مجلس لایحه عفاف و حجاب را تصویب کرد!

مجلس لایحه عفاف و حجاب را تصویب کرد!

آخرین بروز رسانی: 29 شهریور 1402توسط برچسب‌ها: , ,

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز لایحه حجاب و عفاف را به تصویب رساندند. براساس این طرح وزارت ارتباطات باید از کسب وکارهایی که حجاب را ترویج می دهند، حمایت کند.

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از خبرگزاری خبر آنلاین؛ نمایندگان مجلس امروز طرح عفاف و حجاب را بعد از تعویق چند ماهه در صحن علنی به تصویب رساندند. براساس لایحه جدید وزارت ارتباطات و فناوری باید سه اقدام اساسی را در فضای مجازی انجام دهد: براساس برنامه ریزی های انجام شده ابتدا این لایحه به صورت آزمایشی تا سه سال اجرا می شود. وزارت ارتباطات نیز موظف است امنیت فضای مجازی را برای خانواده ها توسعه دهد. علاوه بر این، برای ترویج بیشتر حجاب باید از کسب وکارها، سازندگان بازی و پلتفرم هایی که مروج حجاب هستند، حمایت کند.

در ماده 22 لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از سلامت اجتماعی» یک سری وظایف را برای این وزارتخانه مشخص کرده است. منظور از ترویج حجاب که در این تبصره به آن اشاره شد، حجابی مطابق با سبک زندگی اسلامی خانواده محور در فضای مجازی عنوان شده است. این وزارتخانه وظیفه دارد با نظارت شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات را طبق مصوبه این شورا هر چه سریع تر راه اندازی کند. علاوه براین، شرایط مناسب برای حضور ایمن، سالم و مفید خانواده ها، کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی مطابق با اصول فرهنگ عفاف و حجاب فراهم کند.

آخرین اقدامی که وزارت ارتباطات برای محافظت کودکان و نوجوانان ایرانی در فضای مجازی انجام داد، فعالسازی قابلیت سراسری SafeSearch در موتورهای جستجو بود. اگر نگاهی منصفانه به این اقدام بیاندازیم در حقیقت وزارت ارتباطات 85 میلیون ایرانی را به عنوان کودک فرض کرد. کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات معتقدند اقدام وزارتخانه باعث افت شدید کیفیت اینترنت در سراسر کشور شد.

اما، لایحه حجاب و عفاف طبق چه قانونی تصویب شد؟! لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از سلامت اجتماعی» طبق اصل 85 قانون اساسی ابتدا در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مورد ارزیابی قرار گرفت. کمیسیون در تاریخ 7 مردادماه سال جاری گزارش نهایی بررسی های خود را به هیئت رئیسه مجلس ارجاع داد و امروز برای اجرای آزمایشی سه ساله بین نمایندگان رأی گیری شد. در نهایت نمایندگان با 152 رأی موافق و 34 رأی مخالف موافقت کردند. اما، برای اجرا لازم است این لایحه به تصویب شورای نگهبان برسد.

دیدگاه خود را بنویسید

3 × 3 =