پرش گربه روی صفحه کلید، باعث خاموشی سرور یک بیمارستان شد!!

پرش گربه روی صفحه کلید، باعث خاموشی سرور یک بیمارستان شد!!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: ,

شاید برای شما شنیدن این خبر عجیب باشد، ولی حقیقت دارد! یک گربه با پریدن روی صفحه کلید یک تکنسین IT باعث خاموشی بخشی از سرور بیمارستان شد.

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات و به نقل از theregister ؛ یک گربه با پرش روی صفحه کلید یک تکنسین IT باعث خاموشی 4 ساعته سرور های بیمارستان کهنه سربازان ایالات متحده معروف به VA شد. اما این اتفاق چگونه رخ داد؟! زمانی که تکنسین مرکز پزشکی کانزاش سیتی مشغول کار روی یک سرور بود گربه او روی صفحه کلید پرید تا در کنار صاحب خود باشد. نتیجه چه شد!! یک وقفه چهارساعته در حین انتقال تصاویر به پرونده های الکترونیکی بیمارستان رخ داد.

این حادثه در 13 سپتامبر 2023 اتفاق افتاد و توسط یکی از منابع نزدیک به بیمارستان که با وب سایت خبری فناوری در انگلستان صحبت کرده بود، فاش شد. این فرد ادعا کرد که این خبر را در حین تماس وزارت امور کهنه سربازان آمریکایی با مدیران فناوری اطلاعات شنیده است. در این فراخوان سازمانی حدود 100 نفر از جمله پیمانکاران، فروشندگان و کارمندان شرکت کردند. به گفته منبع، یکی از تماس گیرندگان اواسط سپتامبر اعتراف کرد که گربه‌اش هنگام بررسی پروفایل‌های سرور، روی صفحه کلید پریده و اطلاعات آن‌ها را حذف کرده است.

کرت دلبن، مدیر اطلاعات و دستیار وزیر اطلاعات و فناوری VAبا لحن شوخی پاسخ داد: “به همین دلیل است که من یک سگ نگه می دارم.” این اولین دفعه ای نیست که گربه ها در سیستم های IT اختلال ایجاد می کنند. در فضای آنلاین حتما با خبرهای زیادی در مورد گربه هایی که باعث اشتباه تایپی، حذف فایل‌ها یا حتی خاموش کردن رایانه یا راه رفتن روی صفحه کلید شدند، مواجه شده اید. اما، آیا این خبر صحت دارد؟! ترنس هیز، مدیر روابط عمومی مرکز درمانی VA آن را تایید کرد و گفت:” این موضوع به سرعت شناسایی و ظرف مدت چهار ساعت برطرف شد. این اتفاق، خوشبختانه به کسی آسیب نزد.”

با این وجود، مدیر روابط عمومی به گربه یا نقش آن در قطع برق هیچ اشاره ای نکرد و از ارائه نام تکنسین IT مرکز درمانی خودداری کرد. چند ماه قبل از قطعی برق چهارساعته، چندین بیمارستان و مراکز درمانی ایالات متحده هدف حمله سایبری قرار گرفتند. این حمله سیستم های کامپیوتری را از کار انداخت و خدمات اورژانس را با اختلال مواجه کرد. شدت حمله تا اندازه ای بود که مسئولین بیمارستان ها چاره ای جز بستن موقت بخش اورژانس نداشتند.

یک حمله سایبری دیگر مرکز تأسیسات Prospect Medical Holdings در ایالت کالیفرنیا را هدف قرار داد که مسئولیت مدیریت مراکز پزشکی پنج ایالت مختلف کالیفرنیا، تگزاس، کانکتیکات، رود آیلند و پنسیلوانیا را بعهده دارد. این شرکت برای محافظت از سیستم های خود شبکه های خود را به حالت آفلاین در آورد و کارشناسان امنیت سایبری را برای بررسی ابعاد این موضوع استخدام کرد. علاوه بر این با انتشار بیانیه ای اعلام کرد:”در اسرع وقت ارائه خدمات به بیماران را از سر خواهد گرفت.”

دیدگاه خود را بنویسید

یک × 3 =