آمریکا زیردریایی هسته ای کلاس اوهایو را به خاورمیانه اعزام کرد!

آمریکا زیردریایی هسته ای کلاس اوهایو را به خاورمیانه اعزام کرد!

نیروی دریایی ایالات متحده یک زیردریایی «هی‌تیتر» کلاس اوهایو را به خاورمیانه اعزام کرد.

زیردریایی هسته ای آمریکا

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) در حساب کاربری پلتفرم ایکس خود با انتشار تصویری از زیردریایی هسته ای کلاس اوهایو، از اعزام آن به خاورمیانه خبر داد. سنتکام (CENTCOM) فرماندهی مرکزی نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه، غرب و آسیای مرکزی را بعهده دارد. معمولا در خبرهای رسمی به ندرت محل دقیق زیردریایی فاش می شود مگر اینکه کشتی در یکی از بنادر اصلی لنگر انداخته باشد. این عکس روز یکشنبه 5 نوامبر گرفته شد و خبرگزاری CNN معتقد است کشتی جنگی در کانال سوئز کشور مصر قرار دارد. البته این فقط بخشی از تجهیزات جنگی است که آمریکا برای کمک به اسرائیل به منطقه خاورمیانه اعزام می کند. قبل از آن، دو کشتی هواپیمابر Strike Group که به زیردریایی هایی مجهز بودند، ارسال شد. اما، کشتی های جنگی کلاس اوهایو بزرگترین زیردریایی نیروی دریایی به حساب می آید که قابلیت حمل تسلیحات هسته ای را دارد. این زیردریایی می تواند قدرت آتش ایالات متحده را در منطقه تا حد زیادی افزایش دهد.

زیردریایی‌های هسته‌ای کلاس اوهایو شامل 14 زیردریایی موشک بالستیک (SSBN) و چهار زیردریایی موشک کروز (SSGN) است که توسط نیروی دریایی ایالات متحده به بهره‌برداری رسیده است. این زیردریایی، از بزرگترین زیردریایی‌هایی است که تا به حال برای نیروی دریایی آمریکا ساخته شده اند. از نظر اندازه، آنها سومین زیردریایی بزرگ جهان بعد از زیردریایی های کلاس تایفون48000 تنی و کلاس Borei 24000 تنی نیروی دریایی روسیه محسوب می شوند. قایق های کلاس اوهایو هر کدام 20 موشک Trident II حمل می کنند که برابر یا بیشتر از تعداد موشک های حمل شده زیردریایی های کلاس Borei (16 موشک تا 20 موشک در Borei II) یا کلاس تایفون از رده خارج شده است.

زیردریایی هسته ای SSBN معمولا برای حمل موشک های بالستیک قاره پیما (ICBM) طراحی شده اند. این موشک ها می توانند کلاهک های هسته ای را تا هزاران کیلومتر حمل کنند. آن ها معمولاً دارای چندین موشک ICBM هستند که در پرتابگرهای زیر آب قرار دارند. SSBN ها به عنوان بخشی از بازدارندگی هسته ای ایالات متحده و سایر قدرت های هسته ای عمل می کنند. آنها به این کشورها امکان می دهند تا در صورت حمله هسته ای، پاسخ سریع و گسترده ای داشته باشند. در حال حاضر، این کشتی ها توسط نیروی دریایی ایالات متحده، روسیه، چین و فرانسه مورد استفاده قرار می گیرند.

هر SSGN می تواند تا 154 موشک کروز Tomahawk حمل کند که 50 درصد بیشتر از ناوشکن های موشک انداز و چهار برابر بیشتر از تسلیحات جدیدترین زیردریایی های تهاجمی آمریکاست. هر موشک تاماهاوک می تواند یک کلاهک انفجاری 1000 پوندی را تا مسافت 1553 مایل (2500 کیلومتر) حمل کند. کارل شوستر، مدیر سابق مرکز ستاد مشترک فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده در سال 2021 به سی ان ان گفته بود: «SSGN ها می توانند قدرت شلیک زیادی به ما بدهند. 154 موشک تاماهاوک می تواند ضربات سنگینی را به دشمن وارد کند. دشمنان ما نمی توانند این تهدید را نادیده بگیرند.»

آمریکا به ندرت پیش می آمد محل اختفای زیردریایی های اوهایو را فاش کند. البته به گفته اوراسیا نیوز این اتفاق یک بار در اکتبر 2022 رخ داد. نیروی دریای در زمان تشدید تنش ها محل اختفای آن را در خاورمیانه منتشر کرد. در آن زمان یکی از زیردریایی های هسته ای آنها در خلیج فارس به حرکت در آمد. احتمال دارد تصمیم نیروی دریایی به حملات اخیری که دارایی های آمریکا را در منطقه هدف قرار داده بودند مرتبط باشد. به عنوان نمونه: شبه نظامیان عراق و سوریه که حملات کوچکی علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده بودند. آمریکا قصد دارد با این کار به رقبای خود در منطقه پیغام بدهد که هر حمله مهمی را به قوی ترین شکل ممکن پاسخ می دهد. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در این ماه گفت:” علت افزایش نیرو در این منطقه تقویت تلاش‌های بازدارنده منطقه‌ای، محافظت از نیروهای آمریکایی در منطقه و کمک به جنگ اسرائیل است.” سرتیپ پت رایدر، دبیر روابط عمومی پنتاگون در 23 اکتبر گفت: “ما هر کاری برای محافظت از نیروهای آمریکایی خارج از کشور انجام خواهیم داد.”

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

سه + شش =