “سیلیکا گلس” در فضای ابری استفاده کند. این فناوری می تواند تا 7 ترابایت اطلاعات را در یک تراشه سیلیکونی ذخیره کند که حدود 1000 برابر بیشتر از روش های مرسوم ذخیره سازی است.

پروژه سیلیکا گلس از یک ماده جدید به نام “سیلیکا گلس” استفاده می کند که از ذرات سیلیکا با روکش نازکی از طلا پوشانده شده است. این پوشش طلایی به عنوان یک آینه عمل می کند و نور را بدون انحراف به ذرات سیلیکا منعکس می کند. Microsoft معتقد است پروژه سیلیکا گلاس می‌تواند در ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ مانند داده‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی یا حتی داده های تصویری و ویدئویی استفاده شود.
شرکت در سال 2022 گفته بود که با کمک این فناوری Project Silica، می توان تقریباً 1.75 میلیون آهنگ یا حدود 3500 فیلم را روی یک تکه شیشه به اندازه کف دست ذخیره کرد. این اطلاعات می توانند در دیسک های شیشه ای تا 10000 سال سالم باقی بمانند. این ویژگی به علت مقاومت بالای آن در برابر نفوذ آب، پالس‌های الکترومغناطیسی، دماهای شدید و خراش‌های سطحی است. به همین خاطر می تواند تا سال های طولانی دوام بیاورد.

عملیات خواندن و نوشتن روی این گلس ها در چهار مرحله انجام می شود که عبارتند از:

مایکروسافت ذخیره سازی سیلیکا گلس

مرحله نوشتن: این مرحله، پالس های لیزری کوتاه داده ها را به صورت پیکسل های سه بعدی روی شیشه های سیلیکا گلس ثبت می کنند.

مرحله خواندن: یک میکروسکوپی که از قبل با کمک کامپیوتر برنامه ریزی شده است در این مرحله، اطلاعات را می خواند.

مرحله رمزگشایی: در اینجا داده ها خوانده شده با استفاده از کتابخانه هوش مصنوعی Azure تحت قالب‌های استاندارد کامپیوتر رمزگشایی می‌شود.

مرحله کتابخانه: وقتی فراخوانی داده‌ها رخ می دهد، یک ربات در کتابخانه به دنبال داده فراخوانی شده می گردد و پس از پیدا کردن، آن را در یک فایل آماده خواندن می کند.

در ابتدا تصور می شد این گلس ها مخصوص ذخیره موسیقی طراحی شده است اما، با گذشت زمان مایکروسافت رویکرد خود را تغییر داد و تصمیم گرفت برای مراکز دیتاسنتر خود یک فضای ذخیره سازی بزرگتر بسازد. Ant Rowstron معاون مدیر آزمایشگاه مایکروسافت ریسرچ کمبریج، جذابیت بزرگ پروژه سیلیکا را در رسیدگی به میزان روزافزون داده‌های تولید شده توسط انسان و در فضای ذخیره‌سازی ابری بیان می‌کند.

مراکز داده در حال حاضر به علت محدودیتی که در فضای ذخیره سازی دارند مجبورند هر 5 سال یک بار حافظه های HDD خود را تعویض کنند. تجهیزات ذخیره سازی فعلی انرژی زیادی مصرف می کنند و علاوه براین، احتمال تخریب داده هم در آنها بالاست. هنوز زمانبندی مشخصی از زمان عرضه نهایی محصول جدید منتشر نشده است. اما، طبق اطلاعات فاش شده از منابع داخلی شرکت، مایکروسافت مشغول آزمایش فناوری جدید در مراکز داده خود است.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

10 − ده =

اخبار مرتبط